2022-09-16, 20:39
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Och jag kan handla på Wish och betala med Visa och pengarna är framme direkt.
Närsomhelst på dygnet, så vad behövs bitcoin till? Nä, vakna upp nu och inse att bitcoin inte fyller något behov.
Vad är avgiften för transaktionen med Visa? Svar: Mycket högre än lightning.
Är transaktionen clearad omedelbart? Svar: För Visa, nej. För lightning, ja.
Kan Visa/lightning konfiskera säljarens medel? För Visa, ja. För lightning, nej.

Detta är fakta. Sen kanske du inte värderar dessa egenskaper men andra gör uppenbarligen det.
2022-09-16, 21:02
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Kan Visa/lightning konfiskera säljarens medel? För Visa, ja. För lightning, nej.

Detta är fakta. Sen kanske du inte värderar dessa egenskaper men andra gör uppenbarligen det.

Kan vilken säljare som helst använda tjänsten? Svar: För Visa, nej. För Lightning, ja
Kan vilken köpare som helst använda tjänsten? Svar: För Visa, nej. För Lightning, ja
2022-09-17, 10:30
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
här i i-länderna var banksystemet fungerar
Hahahahahahhahahahaha!

Jag gissar du är fattig och inte har några pengar på banken. Men om du hade så hade du vetat att det är nästan omöjligt idag att skicka större betalningar internationellt in och ur banker. Swedbank totalt blockar överföringar till många länder. Överföringar fryses och du tvingas fylla i formulär och bevisa vart pengar kommer ifrån.

Bitcoin är fria pengar. Digital cash som det ska vara. Ingen inbyggd övervakning. Ingen kontroll eller censur. Och självklart är det i grunden sunda deflationära pengar som inte vittrar bort med åren så du kan faktiskt spara i pengar.
Senast redigerad av SvenskHODLer 2022-09-17 kl. 10:33.
2022-09-17, 12:33
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Vad gör bitcoin för nytta här i i-länderna var banksystemet fungerar? Svar ingen nytta alls!
Du har dålig koll på verkligheten.

Exempel:

Alla Italienska banker sitter fulltankande med italiens statliga obligationer som endast kan betalas/förnyas genom att ECB trycker nya Euros.

Om pengatryckandet upphör så blir Italien nya Libanon.

Västerländska banksystemet är extremt skört och enda lösningen är att hålla hårda tillgångar utanför systemet så som fastigheter, guld, bitcoin.
2022-09-17, 13:14
Medlem
Nenetss avatar
Så tulpanlöken bitcoin som är minus 50% på ett år ska rädda Italiens dåliga ekonomi!?
🤣🤣🤣 alla fattar ju hur idiotiskt ett sånt påstående är...Suck
2022-09-17, 13:17
Medlem
Nenetss avatar
Återkommer då någon har en vettig användning för bitcoin. Det lär nog dröja🙄
2022-09-17, 13:55
Medlem
Jag ser ingen användning till Bitcoin. För flera länder har förbjudit att utöva mining, t.ex. Kina, Ryssland och Kazakhstan.

De är otroligt mycket scam, när de kommer till kryptovalutor. Plus ni vet, att ni måste ändå deklarerar era vinster i Bitcoin till skatteverket? Du måste också betala skatt på dina vinster. Och glöm ej att de är så lätt att spåra upp era digitala plånböcker.

Ni andra säger: "När de bli krasch, så är bitcoin räddning". Men vad händer, när de finns ingen EL? Ha ni tänkt så pass långt? Ni kan inte handla luft med luft, eller hur?

Mitt råd är: investera på fysiska guld mynt. De är säkrare och el säker.

Ni som investerar, ni upplever FOMO = Fear Of Missing Out. Så fortsätt ert "optimism". Jag är så trött på er ändå. Kände en som kunde köpa upp sitt bostad och samtidigt kunde lösa in hela lånet. Vad gör han ändå, även jag varnade för typ förra året om ett inflations kris som på minner de 90 talets lågkonjunktur?

Han köper en ny bostad! De är den samma eviga optimismen, som präglade som förr som nu. Ni tro att de gå bara högre och högre. Jag, är en den föreviga pessimismen jag såg till denna varning långt innan de skedde. Lyssnade folk på mig? Nej, kallade mig för en galning.

Så gå investerar era kära "Bitcoin". Ni kommer torska de totalt.
Senast redigerad av TheWiseOne 2022-09-17 kl. 14:08.
2022-09-17, 18:21
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Låt oss vara eniga att vara oeniga.
Jag tycker Bitcoin verkar vara bra för miljön, och Lightning ser ut att kunna lösa skalbarheten.

Lightning ska fungera genom att registrera transaktioner som sedan ska summeras (clearas) och avvecklas (alltså slutbetalas) i Bitcoin.

Eller hur?

Idag summeras och avvecklas alla transaktioner i banksystemet (i SEK sker avvecklingen på bankernas konto i riksbanken). Men den avvecklingen behöver ju inte ske till varenda konto som är inblandat eftersom det bara är en summa av alla betalningar till och från exempelvis Swedbank.

Ok?

Med Lightning så kommer ju avvecklingen att behöva ske på ett helt annat sätt, summan av flera transaktioner mellan två eller flera konton räknas ihop för att sedan avvecklas med någon slags minsta möjliga antal transaktioner i Bitcoin-nätverket.

Eller?

Hur ska det gå till? De flesta får ju pengar från sin arbetsgivare och betalar till sin hyresvärd/bank, sin matbutik etc. Butiken betalar till sina leverantörer och hyresvärden till elbolaget och någon snickare etc.

1: hur (och hur ofta?!) ska den här soppan avvecklas?

2: vem ska stå för kostnaden (Bitcoinbetalningar är extremt dyra)?

3: finns det kapacitet i Bitcoinnätverket för att ens avveckla betalningar som har skett i Lightning? (Det är en retorisk fråga för det gör det garanterat inte)

Jag kan ha missförstått något men jag tror faktiskt inte det. Mitt intryck är att de som tror på krypto är mer intresserade av teknik än av finansvärlden och de underskattar både komplexiteten och värdet av den finansiella infrastrukturen som har byggts upp av massor av människor under hundratals år.
2022-09-17, 18:54
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag använder bitcoin några gånger per månad för att köpa saker, främst online.

På senare tid har det även blivit något enstaka köp av varor eller tjänster i bekantskapskretsen.

Bitcoin används alltså i mitt fall i stället för kortbetalningar online och ibland i stället för swish, kontanter eller gentjänster i den informella ekonomin. I mitt mikrokosmos upplever jag att bitcoin har blivit mer gångbar under det senaste året eller så, vilket är en fördel för någon som har nästan allt sitt kapital i bitcoin. För några år sedan uppfattades jag mest som en knäppgök om jag föreslog att betala med bitcoin och ingen var intresserad, men riktigt så är det inte längre.

Eftersom bitcoin är en överlägsen form av pengar jämfört med dagens fiatpengar är det inte omöjligt och blir för varje år som går troligare att bitcoin kommer att bli den dominerande formen av pengar, inte bara i min värld utan i hela världen, när dollarn försvinner. Så frågan du behöver svara på är alltså: Vad kommer att ersätta fiatpengarna om det inte blir bitcoin som gör det?

Du vet att folk har trott att dollarn ska kollapsa den typ 70-talet?

Var handlar du med Bitcoin?! Hur betalar du rent praktiskt? Gärna länkar!
2022-09-17, 19:03
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag ser ingenting fundamentalt som har ändrats till det sämre vad gäller bitcoins framtidsutsikter, tvärtom. Den namnlöse förståsigpåaren kan ju vara vilken klåpare som helst, så troligen vet jag bättre, eftersom jag åtminstone har gjort mig besväret att sätta mig in i hur bitcoin fungerar och argumenten för och emot att bitcoin skulle kunna bli den dominerande formen av pengar i världen.

Men framtiden får väl utvisa vem som har mest fel.

Men har du satt dig in i hur pengar fungerar? I så fall hur?
2022-09-17, 19:10
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512

Den är ju INTE avvecklad (du menar avvecklad när du säger clearad). Den ska ju avvecklas i Bitcoin. Och kan du förklara hur det ska det gå till? På riktigt. Förklara hur det ska gå till och hur det ska bli billigt.

Och VISA kan inte konfiskera några pengar, men det fins lagstiftning som skyddar konsumenter mot bedrägerier och ger dem rätt att reklamera mot betaltjänstleverantören. Hur är det dåligt?

Betalar du med lightning så har du absolut inget skydd om du inte får varan du har beställt. Jag kan inte förstå hur det är en fördel …
2022-09-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Du vet att folk har trott att dollarn ska kollapsa den typ 70-talet?

Så ditt svar är alltså att fiatpengarna inte kommer att ersättas av något annat utan alltid kommer att finnas kvar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in