2022-09-17, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av djvlad
Ja det roliga i dessa tider är att se vad folk definierar som att snåla
För vissa blir en mindre weekendresa till New York

För andra är det att byta ut bacon till falukorv

Och sen en massa nivåer däremellan

Detär visserligen sant allt är relativt, är ungkarl utan barn att försörja jobbar heltid så har i ärlighetens namn inte dragit in på något än. Men är en ganska simple kind of man aldrig varit i behov av större lyx.

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Klart man kan spara om man köper i bulk, förutsatt att man inte ökar sin totala konsumtion.

Man sparar också om man köper sitt flaskvatten billigare på ett ställe än ett annat, men naturligtvis inte jämfört med kranvatten, men det var det väl ingen som påstod heller?

Det är "köp mer och spara" jag vänder mig mot.
Citera
2022-09-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteriorDecorator
Detär visserligen sant allt är relativt, är ungkarl utan barn att försörja jobbar heltid så har i ärlighetens namn inte dragit in på något än. Men är en ganska simple kind of man aldrig varit i behov av större lyx.

Det är "köp mer och spara" jag vänder mig mot.

Jo, beror ju på vad man menar med mer, jag tolkar det som att man köper mycket på en gång, och på så sätt slår en fraktkostnad över fler varor, jämfört med att köpa lite flera ggr.

Köper man bara en massa skit man egentligen inte behöver blir det inte så mycket sparat direkt.
Citera
2022-09-17, 16:14
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag kan tänka mig att många i vart fall stänger av sina "koppar". Jag kollade vad vårt drar och ett uppskattat genomsnitt (har mätt nu och mitt i vintern) ligger på 20 kWh/dygn. Det blir en bit över 7 000 kWh per år och för de som inte har bundna avtal sedan förra året blir det rätt mycket pengar per år.

Jag värmer min hot tub de billigaste timmarna på dygnet. Funkar rätt bra då det ofta är några billiga timmar.

Om priset inte går ner tillräckligt så låter jag badet stå o svalna tills priset är ok igen. Så blir nån dag då o då som det inte går att bada.
Citera
2022-09-17, 16:39
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Vad mer kommer folk sluta konsumera?

Torktumlare
Golvvärme/ handdukstork eldriven
Snabbmat/restaurang
Taxi
Nyårsraketer
Ekologiskt
Knark cigg sprit

Men tror på det stora hela att folk kommer äta och leva nyttigare

Nyårsraketer har vart på väg ut länge. Visat sig att alla är ansvariga för att vissa skaffar hund..
Citera
2022-09-17, 16:46
Medlem
TrazanSatanssons avatar
Citat:

Knark cigg sprit

Öh, knark, cigg och sprit är den fattiges enda lyx i tillvaron. Det är det sista folk slutar att konsumera när tiderna är hårda. Det handlar dock inte om champagne, cigarrer och cola, utan hembränt, smuggelcigg och fultjack. Sak samma, verklighetsflykt som verklighetsflykt.

Folk skulle absolut äta och leva nyttigare om det inte vore så mycket dyrare än att vräka i sig skit med spade.
Citera
2022-09-17, 17:00
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Torktumlare
Golvvärme/ handdukstork eldriven
Snabbmat/restaurang
Taxi
Nyårsraketer
Ekologiskt
Knark cigg sprit

Elgrill på balkongen
Infra värme på uteplats
Värmen i huset, sommarestugan etc sänker till 20C (18 tror jag inte folk sänker till alldeles för kallt)
Strykjärn
onödig Mysbelysning
Extrem julbelysning runt huset
Stora gigantiska Vattenbassänger ..... Vattnet kommer öka i pris mycket närmaste åren, finns ju ett enormt rörnäts utbytses behov (sönderostade)
Citera
2022-09-17, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Jag värmer min hot tub de billigaste timmarna på dygnet. Funkar rätt bra då det ofta är några billiga timmar.

Om priset inte går ner tillräckligt så låter jag badet stå o svalna tills priset är ok igen. Så blir nån dag då o då som det inte går att bada.

Är du säker på att du betalar timpris?

Jag hörde något liknande från en bekant, men det visade sig att hans pris baseras på genomsnitten, så det kvittar när elen brukas. Tydligen det absolut vanligaste hos vanliga hushåll.
Citera
2022-09-17, 17:08
Medlem
Vad mer kan man fynda just nu? Extrema elpriser, postcorona och allmänt dålig köpkraft hos hushållen borde betyda köpläge för många begagnade produkter.

Spabad är jag inte sugen på oavsett.
Elektriska radiatorer har jag massor.
Strykjärn och annan småel behöver jag inte heller.

Båt och sommarstuga hade varit fint, men det kräver nog ännu högre ränta för att gå ner i pris.

Andra tips?
Citera
2022-09-17, 17:11
Medlem
AESTHETICAs avatar
Tack och lov värms huset med vattenburen värme via pellets. Men infravärmen på altanen lär inte användas denna höst och vinter.
Citera
2022-09-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AESTHETICA
Tack och lov värms huset med vattenburen värme via pellets. Men infravärmen på altanen lär inte användas denna höst och vinter.
Skönt att jag lät min Baxi solo innova vedpanna stå kvar när jag installerade jordvärme. Men förhoppningsvis behöver jag inte starta den på några år eftersom jag band elpriset i september 2021, på 0,57kr/kWh i 5 år.

Elpriset drog iväg förra hösten/sensommaren till en nivå som vi aldrig har sett innan vid den tiden på året. Det var den tydligaste signalen man kan få på vart det är på väg. Jag sa till alla i min omgivning att man bör binda, men alla bara upprepade mantrat att rörligt alltid har varit billigare.
Citera
2022-09-17, 18:08
Medlem
tyvärr det här är levande bevis hur svaga svensson är när minsta lilla grej händer i samhället, man har blivit så bortskämd med alla färdiga matlådor att man nu står med byxorna nere som en liten bebis o undrar hur man ska handla billigt o hur man ska laga mat överhuvudtaget. det är för fan ingen raketforskning, har ni sett hur det ser ut i haiti? om inte rekommenderar att se det här https://www.youtube.com/watch?v=HzBKaiSFCZc
Citera
2022-09-17, 18:37
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piloten125
tyvärr det här är levande bevis hur svaga svensson är när minsta lilla grej händer i samhället, man har blivit så bortskämd med alla färdiga matlådor att man nu står med byxorna nere som en liten bebis o undrar hur man ska handla billigt o hur man ska laga mat överhuvudtaget. det är för fan ingen raketforskning, har ni sett hur det ser ut i haiti? om inte rekommenderar att se det här https://www.youtube.com/watch?v=HzBKaiSFCZc

” Tänk på barnen i Afrika ” resonemang känns lite 90-tal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in