2022-09-19, 10:58
Medlem
Giant Squids avatar
Fetaost och oliver brukar jag handla. Fetan skär de upp efter önskemål, oslagbart pris. Nötter, solrosfrön linser m,m på lösvikt. Kanske nåt bröd ibland. Handlade ris på storpack förut men går mer till asiaten för sådant numer.
Hade en turkbod förut i grannskapet som sålde smuggelcigg och sprit under disk. De torskade tre gånger under olika ägarförhållanden sen råkade den brinna upp.
Citera
2022-09-19, 11:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Många är vi, infödda svenskar som ibland bara går förbi Turkaffären. Vi känner ngn doft och kanske tittar nyfiket in. Men vi går aldrig in med rädsla för det okända.

Men hur är det i Turkaffären?

Bra råvaror?
Priser?
Fräscht?
Går det betala med kort?
Datummärkning
Etc?

Min närmsta turkbutik säljer starkbärs under disken och jag har flera gånger fått utgångna varor (kakor, pulvermos, mjöl) gratis. Jävligt trevligt.
Citera
2022-09-19, 12:31
Medlem
Jag handlar ofta på Orienta i Tjärna Ängar i Borlänge. Frukt och grönt är mycket bra. Köper även kryddor, nötter, ris, oliver och kaffe.
Citera
2022-09-19, 13:54
Medlem
DreamVoids avatar
Citat:
Många är vi, infödda svenskar som ibland bara går förbi Turkaffären. Vi känner ngn doft och kanske tittar nyfiket in. Men vi går aldrig in med rädsla för det okända.

Bra råvaror?
Priser?
Fräscht?
Går det betala med kort?
Datummärkning
Etc?

Köper inte från turkaffärer. Min erfarenhet är: lägre kvalité, lägre hygien, ofta gamla saker. Oklart var varorna kommer ifrån. Otrevlig personal eller personal som inte ens kan svenska osv.
Pluset är många roliga nya varor och billigt. Alltid gått att betala med kort dock.
Citera
2022-09-19, 14:09
Medlem
Masingas avatar
Går bara förbi Ammo.
Citera
2022-09-19, 14:29
Medlem
Citat:

Bra råvaror?
Priser?
Fräscht?
Går det betala med kort?
Datummärkning
Etc?

I min närmaste tätort finns det minst fyra turklivs av någorlunda storlek. En har för litet sortiment, två är misskötta och då väljer jag bort dem, men den fjärde är riktigt bra. Stort, ljust och fräscht med bra sortiment och ganska vettiga priser i jämförelse med de svenska gigantkedjorna. Köttavdelningen är lite opraktisk med stora kvantiteter i förpackningarna vilket inte funkar i mitt ensamhushåll, men alla skafferivaror är bra. Köper gärna ris på 5-kilospåse där, de har alla möjliga ristyper och i regel billigare än andra, men även kryddor, bönor och baljväxter, konserver, liba-bröd och mejeriprodukter slinker med hem, i fullt godkänd kvalitet. Vitosten ligger ibland på hälften mot vad ex ICA tar, bara det! Matoljorna är bra även om de inte är mycket billigare än ex Willys. Frukt och grönt är ofta 20% billigare än i svensk butik, ibland mer, det gör rejäl skillnad i matbudgeten. På frysavdelningen är det mastodontförpackningar på flera kilon som gäller, säkert jättebra om man har stor familj men jag är nog inte i målgruppen för dessa varor så det blir aldrig något fryst därifrån. Man får också vänja sig lite vid att prova andra märken än de vanliga, vågar man det blir det en hel del tvätt- och rengöringsmedel också till lågt pris. Sen har de inte precis alla varor jag hade önskat, har tex aldrig sett creme fraiche, knäckebröd, svenska ostar eller svenskt kaffe där men det är ok med mig, jag köper det jag hittar där och kan ta resten i vanliga köpcentrat.

Mer då? Personalen är helt ok, jag har handlat där ett bra tag så de känner igen mig och hälsar, kortbetalning funkar som den ska, man får kvitto och jag har aldrig sett antydan till något fusk med bäst-före-datum. Kort sagt är jag nöjd och känner mig lite mindre rånad när jag handlat där jämfört med när jag handlat på storkedjan.
Citera
2022-09-19, 15:05
Medlem
Vanstertrollets avatar
Cigg och kryddor är typ det enda jag kan tänka mig att handla hos lokala Turken.
Citera
2022-09-20, 12:34
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
I min närmaste tätort finns det minst fyra turklivs av någorlunda storlek. En har för litet sortiment, två är misskötta och då väljer jag bort dem, men den fjärde är riktigt bra. Stort, ljust och fräscht med bra sortiment och ganska vettiga priser i jämförelse med de svenska gigantkedjorna. Köttavdelningen är lite opraktisk med stora kvantiteter i förpackningarna vilket inte funkar i mitt ensamhushåll, men alla skafferivaror är bra. Köper gärna ris på 5-kilospåse där, de har alla möjliga ristyper och i regel billigare än andra, men även kryddor, bönor och baljväxter, konserver, liba-bröd och mejeriprodukter slinker med hem, i fullt godkänd kvalitet. Vitosten ligger ibland på hälften mot vad ex ICA tar, bara det! Matoljorna är bra även om de inte är mycket billigare än ex Willys. Frukt och grönt är ofta 20% billigare än i svensk butik, ibland mer, det gör rejäl skillnad i matbudgeten. På frysavdelningen är det mastodontförpackningar på flera kilon som gäller, säkert jättebra om man har stor familj men jag är nog inte i målgruppen för dessa varor så det blir aldrig något fryst därifrån. Man får också vänja sig lite vid att prova andra märken än de vanliga, vågar man det blir det en hel del tvätt- och rengöringsmedel också till lågt pris. Sen har de inte precis alla varor jag hade önskat, har tex aldrig sett creme fraiche, knäckebröd, svenska ostar eller svenskt kaffe där men det är ok med mig, jag köper det jag hittar där och kan ta resten i vanliga köpcentrat.

Mer då? Personalen är helt ok, jag har handlat där ett bra tag så de känner igen mig och hälsar, kortbetalning funkar som den ska, man får kvitto och jag har aldrig sett antydan till något fusk med bäst-före-datum. Kort sagt är jag nöjd och känner mig lite mindre rånad när jag handlat där jämfört med när jag handlat på storkedjan.
Ett tips är att göra egen creme fraiche, grädde med ett par matskeder filmjölk i.
Citera
2022-09-20, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ett tips är att göra egen creme fraiche, grädde med ett par matskeder filmjölk i.

Tack för tips 😊
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in