Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Och nu är du tillbaka där. Självständiga stater ska inte få fatta egna beslut om vilka föreningar, organisationer eller annat de vill vara med i, utan de ska underordna sig en större granne. Säg mig, tycker du inte att vi, pga att vi ligger så nära Ryssland, också borde låta Moskva bestämma vilka organisationer vi ska vara med i?
Nu är vi där igen. Stater får inte göra som de vill, helt oinskränkt. Vi försökte hindra Nordkorea från att utveckla kärnvapen. Anledningen till att de inte blev invaderade är att det inte var politiskt möjligt, de hade blivit backade av Kina. Om det hade varit Kuba som försökt utveckla egna kärnvapen så hade de blivit invaderade och avväpnade.
Inte heller får de behandla sin befolkning hur som helst, se Kosovo och Libyen.
Och slutligen får de inte vända sig bort från NATO, då blir det kanske statskupp och färgrevolution, som i Ukraina.
Och när jag säger "får", så menar jag inte moraliskt. Jag menar att det blir militära konsekvenser (invasion, flyganfall, utifrån sponsrade minoriteter som gör väpnat uppror).
Idealet är naturligtvis heller inte att Ryssland ska diktera. Men man måste hitta breda förlikningar och söka diplomati, och inte vara för aggressiv i imperialism.