2022-09-19, 18:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det var inga svenska soldater (förband) i Waterloo. Dock var det vid slaget vid Leipzig 1813. 100-300 döda

1721+ (cirka 95)= 1816 så jag tror att jag var ganska rätt.

Sist vi var i Ukraina var väl runt 1709.

Sverige har hur som helst nått högre upp på civiliseringsstegen än Ryssland. Ett bra exempel är det här kriget.
Läs om och ta inte saker ur huvudet som du inte vet.
Att vi på något sätt skulle ha beslutat oss för att det var dumt att kriga 1721 stämmer inte. För Hattarna startade krig mot Ryssarna. 1743, Gustav III startade krig mot Ryssland som varade 1788-90.
Läser du historia på något feministforum?
Citera
2022-09-19, 18:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror att det är mycket hype omkring iran-drönarna, men enskilda vapen avgör sällan krig. Det finns kanske en viss sannolikhet för att de kan jaga HIMARS framgångsrikt? Men västs motsvarighet, Switchblades, har väl varit en relativ besvikelse.
Leran är värre om våren än om hösten. Tyskarna genomförde operation Barbarossa delvis om hösten. Jag tror heller inte den är avgörande.

Ukraina har sagt att de iranska drönarna är svårare att skjuta ned än de ryska.
Citera
2022-09-19, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Bra gjort Turkiet!

Citat:
Turkisk storbank blockerar ryska betalkort
Den största privata banken i Turkiet, Isbank, har stoppat användningen av det ryska betalsystemet Mir.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Härligt!

Varenda litet gruskorn man kan kasta in i det fascist-ryska levernet är uppskattat!
Citera
2022-09-19, 18:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Fråga.
Kommer Europa att vara smarta och försöka roffa åt sig så mycket som möjligt av det ryska dödsboet (gas, mineraler, olja m.m) när federationen kollapsat, eller kommer vi sitta still i båten medan Kina tar för sig?.. För det kommer de nog att göra.

Jag tror väst kommer vara försiktiga för att verka vara de som förstör i Ryssland. De vill att ryssarna havererar allt själva. Så de låter nog Kina härja ganska fritt.
Citera
2022-09-19, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Lilla och lilla😂😂😂
Det här har kostat Europa minst tio gånger mer än vad det har kostat Ryssland..
Miljöpartister/sossar krigar på.
Men lilla lilla, Europas länder har tillsammans en ekonomi där i jämförelse fattiga Rysslands lilla ekonomi skulle hamna i kaffekassan, eller som felräkningspengar.
Och i Sverige vann ju högerblocket vet du inte det. Så nu blir det åka av till Natos trygga famn och ett ännu fetare finger till förloraren Putin. Ukraina klarar han bevisligen inte av så vem är rädd för fattiga Ryssland idag? Ja inte väst i alla fall det kan jag lova dig.
Citera
2022-09-19, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
För lilla Finland har Fortum och stöd gått lås på över 40 miljarder euro.
Bara USA skänkte vapen till Ukraina för 800 miljoner dollar i december före ens kriget hade startat. lägg till alla fabriker som får hålla hem sin personal när strömmen inte räcker till.
Hörde att det väntas en riktig vargavinter nu.

Skänkte USA vapen till Ukraina för hela 800 miljoner USD? Men. Det är väl inte ens 10 miljarder kr? Det är ju felräkningspengar för USA.

Vad har kriget hitintills kostat Ryssarna? 1000 stridsvagnar, 55 stridsflygplan osv. Eftersom du nämnde siffran "10 ggr mer" så har du naturligtvis gjort hemläxan? Eller drog du det ur röven?

Och naturligtvis har du täckning för att Finska staten har finansierat Fortum med 400 miljarder kronor. Eller?
Citera
2022-09-19, 18:58
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina har sagt att de iranska drönarna är svårare att skjuta ned än de ryska.

Undrar vad de kostar. Det sägs att Ryssland nu producerar dem på licens.
Citera
2022-09-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Men lilla lilla, Europas länder har tillsammans en ekonomi där i jämförelse fattiga Rysslands lilla ekonomi skulle hamna i kaffekassan, eller som felräkningspengar.
Och i Sverige vann ju högerblocket vet du inte det. Så nu blir det åka av till Natos trygga famn och ett ännu fetare finger till förloraren Putin. Ukraina klarar han bevisligen inte av så vem är rädd för fattiga Ryssland idag? Ja inte väst i alla fall det kan jag lova dig.
Blir intressant att se hur det ser ut i mars-april...
Kanske Ryssland har gått i konkurs och vi står i Ukraina och firar...
Måste vara allvarlig! Sista var ironi.
Det är ju passligt att vi har världsbanken att låna av iallafall.
Vem som ens äger den.
Citera
Medlem
mobeltasss avatar
Vad är det du är så skeptisk till egentligen, när det gäller västerländsk media? Vi lever i en fri värld där man får tycka vad man vill, vilket du uppenbarligen gör. Men varför lasta media för att du får tycka?

Du verkar ha hört en massa random personer som uttryckt åsikter och tankar, sen tillskriver du media dessa åsikter.
T.ex att Ryssland skulle vara kaputt vilken dag som helst, har du alltså hört sen kriget började. På det sättet du beskriver det har knappast media beskrivit det.

Det måste vara nåt annat som driver dig att uttrycka skepsis mot media, vad kan det vara?

Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Jag är inte proryss men jag är extremt skeptisk till västerländsk media. Det är ungefär samma uppiskade stämning bland folk som under vaccinhetsen. Tycker man inte exakt si och så är man ditten och datten.

Var det verkligen storstryk? Hade inte ryssarna redan dragit sig tillbaka därifrån? Viktigast för Ryssland är väl Donbass regionen?

Jag vet inte jag. Men att det skulle gå åt helvete tror jag inte. Eller det har väl redan gått åt helvete för det är ett jävla krig där. Men att Ryssland skulle vara kaputt vilken dag som helst har man ju hört ända sedan det började. Snarare lär det nog hålla på under lång tid framöver. Ryssland har ju inte ens mobiliserat och förklarat krig än. Gör dom det är Ukraina jämnat med marken tyvärr. Om inte NATO kliver in men det vill väl ingen.

Hur det kommer gå i Ukraina vete fasen men för oss i övriga Europa blir det rätt jävligt i vinter tack vare utvecklingsstörda politikers sanktionshets.
Senast redigerad av mobeltass 2022-09-19 kl. 19:12.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Läs om och ta inte saker ur huvudet som du inte vet.
Att vi på något sätt skulle ha beslutat oss för att det var dumt att kriga 1721 stämmer inte. För Hattarna startade krig mot Ryssarna. 1743, Gustav III startade krig mot Ryssland som varade 1788-90.
Läser du historia på något feministforum?

Men snälla du. Jag säger att det började 1721. Sverige var ganska trötta på krig då. Sen är det en process på 93år. Men man kan se att viljan att kriga sjunker. Men att Sverige krigar givetvis under dessa 93år men det är inga populära krig och mobiliseringen av befolkning jmf med tidigare
är mycket mindre.

Du kan nog jmf det med vad ryssarna tycker om det nuvarande kriget.

Hattarna mutades av Frankrike och upproren kom som ett brev på posten på grund av deras krig.

Gustav III var väl den enda person som ville ha krig i Sverige. - Ungefär som Ryssarnas Putin.
Citera
2022-09-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Skänkte USA vapen till Ukraina för hela 800 miljoner USD? Men. Det är väl inte ens 10 miljarder kr? Det är ju felräkningspengar för USA.

Vad har kriget hitintills kostat Ryssarna? 1000 stridsvagnar, 55 stridsflygplan osv. Eftersom du nämnde siffran "10 ggr mer" så har du naturligtvis gjort hemläxan? Eller drog du det ur röven?

Och naturligtvis har du täckning för att Finska staten har finansierat Fortum med 400 miljarder kronor. Eller?
Fortum plus stöd.
Det var 800 miljoner dollar för bara december.
Då det här skiten ens hade startat.
Vete tusan hur mycket pengar och dom har sänkt sen första januari tills nu..
Men mycket är det.
Som en sosse sa i dansk tv för några år sen..
Miljarders Miljarder....
Senast redigerad av joohnn 2022-09-19 kl. 19:14.
Citera
2022-09-19, 19:14
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det är inte glömt, har boken som handlar om det som man fick av farfar, både han och morfar har varit med om flera krig. Däribland inbördeskriget vita mot röda där vita som tack vann till slut.

Visst var det där Britterna och USA gjorde så att Finland och deras nazister skulle starta kriget, så Judarna och Britterna skulle kunna utöka sitt världsherravälde i Västeuropa. Dom dumma Finnarna offrade sina liv för att försvara Finland, när de skulle ha lagt ned vapnen istället. Jag tror det finns nåt papper på någon Rysk sajt som bevisar det. Är säkert sant.
I Ryssland påstår man till och med att det kriget aldrig hänt. Att det bara är ett påhitt från väst för att lura människor att hata Ryssar, för ryssarna har aldrig har anfallit Finland. Kriget nämns inte ens i historieböcker från sovjet tiden. Allt är påhittat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in