Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Låt oss vara eniga att vara oeniga.
Jag tycker Bitcoin verkar vara
bra för miljön, och Lightning ser ut att kunna lösa skalbarheten.
Lightning ska fungera genom att registrera transaktioner som sedan ska summeras (clearas) och avvecklas (alltså slutbetalas) i Bitcoin.
Eller hur?
Idag summeras och avvecklas alla transaktioner i banksystemet (i SEK sker avvecklingen på bankernas konto i riksbanken). Men den avvecklingen behöver ju inte ske till varenda konto som är inblandat eftersom det bara är en summa av alla betalningar till och från exempelvis Swedbank.
Ok?
Med Lightning så kommer ju avvecklingen att behöva ske på ett helt annat sätt, summan av flera transaktioner mellan två eller flera konton räknas ihop för att sedan avvecklas med någon slags minsta möjliga antal transaktioner i Bitcoin-nätverket.
Eller?
Hur ska det gå till? De flesta får ju pengar från sin arbetsgivare och betalar till sin hyresvärd/bank, sin matbutik etc. Butiken betalar till sina leverantörer och hyresvärden till elbolaget och någon snickare etc.
1: hur (och hur ofta?!) ska den här soppan avvecklas?
2: vem ska stå för kostnaden (Bitcoinbetalningar är extremt dyra)?
3: finns det kapacitet i Bitcoinnätverket för att ens avveckla betalningar som har skett i Lightning? (Det är en retorisk fråga för det gör det garanterat inte)
Jag kan ha missförstått något men jag tror faktiskt inte det. Mitt intryck är att de som tror på krypto är mer intresserade av teknik än av finansvärlden och de underskattar både komplexiteten och värdet av den finansiella infrastrukturen som har byggts upp av massor av människor under hundratals år.