2022-09-16, 18:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
du kan nog fortsatta som vanligt men med vetskapen att jorden ar platt da......
Nej du skulle behöva göra om alla kartor och navigationssystem för dessa bygger på rund jord och skulle innebära att man flög enorma omvägar ifall jorden nu skulle vara platt.
Citera
2022-09-16, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nja... det beror nog på vad man sysslar med.

Om jag var verksam som t.ex pilot eller sjöbefäl på långväga sträckor skulle jag definitivt inte kunna fortsätta som vanligt. Vetskapen att mina navigationsinstrument och kartor bygger på en sfärisk jord skulle få mig att tvivla på att jag över huvud taget lyckas hitta fram.

Samma sak om man är yrkesverksam som t.ex lantmätare, meteorolog eller astronom. Eller vad sägs om att jobba som konstruktör och syssla med hållfasthetsberäkningar utan att kunna luta sig mot vanlig grundläggande fysik såsom tyngdkraft. Hur stor blir spännkraften i hissvajern om "ned" beror på densitet i stället för gravitation?

Du underskattar vad en platt jord skulle innebära. Enkelt uttryckt skulle det betyda att allt vi lärt oss om fysik är felaktigt.

Ja för att inte tala om ekonomi och försvar.

Hur mycket territorium har Kina t.ex?

Hur mycket folk kan rimligen bo där?

Vad borde rispriset vara?

Existerar interkontinentalrobottar?
Citera
2022-09-17, 08:32
Medlem
Citat:
klart det blir nagot mentalt omtumlande for rundjordingar om det skulle visa sig att jorden ar platt men inte mer an sa.
kanske vetenskapen gor banbrytande upptakter inom fysik efter langt harvande runt o runt.......eller kanske inte....
jag sjalv kommer sakert att fortsatta som vanlig i alla fall
Ja men då skulle det ju upptäckts att jorden är platt eller hur
folk har vetat i över 2000 år att jorden är rund.
Senast redigerad av Eagle5555 2022-09-17 kl. 09:00.
Citera
2022-09-17, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nja... det beror nog på vad man sysslar med.

Om jag var verksam som t.ex pilot eller sjöbefäl på långväga sträckor skulle jag definitivt inte kunna fortsätta som vanligt. Vetskapen att mina navigationsinstrument och kartor bygger på en sfärisk jord skulle få mig att tvivla på att jag över huvud taget lyckas hitta fram.

Samma sak om man är yrkesverksam som t.ex lantmätare, meteorolog eller astronom. Eller vad sägs om att jobba som konstruktör och syssla med hållfasthetsberäkningar utan att kunna luta sig mot vanlig grundläggande fysik såsom tyngdkraft. Hur stor blir spännkraften i hissvajern om "ned" beror på densitet i stället för gravitation?

Du underskattar vad en platt jord skulle innebära. Enkelt uttryckt skulle det betyda att allt vi lärt oss om fysik är felaktigt.
det skulle sakert ordna sig med lite javlar anamma .....
Citera
2022-09-17, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Ja men då skulle det ju upptäckts eller hur folk har vetat i över 2000 år att jorden är rund.
jag forstar inte vad du menar?
Citera
2022-09-17, 08:42
Medlem
Pinoputchins avatar
En del säger att beviset på att jorden är rund är att jordens skugga då den skuggar månen är böjd, om jorden vore platt så skulle skuggan på månen istället vara rak. Det låter ju som en vettig argumentation, eller?

Men nu är det ju faktiskt så att om jorden vore platt och solen och månen kretsar i en cirkel ovanför denna platta så som plattjordarna hävdar så skulle ju inte jorden kunna skugga månen överhuvudtaget.
Citera
2022-09-17, 08:44
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej du skulle behöva göra om alla kartor och navigationssystem för dessa bygger på rund jord och skulle innebära att man flög enorma omvägar ifall jorden nu skulle vara platt.
Men det är väl hemliga avtal med NASA som gör att dessa omvägar tas?
Citera
2022-09-17, 08:46
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
tyvarr sa var den fake.

kupolen ar inte oigenomtranglig,(enbart vid jordkanten) den ar ingen ost-kupa. jag har for mig den kallas ”van allan baltet” av rundjordingar. den skyddar oss mot dodlig stralning, sa om vi befinnet oss utanfor detta ”balte” ja da dor vi, inga folie maskiner/drakter idag kan skydda oss....platt manen far vanta nagra ar till.....
Vad består kupolen av för material?
Citera
2022-09-17, 11:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Så alla flygbolag skulle bränna bort så mycket bränsle och personalkostnader i onödan för att tillfredsställa NASA och alla som seglat över stora avstånd skulle också vara insyltade?
Och alla som seglade och ritade kartor innan NASA ens fanns. Knappast.
Citera
2022-09-17, 14:39
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
En del säger att beviset på att jorden är rund är att jordens skugga då den skuggar månen är böjd, om jorden vore platt så skulle skuggan på månen istället vara rak. Det låter ju som en vettig argumentation, eller?

Men nu är det ju faktiskt så att om jorden vore platt och solen och månen kretsar i en cirkel ovanför denna platta så som plattjordarna hävdar så skulle ju inte jorden kunna skugga månen överhuvudtaget.

Vid månförmörkelser kan mycket riktigt urskilja jordens form på månen. Det är väldigt svårt för plattjordare då det är väldigt uppenbart att jorden skuggar månen och att solen då måste vara under den platta jorden. Och då måste det vara natt på hela jorden samtidigt och det är det inte. Solen står alltid i zenit nånstans. Det är dag och natt konstant och samtidigt. Plattjorden kan inte ens förklara det enkla fenomenet natt och dag.

Månens faser orsakas dock av månen själv. Månen är alltså bevisligen en sfär som skuggar sig själv. Också svårt för plattjordare.
Citera
2022-09-17, 14:45
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Jag tror du menar cabotage. Det är en verklig grej som tvingar flygbolag att ibland flyga enorma omvägar. Men det är en grej som finns inom all transport, det är ingen hemlis och det har inget att göra med NASA.

Cabotage är ett avtal och för flygbolag innebär cabotage att ett bolag baserat i ett land inte får flyga mellan två destinationer inom ett annat land direkt. Ett amerikanskt bolag får inte flyga mellan Stockholm och Göteborg, tex. Om slutdestinationen är Göteborg så måste planet mellanlanda i tex Oslo.
Citera
2022-09-20, 07:47
Medlem
som sagt jag tycker traden ar intressant inte minst p.g.a de rundjordstroendes(som ar i majoritet)-”vi bara maste gora plattjordsvetarnas plattjordskunskap till pannkaka” , alltsa nagot av en attack mot en eller kanske tva plattjordsforesprakare.
lite smatt hysterisk roligt fenomen kan jag tycka.
kanske nagot av en hamdaktion fran de som en gang i tiden fick utsta spott o spe och an varre fran plattjordsvetare ?

hurusom, en gang i tidenverkar det som om jordens landyta om inte platt var i.a.f nagot konvex nar kontinenterna var smmanfogade, man behovde inte ta sig till andra sidan jorden for att ta sig till t.e.x europa, amerikas eller ost-asien, det var bara att ta sig rakt over.
och sen har vi ju vad redan newton upptakte - att jorden inte ar perfekt sfarisk, det ar som om jorden vill platta till sig genom att vara nagot ihoptryckt vid polerna och darmed ”fet” vid ekvatorn........
.....detta allt fran rundjordstroende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in