2022-09-17, 16:09
  #7213
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
För att analysera om Kriget är en flopp eller inte så måste man analysera vad krigsmålet är.

Som jag har uppfattat är det primära målet med interventionen/kriget från Rysslands sida att Ukraina inte ska gå med I Nato. De sekundära målen är att skapa en landförbindelse till krim samt erövra fullständiga luhansk och donetsk.

Jag är benägen att säga att det primära målet kan uppnås utan att Ryssland erövrar något territorium alls, taktiken blir således att förstöra Ukraina totalt vilket man redan i praktiken gjort då Ukraina förlorat ca 1/4-del av befolkningen, man har ett finansiellt underskott på ca 150% av BNP och kommer ha en inflation på flera hundra procent kommande år - mest troligen statsbankrutt. Kritiskt infrastruktur är ockuperad eller stulen av Ryssland så som kärnkraftverk mm eller förstörd.

Det är nobelt av Ukrainarna att slåss för sitt hemland men jag ser dock ingen framtid för själva landet kommande decennier.
Ryssarna kan nöja sig med att bara ha donetsk och luhansk, länder med territorium som inte är internationellt erkänt som deras kan inte gå med i NATO, och Ukraina är allt för korrupt för att gå med i EU.
Citera
2022-09-17, 16:14
  #7214
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Vilket svammel.
Här har det snortats kristall copium.
Europa och USA kommer inte ha några problem med att bygga upp Ukraina igen.
Ukraina har en framtid till skillnad ifrån Ryssland och landsförrädare som lever på rubel intäkter för propaganda.

Ukraina var i riktigt dåligt skick innan kriget, utbredd fattigdom, utbredd korruption, politiskt instabilt (gangsterstyre) och europas fattigaste land (möjligen slaget av moldavien). Vad siffrorna är nu vågar jag inte spekulera i men lär vara i samma nivå som många sub saharaländer.

Europa eller USA kommer inte investera de 10.000-tals miljarder som Ukraina behöver.
Citera
2022-09-17, 16:16
  #7215
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Ukraina var i riktigt dåligt skick innan kriget, utbredd fattigdom, utbredd korruption, politiskt instabilt (gangsterstyre) och europas fattigaste land (möjligen slaget av moldavien). Vad siffrorna är nu vågar jag inte spekulera i men lär vara i samma nivå som många sub saharaländer.

Europa eller USA kommer inte investera de 10.000-tals miljarder som Ukraina behöver.

USA håller dig säkert ständigt underrättad moskvitmög.
Citera
2022-09-17, 16:16
  #7216
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Ryssarna kan nöja sig med att bara ha donetsk och luhansk, länder med territorium som inte är internationellt erkänt som deras kan inte gå med i NATO, och Ukraina är allt för korrupt för att gå med i EU.

Kommer inte hända det heller moskovit.
Det finns för övrigt en tråd i Politikforumet för botniks spännande politik botanik tagningar håll dig till den.
Citera
2022-09-17, 16:17
  #7217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Ukraina var i riktigt dåligt skick innan kriget, utbredd fattigdom, utbredd korruption, politiskt instabilt (gangsterstyre) och europas fattigaste land (möjligen slaget av moldavien). Vad siffrorna är nu vågar jag inte spekulera i men lär vara i samma nivå som många sub saharaländer.

Europa eller USA kommer inte investera de 10.000-tals miljarder som Ukraina behöver.

Jo det kommer europa att göra. På grund av någon form av dåligt samvete efter kriget kommer europa betala rejält för uppbyggnaden av Ukraina. Vidare så vill EU knyta Ukraina närmare europa så visst kommer de få pengar. EU vill inte ha ett svagt Ukraina då andra intressenter kan gå in. Om inte EU betalar så kommer Kina göra det och knyta Ukraina närmare Kina vilket inte är önskvärt.

Så EU och säkerligen USA kommer bidra med rejält med pengar för återuppbyggnaden.
Citera
2022-09-17, 16:36
  #7218
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Ukraina var i riktigt dåligt skick innan kriget, utbredd fattigdom, utbredd korruption, politiskt instabilt (gangsterstyre) och europas fattigaste land (möjligen slaget av moldavien). Vad siffrorna är nu vågar jag inte spekulera i men lär vara i samma nivå som många sub saharaländer.

Europa eller USA kommer inte investera de 10.000-tals miljarder som Ukraina behöver.
Läste en artikel från CBS om att ungefär 30-40% av vapnen som skickas till Ukraina kommer fram. Det sitter en tjock Ukrainsk oligark just nu och simmar i pengar från svarta markanden.
Citera
2022-09-17, 16:38
  #7219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Läste en artikel från CBS om att ungefär 30-40% av vapnen som skickas till Ukraina kommer fram. Det sitter en tjock Ukrainsk oligark just nu och simmar i pengar från svarta markanden.

Säkert... Du får nog prestera lite bättre "bevis" än "jag läste en artikel...".

Rent trams från din sida. Visa länken är det minsta vi kan begära. Sen menar du att resten av vapnen skulle "försvinna" och säljas på en "svart marknad". Ännu mer skrattretande trams.

Patetiskt.
Citera
2022-09-17, 16:43
  #7220
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Säkert... Du får nog prestera lite bättre "bevis" än "jag läste en artikel...".

Rent trams från din sida. Visa länken är det minsta vi kan begära. Sen menar du att resten av vapnen skulle "försvinna" och säljas på en "svart marknad". Ännu mer skrattretande trams.

Patetiskt.
Jag säger inte att det är sant men de är alltid så folk har tjänat pengar på krig, det var stort under iraq och afghanistan krigen.
Även om de är sant så är de ännu mer imponerande från Ukrainas sida att dom kan presteta med mindre vapen.

https://www.cbsnews.com/amp/news/ukraine-military-aid-weapons-front-lines/#app
Citera
2022-09-17, 17:37
  #7221
Bannlyst
120,000 erövrade kvadratkilometer är ingen flopp.

Väst är en flopp, ett svagt väst som censurerar ryska nyhetsmedia.
Citera
2022-09-17, 17:57
  #7222
Medlem
Paijters avatar
https://twitter.com/DefenceHQ/status/1571008725527183362?s=20&t=vyxy-tAikKEW4uJLQ2tCJw
Ryzzarna gräver ner sig, men britterna verkar tveksamma om det hjälper.
Citera
2022-09-17, 18:01
  #7223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Jag säger inte att det är sant men de är alltid så folk har tjänat pengar på krig, det var stort under iraq och afghanistan krigen.
Även om de är sant så är de ännu mer imponerande från Ukrainas sida att dom kan presteta med mindre vapen.

https://www.cbsnews.com/amp/news/ukraine-military-aid-weapons-front-lines/#app
Fast de 30-40 procenten var ju inte en uppskattning av vapnen som försvann utan av "non-lethal aid", borde väl innebära kläder, sjukvårdsprodukter et c.
Citera
2022-09-17, 18:14
  #7224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Jag säger inte att det är sant men de är alltid så folk har tjänat pengar på krig, det var stort under iraq och afghanistan krigen.
Även om de är sant så är de ännu mer imponerande från Ukrainas sida att dom kan presteta med mindre vapen.

https://www.cbsnews.com/amp/news/ukraine-military-aid-weapons-front-lines/#app

Det står att logistiken fungerar bättre nu. Det står inget om feta oligarker eller svarta marknader utan att nu får de fram vapnen till den front de var avsedda för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in