2022-09-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker folk pratat rätt länge om att pandemin är över, men enligt FHM har vi fortfarande haft pandemi.

Vet inte vad defintionen är på när vi har pandemi och när vi inte har. Borde ju rimligen finnas något och inte upp till var och en att besluta när vi har pandemi och när vi inte har det.

Har vi pandemi nu? Om inte , vad måste uppfyllas för att vi skulle anses ha pandemi?

Enligt definitionen ”pandemi” så har vi en sådan. Men vad gränssnittet för att covid-19 skulle klassas som det, det vet jag inte.
En pandemi klassas som det när WHO skriver in det i sin dator väl. När världens ledare uttrycker orden. Då kan man ana att något är på gång.
Sedan, vad som egentligen sker bakom stängda dörrar, jadu. Det har diskuterats på varje forum i något år nu så jag låter bli att ta upp det.
Citera
2022-09-19, 16:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBell
Enligt definitionen ”pandemi” så har vi en sådan. Men vad gränssnittet för att covid-19 skulle klassas som det, det vet jag inte.
En pandemi klassas som det när WHO skriver in det i sin dator väl. När världens ledare uttrycker orden. Då kan man ana att något är på gång.
Sedan, vad som egentligen sker bakom stängda dörrar, jadu. Det har diskuterats på varje forum i något år nu så jag låter bli att ta upp det.

Tänker att parametrar som smittspridning, smittsamhet, sjukvårdsbehov/capita osv borde vara centrala komponenter i själva begreppet. Kriterium baserat på objektiva verifierbara fakta.
Citera
2022-09-19, 19:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Vad ligger överdödligheten på i UK bland vaxade på nu?
Varken vi eller någon annan myndighet i UK publicerar någon sådan statistik.
Citera
2022-09-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Avdelningen whataboutism men om jag spelar med i fokusförflyttningen:

Oberoende analys har visat att det inte finns indikationer på att överdödligheten på äldreboenden under våren 2020 skilde sig åt beroende på om de drevs i kommunal- eller privat regi.
https://www.sironagroup.se/wp-content/uploads/2020/11/analys-av-skillnader-i-overdodlighet-mellan-aldreboenden-i-privat-och-kommunal-regi.pdf

I vissa regioner som i Uppsala län var dödligheten högre på kommunala boenden än i de privata.

Så hur man än vänder och vrider på det så är det regeringen och Folkhälsomyndigheten som har brustit genom sena åtgärder och misslyckats med att minska smittspridningen tillräckligt mycket.
Ärendet går nu till åtal. Det var alltså inte alls fråga om någon "whataboutism": (FB) pajasföretag Attendo Care som hotar sina anställda o riskerar livet på sina kunder
Citera
2022-09-19, 19:29
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Varken vi eller någon annan myndighet i UK publicerar någon sådan statistik.

Väldigt hög överdödlighet i vissa EU länder nu.
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/demo_mexrt/default/table?lang=en
Citera
2022-09-19, 21:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Väldigt hög överdödlighet i vissa EU länder nu.
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/demo_mexrt/default/table?lang=en
Där finns tyvärr ingen statistik som visar överdödlighet bland vaccinerade. Om du hittar någon sådan statistik är jag däremot intresserad.
Citera
2022-09-19, 23:21
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Där finns tyvärr ingen statistik som visar överdödlighet bland vaccinerade. Om du hittar någon sådan statistik är jag däremot intresserad.

Är du i England så borde du ju lätt kunna få fram den statistiken.
Det har ju redan varit på tapeten i UK.
Citera
2022-09-19, 23:33
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Är du i England så borde du ju lätt kunna få fram den statistiken.
Det har ju redan varit på tapeten i UK.
Nej, det finns ingen sådan statistik. Jag är den som är högst ansvarig för att samordna myndigheternas framtagning av statistik i ämnet och är mer än bekant med vilken statistik som finns i ämnet. Det finns ingen statistik framtagen som visar överdödlighet bland vaccinerade.
Citera
2022-09-19, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har vi pandemi nu?
Ja, sen hela världen unisont ändrade definitionen så har vi nog närmare två hundra pågående pandemier bland annat fetma och internetberoende.
Citat:
Om inte , vad måste uppfyllas för att vi skulle anses ha pandemi?
Det som behöver uppfyllas är att opinionen vänder och folk får panik igen. Fizer är nog sugna på ett par vacciner som alla levande människor måste ta minst fyra gånger eller bli arbetslösa.
Citera
2022-09-19, 23:36
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Nej, det finns ingen sådan statistik. Jag är den som är högst ansvarig för att samordna myndigheternas framtagning av statistik i ämnet och är mer än bekant med vilken statistik som finns i ämnet. Det finns ingen statistik framtagen som visar överdödlighet bland vaccinerade.

Ta fram statistiken då! Är ju ett enkelt datasök, eftersom att du hävdar att
du har tillgång till databaserna!
Citera
2022-09-19, 23:45
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ta fram statistiken då! Är ju ett enkelt datasök, eftersom att du hävdar att
du har tillgång till databaserna!
Nej, det kan jag naturligtvis inte göra hur som helst. När vi tar fram statistik lägger vi ut det uppdraget på analytiker som först begär data enligt de förordningar som vi har på plats. Data i det här fallet kommer från flera olika källor av vilka alla lyder under strikta regler pga PII (Personal Identifiable Information). Data skyddas av en Data Guardian som har det yttersta ansvaret och kan begära data.

Det finns massor av statistik som beredits men inte publicerats. Den statistiken kommer vi åt, men det finns ingen statistik framtagen över överdödlighet bland vaccinerade.

Hope that helps.
Citera
2022-09-20, 01:11
Avslutad
Jag har nu fått Covid 19 bekräftat trotts 4 sprutor. Jag har symtom som påminner om tidigt 80tal när man hade halsfluss. Jag måste ha smittat massor av folk för jag har varken snuvat eller hostat.
Jag är 58 år och multisjuk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in