2022-09-18, 00:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag såg tre st splitter nya ryska bandkanoner på en video helt övergivna och Ukrainare som tagit dem. Det slog mig att Ukraina i början av kriget erbjöd sig att köpa stridsvagnar och vapen kontant av avhoppare. Jag såg tom en prislista för olika vapen. Zelensky tog även bort moms och skatt för vapenhandel och införde "second amendement" direkt när ryssarna gick in. - (smart drag) Jag vet att de skickar ut mass SMS till ryska trupper med erbjudanden och amnestier. Jag kan föreställa mig att ryska soldater ännu får dessa erbjudanden. Ukraina har telefonslussar dit avhoppare kan ringa. En splitter ny bandkanon betalar de säkert fler hundra tusen dollar för. (USA och NATO pröjsar)

Ja men nu är det nog rätt stor inflation på ryska vapensystem eftersom Ukraina får en massa helt gratis. Nu får en ryss nog bara gratis sängplats i ett krigsfångläger för en sådan kanon. De skulle nappat i mars så hade de kanske fått några dollar för den. Nu var det en bonde i Kharkiv som hade tagit några ryska stridsvagnar med sin traktor, men ukrainska armén tog dem ifrån honom. Han var sur och tyckte att han borde fått behålla åtminstone en av dem! Han skulle ha den till något som jag inte förstod i översättningen.
Citera
2022-09-18, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Ett svagt väst? XD, det är inte vi som anfaller ett land med en bråkdel av vår kapacitet och FÖRLORAR…

Ni ska bara vara tacksamma att ingen från ”det svaga väst” är intresserade av att kriga på riktigt med Ryssland. Med tanke på vad vi ser i Ukraina hade det inte dröjt länge innan ni stod med ryggen mot Uralbergen.

Det ENDA Ryssland har kvar som skrämmer är kärnvapen. Utan dem hade väst låtit Ukraina skjuta bäst de ville in i Ryssland. Hade blivit komiskt att se hur rysk media försöker bortförklara det? ”Spridda skurar av granater har idag oturligt fått en vakt att tappa en cigarrett på ett ammunitionsförråd vid Kursk flygplats. Inget att oroa sig för. Specialoperationen går fantastiskt!”

Vi har inte fotfolket. För få infanterister.

Nato kan nog ta luftherravälde och sabba infrastrukturen, inte mycket mer än så.

Hade Ukraina attackerat flitigt inne i Ryssland hade ryssarna accepterat en mobilisering till slut. Putin hade stärkts.
Citera
2022-09-18, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vi har inte fotfolket. För få infanterister.

Nato kan nog ta luftherravälde och sabba infrastrukturen, inte mycket mer än så.

Hade Ukraina attackerat flitigt inne i Ryssland hade ryssarna accepterat en mobilisering till slut. Putin hade stärkts.
Som sagt, vi är inte intresserade av det. Finns ingen poäng. Det de har av värde för resten av världen är just i Ural, och dit är det 150 mil till närmsta gräns som är Finland. Helt oproportionerligt dyrt rent militärt för att ens fundera på det. Hade fan varit mer effektivt att anfalla norrifrån i såna fall.

Sen krigar inte Väst som Ryssland gör. Vi går inte in och utrotar befolkningen längs vägen, eller slår sönder bostäder etc. Det räcker med att besegra militärt.

Sen kan man tycka vad man vill i skillnaden i doktrin. Men hade jag varit Ryssland hade jag varit mycket mer orolig för Kina. De HAR fotfolket. De kan typ ockupera halva Sibirien och tvångsbosätta med kinesiska bönder. Putin borde fatta att den här idén att stånga sig blodig i väst är en extremt dålig strategi. Det är inte här hans värsta problem finns...
Citera
2022-09-18, 09:39
Medlem
Citat:
Som sagt, vi är inte intresserade av det. Finns ingen poäng. Det de har av värde för resten av världen är just i Ural, och dit är det 150 mil till närmsta gräns som är Finland. Helt oproportionerligt dyrt rent militärt för att ens fundera på det. Hade fan varit mer effektivt att anfalla norrifrån i såna fall.

Sen krigar inte Väst som Ryssland gör. Vi går inte in och utrotar befolkningen längs vägen, eller slår sönder bostäder etc. Det räcker med att besegra militärt.

Sen kan man tycka vad man vill i skillnaden i doktrin. Men hade jag varit Ryssland hade jag varit mycket mer orolig för Kina. De HAR fotfolket. De kan typ ockupera halva Sibirien och tvångsbosätta med kinesiska bönder. Putin borde fatta att den här idén att stånga sig blodig i väst är en extremt dålig strategi. Det är inte här hans värsta problem finns...

För att besegra militärt måste man bomba ganska hårt, vilket leder till att civila liv går till spillo hur fasen man än gör... slår du ut el och kommunikation så leder det till att samhället kollapsar.

Om du tittar på t ex Irak.

Ja, nästa stora krig kommer att ske i Asien.
Citera
2022-09-18, 09:40
Medlem
Citat:
Här syns ryska fångtransportbilar i kolonn mot Ukraina med Wagners psykopater/mördare/våldtäktsmän. (länk nedan) Det går år helvete garanterat.. Att få en kolonn med psykopater att strida i grupp. - Good Luck. Det är bara Wagner som ljuger att de kan använda dem för att tjäna pengar. De kommer att slaktas och skapa kaos inom ryska ermén. -. Detta är psykopater som suttit instängda i åratal. 100% opålitliga. Dessutom skall de bli fria om de överlever 6 månader. - Jävligt kul för ryska folket att krigskadade psykopater ränner omrking. - Det som sker är 100% kontraproduktivt. Wagner är charlataner och tänker bara på pengar.

Kolonnen med fångtransport.
https://www.youtube.com/watch?v=Pv-AV4ix6-o&ab_channel=Suchomimus

Man kan fråga sig hur de självständiga legosoldaterna i Wagner lyckats få dem släppta ur fängelset i förtid och korta deras straff?
Citera
2022-09-18, 10:25
Medlem
Citat:
För att besegra militärt måste man bomba ganska hårt, vilket leder till att civila liv går till spillo hur fasen man än gör... slår du ut el och kommunikation så leder det till att samhället kollapsar.

Om du tittar på t ex Irak.

Ja, nästa stora krig kommer att ske i Asien.
Jo, civila förluster är väl i princip omöjligt att undvika. Men det är skillnad på att bomba en bro och någon uteliggare som sov under den tyvärr stryker med, och att bara skicka in missiler på måfå in i bostadsområden, samt gå runt på gator och torg och avrätta civila…

Det är frågan om oavsiktligt eller avsiktligt. Där skiljer sig doktrinerna uppenbarligen åt.
Citera
2022-09-18, 10:28
Medlem
Citat:
Jo, civila förluster är väl i princip omöjligt att undvika. Men det är skillnad på att bomba en bro och någon uteliggare som sov under den tyvärr stryker med, och att bara skicka in missiler på måfå in i bostadsområden, samt gå runt på gator och torg och avrätta civila…

Det är frågan om oavsiktligt eller avsiktligt. Där skiljer sig doktrinerna uppenbarligen åt.

ja, det är det... men bombar man infrastruktur för att besegra militärt får det förödande konsekvenser.

Utan el funkar inte avloppens pumpstationer heller, sjukhusen kan inte fungera... utan telekom går landet inte att styra.
Citera
2022-09-18, 10:43
Medlem
Citat:
ja, det är det... men bombar man infrastruktur för att besegra militärt får det förödande konsekvenser.

Utan el funkar inte avloppens pumpstationer heller, sjukhusen kan inte fungera... utan telekom går landet inte att styra.
Inga invändningar här. Krig suger. Om bara idioter till autokrater fattade det också vore det en bättre värld.

Tyvärr är vissa män (ja, främst män) sådana att det inte fattar vad som är nog innan de får spö. Det är dags för Putin att få kompanistryk.
Citera
2022-09-18, 11:27
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Jag såg tre st splitter nya ryska bandkanoner på en video helt övergivna och Ukrainare som tagit dem.

Det är inte så att ryssarna säljer dom? Ukraina har stöd från bland annat USA, både officiellt och balck ops. Vad tror du dom ryska soldaterna säger om dom får erbjudade om 5000USD, i kontater, i utbyte mot kanonen? Klart som fan att dom säljer och stricker därifrån. Till befälen säger dom att att "det var så häftiga strider att vi inte hade något val annat än att fly!".
Citera
2022-09-18, 11:33
Bannlyst
Citat:
Det står att logistiken fungerar bättre nu. Det står inget om feta oligarker eller svarta marknader utan att nu får de fram vapnen till den front de var avsedda för.

Är det vad DN och Aftonbladet påstår? Vapen fram till fronten minsann, allting, "för Ryssland "floppar bara" och lyckas inte förstöra leveranserna någonting".
Citera
2022-09-18, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladmigrant
Är det vad DN och Aftonbladet påstår? Vapen fram till fronten minsann, allting, "för Ryssland "floppar bara" och lyckas inte förstöra leveranserna någonting".

Nej, det stod i artikeln som var länkas som sades påstås att 30-40% av vapnen kom på avvägar och såldes till svarta marknaden.

Och det gällde tydligen inte vapen utan annat bistånd.
Citera
2022-09-18, 12:46
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Nej, det stod i artikeln som var länkas som sades påstås att 30-40% av vapnen kom på avvägar och såldes till svarta marknaden.

Och det gällde tydligen inte vapen utan annat bistånd.
När jag läste artikeln så var det om vapen iallafall, borde ha läst artikeln en gång till innan jag länkade den. Det är inte så populärt att kritisera Ukraina, men fortfarande de hade inte vart överaskande om inte alla vapen kom fram till frontlinjen när man skickar de till de näst mest korrupta landet i Europa efter Ryssland. (Tycker fortfarande att vi ska skicka alla vapen vi kan till Ukraina)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in