2022-09-17, 13:13
Medlem
Roerligs avatar
Angående ålder på foton, så torde passfotot 1992 varit taget flera år tidigare än så. Jag kan tänka mig att det ligger nära 1986 i tid.

Angående signalement uppges det att även kusin B reagerat på CA:s likhet med dessa. Vad det nu spelar för roll.
Citera
2022-09-17, 13:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
* Han ljuger uppenbart om omfattningen av sitt engagemang inom APK

Citat:
* Misstänktes inte bara av släktningar, utan även av klubbkamrater.

De där undrar jag lite över, om du kan precisera.

Angående ljug, så verkar han lämna oriktiga uppgifter om (o)användning av och (o)intresse för revolvern.
Citera
2022-09-17, 13:47
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Angående ålder på foton, så torde passfotot 1992 varit taget flera år tidigare än så. Jag kan tänka mig att det ligger nära 1986 i tid.

Angående signalement uppges det att även kusin B reagerat på CA:s likhet med dessa. Vad det nu spelar för roll.

Är inte pass som körkort, det vill säga, om du har föreskrivna glasögon så ska de användas på id-handlingen?
Citera
2022-09-17, 14:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Är inte pass som körkort, det vill säga, om du har föreskrivna glasögon så ska de användas på id-handlingen?

Regeln är att man får ha glasögon om man vill på passbild.

Passbilden -92 kan omöjligen vara från samma tid som denna bild från 1993. Han är betydligt yngre och smalare på passbilden:

https://imgur.io/a/f80oCCc

Han är likaså smalare på passbilden än på fotot som är taget (senast) 1989:

https://imgur.io/a/0NktNnd
Citera
2022-09-17, 16:15
Medlem
omigas avatar
Citat:
Regeln är att man får ha glasögon om man vill på passbild.

Passbilden -92 kan omöjligen vara från samma tid som denna bild från 1993. Han är betydligt yngre och smalare på passbilden:

https://imgur.io/a/f80oCCc

Han är likaså smalare på passbilden än på fotot som är taget (senast) 1989:

https://imgur.io/a/0NktNnd

Passet från -82 gick ut 1992-08-04
Sökte nytt 1992-01-07, lämnade förmodligen in bilden då
Hämtade ut det nya 1993-01-07, på sista dagen

Den tuffa hösten -92 kan ha satt sina spår med eventuell viktuppgång?

Det som förbryllar något är att han äger ett armbandsur och en revolver som betingar ungefär samma ekonomiska värde. Men han säljer Palme-revolvern, illegalt.
Citera
2022-09-17, 19:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Passet från -82 gick ut 1992-08-04
Sökte nytt 1992-01-07, lämnade förmodligen in bilden då
Hämtade ut det nya 1993-01-07, på sista dagen

Den tuffa hösten -92 kan ha satt sina spår med eventuell viktuppgång?

Som jag har förstått det, så är viktuppgången kontinuerlig. Han är rejält stor 1995 och uppgången borde kommit längre 1992 än vad som framgår av passbilden i sådana fall. Jag skulle gissa att det är taget tidigare, då han framstår som ganska normalviktig på det. Och möjligen även smalare än på 1989-bilden?

Men vad vet man. Antingen har han väl tagit fotot inför passansökan, eller så har han tagit ett par överblivna foton från ett tidigare tillfälle som kan ligga en bra bit bakåt i tiden.

Den ekonomiska ruinen borde han gjort hösten 1990. Våren 1992 kan han inte längre betala avgiften till sin brf. Detta år lägger sig röken över ruinerna och allt är kört.

Citat:
Det som förbryllar något är att han äger ett armbandsur och en revolver som betingar ungefär samma ekonomiska värde. Men han säljer Palme-revolvern, illegalt.

Som ger en intäkt som inte täcker den skuld han anger som orsak till den desperata åtgärden. Bostaden är redan förlorad, dessutom. Så de skäl han uppger tycks inte vara sanningsenliga.

Klockan, det kanske bara var en såndär Omiga..
Citera
2022-09-17, 20:24
Medlem
omigas avatar
Citat:
Klockan, det kanske bara var en såndär Omiga..

Tror det är en Roelex, från Kina.
Citera
2022-09-18, 14:25
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
De där undrar jag lite över, om du kan precisera.

I det första fallet tänkte jag på medlemmarna som självmant hörde av sig till poilisen med 1) närvarolistor, 2) patronaskar och 3) ”PM om Christer Andersson” .

I det andra fallet avsåg jag CA:s påstående om han inte kan namnge någon enda av medlemmarna i den förening i vilken han varit högst aktiv i omkring femton år och i vars styrelse han dessutom suttit under större delen av den tiden.
Citera
2022-09-18, 16:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
I det första fallet tänkte jag på medlemmarna som självmant hörde av sig till poilisen med 1) närvarolistor, 2) patronaskar och 3) ”PM om Christer Andersson” .

Tänkte inte på dem först.

De kontaktar PU eftersom de vill vara behjälpliga då de vet att CA är aktuell i utredningen.

Dessa två och flera andra medlemmar anser dock att CA som typ är en helt rimlig och möjlig GM. Misstanke är lite tveksamt.

Jag föredrar kanske att släkt misstänker och klubbmedlemmar ser honom som en förvisso rimlig typ (sen kanske man ändå tror på konspiration).

Citat:
I det andra fallet avsåg jag CA:s påstående om han inte kan namnge någon enda av medlemmarna i den förening i vilken han varit högst aktiv i omkring femton år och i vars styrelse han dessutom suttit under större delen av den tiden.

Ok. Ja, det är en uppenbar lögn. Varför han nu drar till med den.
Citera
2022-09-19, 14:22
Medlem
PigletEagers avatar
Det här med vikt överläpp tycker jag var en väldigt intressant detalj som jag inte hört förut. Bara ofta om vit har det pratas om till leda, och då i samband med diverse avrakade mustascher.

Även om det kommer som andrahandsuppgift från Mårten så är det intressant. Jag tycker det låter troligt att Lisbeth någon gång sagt vikt. Att en sån här viktig detalj bara låtits rinna ut i sanden, helt otroligt egentligen.

På flera av CA fotona så slås man ju av att han har ett lätt harmynt utseende.
Citera
2022-09-19, 18:53
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ok. Ja, det är en uppenbar lögn. Varför han nu drar till med den.

Kollade just när det var som CA sa att han inte kunde namnge några klubbmedlemmar. Det återfinns i ”sammanfattande inställning” (IVA 16636-4), som har ”24/1 -95” (en tisdag) handskrivet på varje ark. Jag antar att innehållet bygger på de fyra samtal man dittills har haft med CA, varav det sista var på fredagen veckan innan.

Det är exakt den tisdagen som klubbordföranden Stefan A hörs över telefon.

Vi har väl tidigare spekulerat i huruvida Stefan A skulle ha känt till att CA var den skyldige (men tror inte vi kom fram till nåt). Är det då inte möjligt att han försöker släta över engagemanget i APK just i hopp om att polisen inte ska vara tillräckligt intresserad för att kontakta Stefan A? Omedveten, såklart, om att det är precis det de håller på att göra.

Det bör väl ändå finnas någon anledning till att både CA och Stefan A i princip förnekar kännedom om varandra, och en vetskap om sakernas tillstånd hos Stefan A skulle enkelt förklara varför båda så uppenbart ljuger.
Citera
2022-09-19, 21:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Ville polisen alltså att CA skulle namnge medlemmar i skytteföreningen han var med i, och i så fall varför? Här går ju tankarna lite till McCarthyismen (och kanske helt OT, men Joseph var faktiskt rätt lik CA till utseendet):
https://sv.wikipedia.org/wiki/Joseph_McCarthy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in