Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid2
De flesta av SD:s väljare är säkert vanligt hyggligt folk som är missnöjda - annars skulle de inte fått så många röster. Tror inte det finns någon bred bas för fascism i Sverige, mellanmjölkens land. Däremot finns det nog en hel del i kärnan som drar åt det hållet. Som skulle gått till Afs om det bara gällde ideologi men där finns ju inga mandat att hämta, inget inflytande, små resurser (misstänker jag) och små karriärmöjligheter.
Det är så många uttalanden om rasism, fascism, nazism, brun och höger i olika former från Medelsvensson. Jag tror att de flesta inte ens vet vad fascism är och ser nazism som en synonym till våldsam och utrotande rasism.
Jag tror att AfS har precis så många sympatisörer som de kommer att få, inte fler. Det är marginalmänniskor som har en mer aktiv ovilja att tillåta andra kulturer i Sverige. De betonar nationalism och där är väl egentligen den springande punkten. Allt handlar om nationalism kontra globalism. Frågan är dock om nationalism bara har en fasett eller om det finns flera. Detsamma gäller givetvis för globalism.
Sverige har ju öppnat gränserna på ett helt annat sätt än exempelvis Finland. Är det hur många flyktingar som tagit emot som bestämmer hur nationalistiskt ett land är? I så fall är ju Finland betydligt mer nationalistiskt än Sverige. Är ett land per samma definition mer rasistiskt ju mer nationalistiskt det är? I så fall är ju Finland betydligt mer rasistiskt än Sverige.
Varför är det i så fall ingen som har problem med Finlands hållning? Om det inte är hur många flyktingar man vill ta in som utmärker huruvida ett land är nationalistiskt/rasistiskt, vad är det då?
Citat:
Men det kan nog bli svår balans i längden, att försöka balansera de mer extrema som vill vara edgy och vanliga Svenssons - oavsett om de kommer från S eller M. Normala människor värderar demokrati och yttrandefrihet, håller på Ukraina mot Ryssland och är lojala till sitt hemland även om de är missnöjda med vissa saker. Sen finns det folk som gärna drar ner på demokrati, bara man själv får makten. Som hotar och hatar, som tycker Putin verkar skön och helst vill avveckla media (utom ens egna kanaler) eftersom de skriver elakt.
Det är ju alldeles uppenbart att vänstern med nyspråk försöker omdefiniera betydelsen för demokrati. Grunden är ju att alla röstberättigande i ett land anonymt får rösta på flera olika alternativ, att ingen har mer än en röst och att valresultatet ska respekteras. Demokrati står i kontrast till diktatur där människor inte får rösta om styret. Däremot handlar inte demokrati i den riktiga definitionen om hur folk har det i sitt vardagsliv. Det är en utvidgad och tendentiös förvrängning där man använder begreppet demokrati om något annat än det är. I princip skulle lag och ordning samt välfärd kunna vara precis lika bra i en diktatur som i en demokrati. När vänstern använder begreppet demokrati så gör de det som en definition för »deras egna värden« och ett
hot mot demokrati blir då alla som har en annan syn på hur man bör lösa problem och utveckla välfärden. Yttrandefriheten är verkligen i gungning i Sverige. Det visar inte minst denna jakt efter vad Fallenkvist anses ha sagt och vad det (enligt vänstermedia) betyder. Det är ett hot mot demokratin eftersom de som tolkar andras uttalande till nackdel egentligen vill skrämma människor att deras uppfattning är farlig och fientlig.
Citat:
Nu röstar jag inte på SD och skulle inte göra pga av att det finns folk på ledande positioner som inte värderar demokrati och sådant som de flesta svenskar tar för givet. Men jag lider med er som försöker bygga upp något seriöst, att dras med dessa galningar.
Jag röstar inte heller på SD, men jag kommer aldrig att acceptera hur vänstern våldfört sig på ordet demokrati. I Vänsterpartiets partiprogram använder de formuleringen att de ska:
utveckla demokratin. Det om något gör mig skrämd på riktigt med tanke på Vänsterpartiets rötter.