2022-09-17, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Ja alltså det är helt efterblivet (jag är extremt väl insatt i hur bankerna arbetar ”mot penningtvätt”).

Men man kan inte riktigt kritisera hela det finansiella systemet för att svenska compliancejurister är för talanglösa för att ens läsa innantill i lagen.

Om man har sitt kapital i bitcoin och använder bitcoin för en betalning, så kommer transaktionen alltid att gå smidigt, oberoende av olika juristers talang och förmåga till innantilläsning.

Efter en fullständig bitcoinisering kommer compliancejuristerna att få se sig om efter ett hederligt jobb, dvs. ett arbete som skapar värden för andra och inte bara intäkter till dem själva.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-09-17 kl. 20:15.
2022-09-17, 21:37
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
En mängd satoshi (bitcoin) kommer att flyttas från min lightningplånbok till författarens lightningplånbok inom ett par sekunder.

Hur han sedan gör, om han använder dessa satoshi till att köpa något annat över lightning, låter dem ligga kvar i lightningplånboken eller i ett senare skede flyttar dem till en vanlig bitcoinadress, det vet jag inte.

I och med min betalning har han hur som helst full kontroll över dessa satoshi. Det behövs ingen clearing eller motsvarande.

Ok?

Men då har du ju inte handlat med Bitcoin? Han kan ju inte ”flytta dem” till en Bitcoinadress utan att registrera en transaktion från din plånbok till hans på blockkedjan.
2022-09-17, 21:40
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Fel.

Finns inget självändamål att cleara lightningtransaktioner mot Bitcoinlagret om det inte behövs. Det skulle mycket väl kunna bli så att man i princip aldrig clearar utan att all "cash hantering" sker i Lightninglagret.

Okok.

Men vad fyller ens Bitcoin för syfte i den lösningen?
2022-09-17, 21:41
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Layered Money är till huvuddelen en extremt noggrann genomgång av hur penningsystemet fungerar och har växt fram historiskt.

De andra två har väl en mer kritisk ingång i ämnet.

Tack, jag ska kolla på filmen senare.

Ok ska kolla upp.
2022-09-17, 21:50
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Okok.

Men vad fyller ens Bitcoin för syfte i den lösningen?

Det är som att fråga "vad har TCP för syfte om HTTP är vad folk använder för att surfa".

Jag skrev att Lightning var för "cash" av en anledning. "Cash" bara är en ytterst liten del av världens finans.

Du har olika lösningar i det lager där dom är lämpligast, tex Liquid och Omni som andra Layer 2 lösningar. Du kan jämföra det lite med internetstacken.

Ok?
Senast redigerad av Leaston 2022-09-17 kl. 22:03.
2022-09-17, 22:14
Medlem
Citat:
Ok?

Men då har du ju inte handlat med Bitcoin? Han kan ju inte ”flytta dem” till en Bitcoinadress utan att registrera en transaktion från din plånbok till hans på blockkedjan.

Du verkar ha missförstått hur det fungerar. Om du verkligen vill sätta dig in i detta, kan jag rekommendera de första kapitlen i Mastering the Lightning Network, av Andreas Antonopoulos m.fl. Jag tror man kan hitta den som PDF om man inte vill köpa den.

Kort svar: Transaktionen som registreras på blockkedjan kommer (normalt sett) inte ha någon på blockkedjan synlig koppling till någon av mina adresser. Lightningnätverket består av ett stort antal noder som är kopplade till varandra parvis genom delad kontroll av multisigadresser på blockkedjan och där ägandebalansen i paret är bestämt av ett smart kontrakt. När jag gör en betalning från min lightningplånbok till författarens lightningplånbok så passerar den i en väg genom detta nätverk, vilket innebär att ägandebalanserna i paren på denna väg förändras. Om han väljer att skicka saldot i sin lightningplånbok till en vanlig bitcoinadress så påverkas inte vare sig min lightningplånbok eller någon av mina vanliga bitcoinadresser av detta.

Hu, detta blir för krångligt att förklara här, åtminstone för mig. Kolla upp boken jag nämnde ovan eller följande länkar:

https://lightning.network/lightning-network-paper.pdf
https://www.lynalden.com/lightning-network/#lightning
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-09-17 kl. 22:23.
2022-09-17, 23:03
Medlem
Citat:
Det är som att fråga "vad har TCP för syfte om HTTP är vad folk använder för att surfa".

Jag skrev att Lightning var för "cash" av en anledning. "Cash" bara är en ytterst liten del av världens finans.

Du har olika lösningar i det lager där dom är lämpligast, tex Liquid och Omni som andra Layer 2 lösningar. Du kan jämföra det lite med internetstacken.

Ok?

Citat:
Du verkar ha missförstått hur det fungerar. Om du verkligen vill sätta dig in i detta, kan jag rekommendera de första kapitlen i Mastering the Lightning Network, av Andreas Antonopoulos m.fl. Jag tror man kan hitta den som PDF om man inte vill köpa den.

Kort svar: Transaktionen som registreras på blockkedjan kommer (normalt sett) inte ha någon på blockkedjan synlig koppling till någon av mina adresser. Lightningnätverket består av ett stort antal noder som är kopplade till varandra parvis genom delad kontroll av multisigadresser på blockkedjan och där ägandebalansen i paret är bestämt av ett smart kontrakt. När jag gör en betalning från min lightningplånbok till författarens lightningplånbok så passerar den i en väg genom detta nätverk, vilket innebär att ägandebalanserna i paren på denna väg förändras. Om han väljer att skicka saldot i sin lightningplånbok till en vanlig bitcoinadress så påverkas inte vare sig min lightningplånbok eller någon av mina vanliga bitcoinadresser av detta.

Hu, detta blir för krångligt att förklara här, åtminstone för mig. Kolla upp boken jag nämnde ovan eller följande länkar:

https://lightning.network/lightning-network-paper.pdf
https://www.lynalden.com/lightning-network/#lightning

Som vanlig användare av en app kan man metaforiskt se den vanliga bitcoinplånboken som "sparkontot" och lightningplånboken som "personkontot som swish är kopplat till".
2022-09-17, 23:08
Medlem
Sådant här slipper man om man använder bitcoin:

Swish låg helt nere hela fredagseftermiddagen
https://www.friatider.se/swish-lag-helt-nere-hela-fredagseftermiddagen

2022-09-17, 23:42
Medlem
Citat:
Sådant här slipper man om man använder bitcoin:

Swish låg helt nere hela fredagseftermiddagen
https://www.friatider.se/swish-lag-helt-nere-hela-fredagseftermiddagen

Här håller jag med om att du har ett starkt argument, rent generellt: vanligt folk vill ha krångelfrihet i sin vardag (dock tror jag, iofs, att det verkar vara betydligt krångligare med Bitcoin än andra sätt att betala på det stora hela).

Frågan är dock om Swish ligger nere ofta nog för att det ska bli ett relevant argument för folk som får lön i SEK? Spontant skulle jag säga nej då det dras direkt från kontot och är sjukt smidigt förutom vid de få tillfällen det ligger nere.

Om Bitcoin ska slå i breda lager som något annat än möjlig trading-möjlighet så måste Bitcoin hitta fler use cases för vanligt folk istället för olika ideologiska fördelar som folk generellt tar väldigt lite hänsyn till i sin vardag.
2022-09-18, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Här håller jag med om att du har ett starkt argument, rent generellt: vanligt folk vill ha krångelfrihet i sin vardag (dock tror jag, iofs, att det verkar vara betydligt krångligare med Bitcoin än andra sätt att betala på det stora hela).

Frågan är dock om Swish ligger nere ofta nog för att det ska bli ett relevant argument för folk som får lön i SEK? Spontant skulle jag säga nej då det dras direkt från kontot och är sjukt smidigt förutom vid de få tillfällen det ligger nere.

Om Bitcoin ska slå i breda lager som något annat än möjlig trading-möjlighet så måste Bitcoin hitta fler use cases för vanligt folk istället för olika ideologiska fördelar som folk generellt tar väldigt lite hänsyn till i sin vardag.

Bitcoin har en otrolig driftsäkerhet. Sedan kan förstås internetuppkopplingen krångla, t.ex.

Detta är nog långt ifrån tillräckligt i sig självt för att få folk i Sverige att flockas till bitcoin. I andra länder, med än opålitligare banksystem och där det inte ens finns någon motsvarighet till swish, torde emellertid driftsäkerheten och numera lightning vara två viktiga faktorer som drar in nya användare.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-09-18 kl. 00:12.
2022-09-18, 07:50
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro

Detta är en typisk invändning. "Bitcoin är onödigt för vi svenskar har redan banker och kan swisha varandra". Folk klarar liksom inte av att tänka längre än vad näsan räcker.

https://www.gfmag.com/global-data/economic-data/worlds-most-unbanked-countries

Sedan anser jag att Bitcoin även är en förbättring för oss få som bor i väl fungerande demokratier. För vi har också mycket på att tjäna att inte betala dyra avgifter för kortavgifter och andra diverse onödiga banktjänster, för att inte tala om de riktigt stora (och dyra) kapitalflödena som företag och instutioner har.

Bara svenska banker gör 50-80 miljarder i vinster varje år på oss vanliga plebs. Exakt vad är det vi får för dessa pengar?
Senast redigerad av Leaston 2022-09-18 kl. 07:56.
2022-09-18, 17:39
Medlem
Citat:
Detta är en typisk invändning. "Bitcoin är onödigt för vi svenskar har redan banker och kan swisha varandra". Folk klarar liksom inte av att tänka längre än vad näsan räcker.

https://www.gfmag.com/global-data/economic-data/worlds-most-unbanked-countries

Sedan anser jag att Bitcoin även är en förbättring för oss få som bor i väl fungerande demokratier. För vi har också mycket på att tjäna att inte betala dyra avgifter för kortavgifter och andra diverse onödiga banktjänster, för att inte tala om de riktigt stora (och dyra) kapitalflödena som företag och instutioner har.

Bara svenska banker gör 50-80 miljarder i vinster varje år på oss vanliga plebs. Exakt vad är det vi får för dessa pengar?

Grus i maskineriet. Förvirring i all prissättning. Felinvesteringar. Kapitalförstörelse. Bubblor. Inflation.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-09-18 kl. 18:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in