2022-09-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Hahahahahahhahahahaha!

Jag gissar du är fattig och inte har några pengar på banken. Men om du hade så hade du vetat att det är nästan omöjligt idag att skicka större betalningar internationellt in och ur banker. Swedbank totalt blockar överföringar till många länder. Överföringar fryses och du tvingas fylla i formulär och bevisa vart pengar kommer ifrån.

Jag kan tillägga att bankerna även har gjort det besvärligt att till exempel köpa ett hus i Sverige, om man envisas med att betala med sina insatta pengar (dvs. egentligen med sina ickeprioriterade fordringar på banken).
2022-09-17, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Men har du satt dig in i hur pengar fungerar? I så fall hur?

Jag är hyfsat insatt i det också. Troligen mer insatt än 99 procent av befolkningen, åtminstone.

En bok jag kan rekommendera är Layered Money, av Nik Bhatia.

Om man föredrar gratisvarianter så finns klassikern The Mystery of Banking som PDF här:

https://archive.org/details/MysteryOfBanking2

En som jag inte har läst själv än men som verkar intressant är The Fiat Standard:

https://saifedean.com/the-fiat-standard/
2022-09-17, 19:23
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Skulle du kunna utveckla detta? Har också fått intrycket att det är opraktiskt, vilket skulle kunna förklara att användningen av LN är så begränsad. Den främsta användningen av LN tycks vara som ett retoriskt verktyg, för att bemöta alla invändningar om Bitcoins begränsade skalbarhet.

Se min tidigare post strax ovanför denna. 🙂
2022-09-17, 19:28
Medlem
Citat:
Du vet att folk har trott att dollarn ska kollapsa den typ 70-talet?

Var handlar du med Bitcoin?! Hur betalar du rent praktiskt? Gärna länkar!

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag är hyfsat insatt i det också. Troligen mer insatt än 99 procent av befolkningen, åtminstone.

Om man föredrar gratisvarianter så finns klassikern The Mystery of Banking som PDF här:

En som jag inte har läst själv än men som verkar intressant är The Fiat Standard:

Fetat har du för övrigt ett exempel på en bok som jag inom kort kommer att köpa direkt från författaren och betala med bitcoin över lightning.
2022-09-17, 19:30
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Jag kan tillägga att bankerna även har gjort det besvärligt att till exempel köpa ett hus i Sverige, om man envisas med att betala med sina insatta pengar (dvs. egentligen med sina ickeprioriterade fordringar på banken).

Ja alltså det är helt efterblivet (jag är extremt väl insatt i hur bankerna arbetar ”mot penningtvätt”).

Men man kan inte riktigt kritisera hela det finansiella systemet för att svenska compliancejurister är för talanglösa för att ens läsa innantill i lagen.
2022-09-17, 19:43
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:

Ok. Det där framstår för mig främst som kritik (rättmätig eller inte) av det finansiella systemet snarare än saklig information om vad det är och hur det fungerar?

Jag kan verkligen rekommendera att kolla på detta (inte bara det första avsnittet):

https://youtu.be/7iu5xWByF5g

För mig var det som något som klickade efter att ha lyssnat på den där. När jag till sist fattade att pengar är ett ”system” och inte ”stuff” så ändrades allt i mitt huvud.
2022-09-17, 19:46
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Så ditt svar är alltså att fiatpengarna inte kommer att ersättas av något annat utan alltid kommer att finnas kvar?

”Pengar” är ett system som vi använder för att utbyta varor och tjänster. Det förändras kontinuerligt på många sätt och jag är övertygad om att det kommer att finnas kvar ja.
2022-09-17, 19:49
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Fetat har du för övrigt ett exempel på en bok som jag inom kort kommer att köpa direkt från författaren och betala med bitcoin över lightning.

Ok ståndet kanske inte är ett jättebra exempel att man kan köpa en bok av en Bitcoin-aktivist med Bitcoin?

Men när du har köpt den boken med lightning; kan du förklara för mig när och hur dina (delar av) Bitcoin kommer att flyttas från din till författaren plånbok?
2022-09-17, 19:51
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Så ditt svar är alltså att fiatpengarna inte kommer att ersättas av något annat utan alltid kommer att finnas kvar?

Jag kan tillägga att jag hoppas och tror att tillämpningen av penningrvättsregelverket kommer att ändras från den nuvarande idiotin.
2022-09-17, 19:55
Medlem
Citat:
Ok. Det där framstår för mig främst som kritik (rättmätig eller inte) av det finansiella systemet snarare än saklig information om vad det är och hur det fungerar?

Jag kan verkligen rekommendera att kolla på detta (inte bara det första avsnittet):

https://youtu.be/7iu5xWByF5g

För mig var det som något som klickade efter att ha lyssnat på den där. När jag till sist fattade att pengar är ett ”system” och inte ”stuff” så ändrades allt i mitt huvud.

Layered Money är till huvuddelen en extremt noggrann genomgång av hur penningsystemet fungerar och har växt fram historiskt.

De andra två har väl en mer kritisk ingång i ämnet.

Tack, jag ska kolla på filmen senare.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-09-17 kl. 20:13.
2022-09-17, 19:56
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Lightning ska fungera genom att registrera transaktioner som sedan ska summeras (clearas) och avvecklas (alltså slutbetalas) i Bitcoin.

Eller hur?

Idag summeras och avvecklas alla transaktioner i banksystemet (i SEK sker avvecklingen på bankernas konto i riksbanken). Men den avvecklingen behöver ju inte ske till varenda konto som är inblandat eftersom det bara är en summa av alla betalningar till och från exempelvis Swedbank.

Ok?

Med Lightning så kommer ju avvecklingen att behöva ske på ett helt annat sätt, summan av flera transaktioner mellan två eller flera konton räknas ihop för att sedan avvecklas med någon slags minsta möjliga antal transaktioner i Bitcoin-nätverket.

Eller?

Hur ska det gå till? De flesta får ju pengar från sin arbetsgivare och betalar till sin hyresvärd/bank, sin matbutik etc. Butiken betalar till sina leverantörer och hyresvärden till elbolaget och någon snickare etc.

1: hur (och hur ofta?!) ska den här soppan avvecklas?

2: vem ska stå för kostnaden (Bitcoinbetalningar är extremt dyra)?

3: finns det kapacitet i Bitcoinnätverket för att ens avveckla betalningar som har skett i Lightning? (Det är en retorisk fråga för det gör det garanterat inte)

Jag kan ha missförstått något men jag tror faktiskt inte det. Mitt intryck är att de som tror på krypto är mer intresserade av teknik än av finansvärlden och de underskattar både komplexiteten och värdet av den finansiella infrastrukturen som har byggts upp av massor av människor under hundratals år.
Fel.

Finns inget självändamål att cleara lightningtransaktioner mot Bitcoinlagret om det inte behövs. Det skulle mycket väl kunna bli så att man i princip aldrig clearar utan att all "cash hantering" sker i Lightninglagret.
2022-09-17, 20:06
Medlem
Citat:
Ok ståndet kanske inte är ett jättebra exempel att man kan köpa en bok av en Bitcoin-aktivist med Bitcoin?

Men när du har köpt den boken med lightning; kan du förklara för mig när och hur dina (delar av) Bitcoin kommer att flyttas från din till författaren plånbok?

En mängd satoshi (bitcoin) kommer att flyttas från min lightningplånbok till författarens lightningplånbok inom ett par sekunder.

Hur han sedan gör, om han använder dessa satoshi till att köpa något annat över lightning, låter dem ligga kvar i lightningplånboken eller i ett senare skede flyttar dem till en vanlig bitcoinadress, det vet jag inte.

I och med min betalning har han hur som helst full kontroll över dessa satoshi. Det behövs ingen clearing eller motsvarande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in