Citat:
Ursprungligen postat av
Illasinnad
Gatufotografering är underskattat.
All form av fotografering som öppnar upp för "slumpen" och den okontrollerbara omvärlden" gillar jag.
Men man behöver ingen speciell utrustning för sånt.
Faktum är att det allra bästa är den vanliga mobilkameran, och en snabbtänkt fotograf som inte skäms för att hala upp kameran i tid och otid.
Inte alla har ju samma smak, såklart.
Men för många finns det en särskild tjusning i det "naturliga."
Jag gillar själv också hur slumpens ängel ibland kan smyga sig in och verkligen överraska med ett fotografi som man först kan se i sin fulla prakt när man kommer hem.
Och det kan vara både i form av att saker händer i bakgrunden, som man inte sett när man fotograferade någonting helt annat.
Men, det kan ju Också vara i form av att kameran "strulat" ... Och kortet blivit "fel" på något sätt, men som ändå ger ett mervärde som man omöjligt hade kunnat få om man försökt fotografera så med flit.
Ibland blir ju kameran "förvirrad," kanske oftast med udda ljussättning och atmosfäriska förhållanden.
Då kan det dyka upp "spöken" i bilden ... så att säga.
Dvs sådant som inte finns på riktigt, sådant som inte fanns i sökaren när man tog kortet, sådant som man inte såg med ögonen.
Men som pga av ljuset, vinkeln, eventuell luftfuktighet, osv ... och Vips, så har något som inte finns plötsligt lagts till.
Sånt gillar Jag iaf.
Dvs där t.o.m. de allra simplaste bilderna, som man inte tänkte ens en tanke om när man knäppte bilden.
Men när man kommer hem och ser att ... Va Fan Är Det Där ... =)
Jag tog, tex, en gång bara ett snabbt kort på min egen skugga som gick framför mig på trottoaren.
Inget särskilt alltså, jag tänkte bara visa att jag hade mössa på mig fast det var maj månad.
Men, i kameran hade det kommit "spöken," och alla "linjer" som trotsarens gatstenar, och gatan, husfasaderna, osv, bildade, blev ... konstiga ... som om ett kort som skulle föreställa en berusad människas synfält ...
Eller när jag tog ett kort på stämningsfull belyst gångväg i park, mellan "gyllene halvtimmen och blå timmen", samtidigt som det var lätt duggregn.
Det såg ut som att det satt spöken över varje parklykta.
En gång fotograferade jag ett gigantiskt, jättestort, perfekt "v" uppe i molntäcket ... ser sinnesjukt ut faktiskt.
Men, som sagt, jag gillar ljus- och skuggeffekter.
Ibland räcker det att bara vrida några grader åt ena håller, i vinkel mot solen, för att hela landskapet plötsligt ska "få liv."
Ta sen bara två steg åt andra hållet ... och allt blir lika livlöst och dött som oftast.
Grejen är ju att man alltid måste ha Kamera med sig.
Att lära sig att ta ett kort så snart man ser något som kan vara värt att fotografera, och göra från olika vinklar också om man vill.
Ju längre tid man håller på med det, ju mer ökar sannolikheten för att man faktiskt ska lyckas fånga något "riktigt intressant."
Eller något som har skönhetsvärde långt utöver det normala.
Ibland kan ju naturen bara visa sig i sin fulla prakt En Enda dag.
Och då har man ju tur, om man är på rätt plats, vid rätt datum - och på Rätt Klockslag ((och, såklart, tittar åt Rätt håll).
Tex, bara Två gånger om året kan man få se att solnedgångens sol blir spetsad av kyrktornet i slutet av den avlånga allén vid Värnhemstorget.
Men det innebär inte att det ser likadant ut varje år, för molnen är alltid nya, ljuset är inte alltid likadant. Det kanske inte upprepas på många, många år det man fått se.