2022-09-19, 08:38
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror att det är en högst oviss process.

Det enda som är ovisst är hur länge ryssen kommer leva i förnekelse. Allt rasar runt dem, militären håller på att raderas ut materiellt, sanktioner äter upp dem, deras försvarsallians har krackelerat. Exportmarkanaderna för olja&gas och vapen är döda, alla allianser och påverkansagenter de köpt är obrukbara för ingen vill eller kan jobba i Rosneft eller Gazprom efter mandatperioden är slut. Modi och Jinpingi äcklas av Putin.

Det är kört, det är en huvudlös kyckling som springer runt.
Citera
2022-09-19, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag trodde du kunde läsa raka frågor.

Ett antal eskaleringar? Vi har kärnvapen, satan-raketen, den nya stridsvagnen pang pang, mobilisering av oerfarna värnpliktiga, att stänga av gasen - visst ja det kortet är redan spelat, kemisk krigsföring och biologisk krigföring.

Är det de eskaleringarna du tänker på?

Du menar ”eksaleringar” va? Vet inte egentligen vad det betyder, men det kan vara så enkelt som att översättningsapparaturen från sovjet inte riktigt håller måttet
Citera
2022-09-19, 08:42
Medlem
Delphinuss avatar
Kenneth Gregg lovar goda nyheter ikväll!!
Citera
2022-09-19, 08:45
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Det enda som är ovisst är hur länge ryssen kommer leva i förnekelse. Allt rasar runt dem, militären håller på att raderas ut materiellt, sanktioner äter upp dem, deras försvarsallians har krackelerat. Exportmarkanaderna för olja&gas och vapen är döda, alla allianser och påverkansagenter de köpt är obrukbara för ingen vill eller kan jobba i Rosneft eller Gazprom efter mandatperioden är slut. Modi och Jinpingi äcklas av Putin.

Det är kört, det är en huvudlös kyckling som springer runt.

Jag pratar inte om landets långsiktiga ekonomiska utveckling.
Citera
2022-09-19, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
Kenneth Gregg lovar goda nyheter ikväll!!
Jadu, hade vi förväntat oss något annat?

Han har bra koll och släpper det han får släppa. Oftast är han ändå steget före de flesta andra kanaler man har att tillgå.

Vi får avvakta med spänt förväntan. Klart står i alla fall att det inte står stilla trots att så lite kommer ut. Ukraina håller uppe trycket hela tiden, ingen rast ingen ro för ryssarna.
Citera
2022-09-19, 08:50
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Jag pratar inte om landets långsiktiga ekonomiska utveckling.

Det där är inte på lång sikt, det är vad som pågår just nu och det påverkar skeendena nu. Idag är det Girkin som dömer ut Putins chanser helt, imorgon kommer de vara fler och i övermorgon ännu fler.

Det är inte Ukraina och väst som kommer blinka först.
Citera
2022-09-19, 08:56
Medlem
Ryssarna måste flytta på Putin nu, innan han hinner offra det som finns kvar av armen.

Ett sönderslaget Ryssland är riskabelt då kärnvapen på drift kan hamna hos islamistiska terrorgrupper.

Det spelar ingen roll om Putin mobiliserar, det finns inget modernt material att utrusta trupperna med.

Redan nu skjuter man granater från 60-talet och använder hjälmar från ww2.

Kriget är slut och man offrar enbart människoliv för Putins ego nu.
Citera
2022-09-19, 09:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Det där är inte på lång sikt, det är vad som pågår just nu och det påverkar skeendena nu. Idag är det Girkin som dömer ut Putins chanser helt, imorgon kommer de vara fler och i övermorgon ännu fler.

Det är inte Ukraina och väst som kommer blinka först.

Så kan du ge några empiriska mätpunkter på vad som kommer hända då före låt oss säga 1 November? Vad förutsäger din teori?
Citera
2022-09-19, 09:01
Medlem
Citat:
Jag tror Putin kan ha överskattat kraftigt hur många som är sugna att dö för hans krig, på flera sätt.
- Han kan ha trott att Kharkov skulle "falla" (ukrainskt myteri/förräderi)) i invasionens första fas
- överskattat hur många som vill slåss i Donbass
- underskattat hur många som behöver slåss (omfattande västligt stöd)

Alla dessa parametrar är logiska att felskatta. Men frågan är om det är värre än hans worst case. Det tror jag inte.

Jag tror inte han vill ha ett långt krig. Men ryssarna är beredda på det om det krävs för deras mål.

Jag tror där är något som håller tillbaka allmän mobilisering, men svårt att veta vad. Det kan vara både att han inte kan pga motivation. Men det kan lika gärna vara att han tror att vintern kommer, och kommer vara fördelaktig för ryssarna.

Den ryska opinionen är ju intressant. Går den mot att fler och fler övertygas att det är "existentiellt nödvändigt" att vinna kriget, eller mot att det minst dåliga alternativet är att backa hem? Jag har ingen aning.

Det där med att "slå ut den ukrainska armén" är ju omöjligt. Ryssland har inte trupper att hålla hela Ukraina. Där finns en potentiellt outtömlig tillförsel av vapen. I väst är befolkningen extremt fientlig och terrängen gynnsam för partisaner. Ryssland kan i bästa fall sätta sig på en del av territoriet och vänta på att de andra slutar anfalla det. Så köper inte din "ryssland vill dra ut på kriget"-teori. Däremot kan man kritisera dem för att eskalera en konflikt som de inte kan kontrollera.
Lite lustigt att du tog dig besväret att bemöta min "teori" om att ryssen drar ut på kriget. Det var rätt uppenbart en gliring till teorin att "USA håller på att dra ut på kriget" som man hör från rysstrollarna.

Visst "drar USA ut på kriget" genom att leverera vapen men syftet är solklart att inte Ukraina blir en del av diktaturen Ryssland. USA har inte handlingsutrymme att göra slut på kriget på några veckor heller.

Att Putin felskattade parametrarna du nämnde är inget annat än en grova och ödesdigra misstag. Han måste ha varit komplett vilseledd av armén och säkerhetstjänsten.

Att Ukrainas regering skulle falla och Kiev tas inom några dagar, det var ändå någorlunda rimliga antaganden, utifrån sett. Säkerhetstjänsten borde dock haft bättre koll på stridsviljan och armén borde ha vetat att de inte var kapabla att bara köra rakt fram till huvudstaden. De borde ha haft mer insyn än så. Eller så var Putin faktaresistent och var det ingen som tordes säga emot på skarpen.

Det finns inte så många vägar fram för Putin. Mobilisering hjälper inte. Det ger bara fler värdelösa trupper som måste beväpnas och underhållas. I övrigt innehåller vägarna fram massförstörelse av Ukraina. Inte så snyggt och ett tecken på Rysslands svaghet än styrka.
Citera
2022-09-19, 09:06
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Så kan du ge några empiriska mätpunkter på vad som kommer hända då före låt oss säga 1 November? Vad förutsäger din teori?

Jag kan säga vad som INTE kommer hända, inga folkomröstningar i ockuperade områden.
Troligen kommer färre och färre områden förbli ockuperade. Ryssar kommer pressas ur Donbass och belägras i Cherson.

Hur mycket som kommer hända innan 1 november beror helt på ryssars motivation att fortsätta att springa runt trots att huvet är kapat.
Citera
2022-09-19, 09:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag trodde du kunde läsa raka frågor.

Ett antal eskaleringar? Vi har kärnvapen, satan-raketen, den nya stridsvagnen pang pang, mobilisering av oerfarna värnpliktiga, att stänga av gasen - visst ja det kortet är redan spelat, kemisk krigsföring och biologisk krigföring.

Är det de eskaleringarna du tänker på?
Problemet är att även om Ryssland mobiliserar så tar ett ett par månader att få de förbanden i någorlunda skick och grupperade vid fronten. Då är vi inne i november och delar av Ukraina är en lervälling. Ryssland kan således tidigast gå till angrepp framåt december/januari beroende på väder.
Man bör dessutom dra ihop 250.000-300.000 man för att få tillräckligt övertag lokalt.
Citera
2022-09-19, 09:10
Avslutad
1: störsändare på all rysk telefontrafik (gsm/nmt/4g o dyl) i det fortf ockuperade området. Så ryska soldater inte kan kommunicera med andra än i deras direkta omgivning och blir ”rädda” att bli kvarlämnade.
2: Flygdroppa stora mängder vodka i smådunkar över samma ryska soldater
3: Flygdroppa flygblad på ryska över samma soldater som meddelar att de är på väg att omringas och antingen bör fly österut, desertera/kapitulera på individnivå för övermakten eller förbereda sig på att dö…

Moralen måste ju vara nere i ankelhöjd redan, som bäst, och paniken nära hos de ryska trupperna nu. Vilse i ett främmande land med risk att bli avskurna och övergivna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in