2022-09-20, 14:44
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilket skitsnack. Barnen har inget ansvar för att den vuxen begår brott - barnen begår inget brott när de ställer frågan.

Dassiga vuxna skyller på barnen istället för att ta ansvar för sin låga moral och sin vilja att begå brott.
Kan ju hålla med dig men är du säker? Barn kan begå brott och få påföljder pga dessa. Vet inte ens om det räknas som brott att fråga om att köpa ut? Kanske kan liknas vid att fråga om att köpa droger... eller något liknande?
Citera
2022-09-20, 14:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Kan ju hålla med dig men är du säker? Barn kan begå brott och få påföljder pga dessa. Vet inte ens om det räknas som brott att fråga om att köpa ut? Kanske kan liknas vid att fråga om att köpa droger... eller något liknande?
Barn kan begå brott - men inte få påföljder före de fyllt femton år.

Det som TS beskriver är dock inget brott. Att barnen frågor är inget brott (inte att de röker heller) - att köpa ut till minderåriga är däremot brott. Det är alltså TS som begår brott.

Nej, det kan inte liknas vid att fråga om att köpa droger. När det gäller droger är det förbjudet både att sälja, köpa och bruka.
Dock om en vuxen säljer/ger droger till ett barn så ligger det moraliskt förkastliga fortfarande på den vuxne.

I TS story har ju dessutom mamman reagerat och sökt upp honom och skällt ut honom -- det är ju en mamma som reagerar och agerar och inte en mamma som struntar i vad barnen gör.
Citera
2022-09-20, 15:01
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Barn kan begå brott - men inte få påföljder före de fyllt femton år.

Det som TS beskriver är dock inget brott. Att barnen frågor är inget brott (inte att de röker heller) - att köpa ut till minderåriga är däremot brott. Det är alltså TS som begår brott.

Nej, det kan inte liknas vid att fråga om att köpa droger. När det gäller droger är det förbjudet både att sälja, köpa och bruka.
Dock om en vuxen säljer/ger droger till ett barn så ligger det moraliskt förkastliga fortfarande på den vuxne.

I TS story har ju dessutom mamman reagerat och sökt upp honom och skällt ut honom -- det är ju en mamma som reagerar och agerar och inte en mamma som struntar i vad barnen gör.
Barn kan ju få påföljder som LVU.

Tack för svaret. Gäller detsamma alkohol?

Men barnet kan fortfarande hamna i LVU. Håller med om att den vuxna är ansvarig. Moral är så svårt och personligt men ansvaret är definitivt den vuxnas.

Nä. Det håller jag med om.
Citera
2022-09-20, 15:03
Medlem
Citat:
Barnen har inte begått något brott.
TS har gjort det *punkt*

Det har jag aldrig sagt, och det är inte vad det handlar om. Mamman har brustit i sin uppfostran, då barnet springer runt och frågar folk att langa.
Citera
2022-09-20, 15:05
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumant
Två tonårs tjejer kommer fram till mig och ber mig köpa 2 paket cigg till dem och svarar ok, och köper. Alla glada. Efter 20 minuter så kommer mamman till ena flickan och ger mig en utskällning att ha köpt cigg åt hennes dotter. Jag är en dålig förebild för barn, dålig fader efter ha berättat att jag själv har en dotter. Jag svarar med att säga att det är inte fel på mig utan att det är hon som är en urusel mamma som inte lärt sina barn att gå fram till en främling att be om att köpa ut cigg. Blir tjafs men vinner striden till slut.

Vems fel är det. Inte fan är det mitt fel eller. Var bara snäll men får skit ändå..

Hypotetisk trolltråd är min analys och vad som gäller lagligt och moralmässigt har ju andra användare redan redogjord för.

Bara "hålet" i storyn att en morsa till någon av tjejerna letar upp dig 20min efteråt avslöjar trollet.

Skulle två tonåringar gola på sin langare för att deras morsa blev förbannad när hon avslöjade dem med cigg? Lägg där till att denna morsa fått ett sådant precist signalement på TS och att denne fortfarande finns kvar i anslutning till stället där inköpet gjordes.

Sluta mata troll, ts har inte skrivit mer i tråden heller. Det är ett bra typexempel på en trolltråd också.
Senast redigerad av Peppermill 2022-09-20 kl. 15:07.
Citera
2022-09-20, 15:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Barn kan ju få påföljder som LVU.
LVU är ingen påföljd. Det är ett omhändertagande som gör för att skydda barnet och/eller andra.

Citat:
Tack för svaret. Gäller detsamma alkohol?
Ja, samma som för cigaretter. Skillnaden är att om polis ser en minderårig med alkohol så förverkar de den. Dvs tar den och häller ut den. Den unge har dock fortfarande inte begått något brott.

Citat:
Men barnet kan fortfarande hamna i LVU. Håller med om att den vuxna är ansvarig. Moral är så svårt och personligt men ansvaret är definitivt den vuxnas.

Nä. Det håller jag med om.
Det krävs mer än att tjuvröka för att bli omhändertagen av LVU. LVU är en skyddslag som skall skydda den unge från sig själv och/eller från andra.
Citera
2022-09-20, 15:13
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
LVU är ingen påföljd. Det är ett omhändertagande som gör för att skydda barnet och/eller andra.

Ja, samma som för cigaretter. Skillnaden är att om polis ser en minderårig med alkohol så förverkar de den. Dvs tar den och häller ut den. Den unge har dock fortfarande inte begått något brott.

Det krävs mer än att tjuvröka för att bli omhändertagen av LVU. LVU är en skyddslag som skall skydda den unge från sig själv och/eller från andra.
Tack för svaren.
Citera
2022-09-20, 15:58
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumant
Två tonårs tjejer kommer fram till mig och ber mig köpa 2 paket cigg till dem och svarar ok, och köper. Alla glada. Efter 20 minuter så kommer mamman till ena flickan och ger mig en utskällning att ha köpt cigg åt hennes dotter. Jag är en dålig förebild för barn, dålig fader efter ha berättat att jag själv har en dotter. Jag svarar med att säga att det är inte fel på mig utan att det är hon som är en urusel mamma som inte lärt sina barn att gå fram till en främling att be om att köpa ut cigg. Blir tjafs men vinner striden till slut.

Vems fel är det. Inte fan är det mitt fel eller. Var bara snäll men får skit ändå..

Kort och koncist, det är ditt fel!
Varför? För att du langar en produkt som det är åldersgräns på.
Citera
2022-09-20, 15:59
Medlem
Citat:
Barnen har inte begått något brott.
TS har gjort det *punkt*

Vilket inte spelar någon roll. Vem som bär ansvar i en situation har ju knappast med vad som är brottsligt eller inte, är du idiot?

Om ens barn beter sig illa, så är föräldrarna ansvariga trots att det inte är brottsligt att bete sig illa. Varför sitter du och så frenetiskt försöker beskydda dålifa föräldrar, känner du dig träffad?
Citera
2022-09-20, 16:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Vilket inte spelar någon roll. Vem som bär ansvar i en situation har ju knappast med vad som är brottsligt eller inte, är du idiot?

Om ens barn beter sig illa, så är föräldrarna ansvariga trots att det inte är brottsligt att bete sig illa. Varför sitter du och så frenetiskt försöker beskydda dålifa föräldrar, känner du dig träffad?
Den som bär ansvaret är den vuxne som köper ut.

Skämtar du med när du försöker lägga över ansvaret på barnen?
Eller är du på riktigt så där dum i huvudet?

Att tonåringarnas mamma inte lät ungarna löpa vilt framgår av TS eftersom hon letade upp och skällde ut dumhuvudet.
Citera
2022-09-20, 16:16
Medlem
Citat:
Den som bär ansvaret är den vuxne som köper ut.

Skämtar du med när du försöker lägga över ansvaret på barnen?
Eller är du på riktigt så där dum i huvudet?

Att tonåringarnas mamma inte lät ungarna löpa vilt framgår av TS eftersom hon letade upp och skällde ut dumhuvudet.

Att barnets föräldrar har ett ansvar i att deras barn springer runt och jagar främlingar för cigaretter, droger och alkohol är ju uppenbart.

Jag förstår att du vägrar ta in detta, då du själv är en såpass dålig förälder att du rationaliserar bort den här typen av beteenden, men det är verkligheten. Ta ansvar för dig själv och dina barn och sluta skyll ifrån dig på andra.
Citera
2022-09-20, 16:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Att barnets föräldrar har ett ansvar i att deras barn springer runt och jagar främlingar för cigaretter, droger och alkohol är ju uppenbart.

Jag förstår att du vägrar ta in detta, då du själv är en såpass dålig förälder att du rationaliserar bort den här typen av beteenden, men det är verkligheten. Ta ansvar för dig själv och dina barn och sluta skyll ifrån dig på andra.
Min yngsta är över 30 år och helt klart har du rätt i att de allesammans får prata med främlingar utan att fråga mamma om lov.

Hur gör du själv ditt jävla pucko ... smyger du efter dina tonåringar i buskarna ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in