2022-09-16, 15:51
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har bara hittat två saker som jag tror att CA ljuger om. Det ena är det här med att han skulle ha sålt sin revolver till någon, och det andra är när han först förnekar kännedom om händelsen med ynglingarna på pendeltåget. I båda fallen är det lätt att se andra förklaringar

Då glömmer du allt ett par:

* Han ljuger uppenbart om att inte ha blivit kallad till provskjutning.
* Han ljuger uppenbart om omfattningen av sitt engagemang inom APK
* Han ljuger sannolikt om sin bekantskap med den relevanta ammunitionen.
* Han ljuger sannolikt om sina förehavanden på mordnatten.
* Han ljuger sannolikt om sina besök på Svea konditori.
* Han ljuger sannolikt om teveskottet.
Citera
2022-09-16, 15:55
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Tror inte du menade uppmaningen bokstavligt, men man skulle kunna lägga till:

* Misstänktes inte bara av släktningar, utan även av klubbkamrater.
* Ljuger om graden av engagemang i klubben (och Stefan A ljuger i sin tur om sina kontakter med Christer).
* Släktingar vittnar om uttalad aversion mot Palme.
* Och så teveskottet såklart.
* Och mer specifikt vad gäller ”signalementet utesluter honom inte som gm” vill jag som återigen hävda att Mårtens fantombild ligger på en nivå ovanför ”utesluter inte”.

Aa, vi borde ta oss tid och sammanfatta indicierna mer kärnfullt. GrK:s åttapunktslista som folk refererar till känns allmänt mossig vid det här laget.
Citera
2022-09-16, 20:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Signalementen är problematiska och pekar åt alla håll.

Går vi till just Lisbeths vittnesmål och det ansikte hon senare "målade upp" så pekar det mer åt en mörkhårig GM. Fantombilden som hon också kommenterat visar mer ett smalt ansikte snarare än CA's lite grövre. SE stämmer inte alls in med sitt pluffsiga ansikte.
Men sedan är frågan om Lisbeth verkligen såg GM's ansikte?

Avseende vad vi vet om våra "utpekade" GM hänger så klart ihop med när de kom in utredningen och på vilket sätt.
SE hörde själv av sig och har själv berättat vad han hade på sig.
VG hittades tidigt via tips och har även han redogjort för vad han trodde ha haft på sig.
CP kom in i bilden senare och det var i princip omöjligt att ta reda på vad han hade på sig denna kväll. (Hoppet stod endast att finna genom att hitta kläderna. Men eldade han upp dessa?)
CA kom in i bilden långt mycket senare och då var det än mindre chans för honom att minnas eller att hitta några kläder.

Eftersom vi inte vet så kan det mycket väl vara så att det även vittnesmålen, klädesmässigt, kan stämma in på samtliga "misstänkta".

Men signalement är även mer än bara kläder. Ansikte kroppshållning, rörelsemönster o.s.v.

Den vikta överläppen reagereade jag på i Lisbets uttalanden, hade svårt komma på vad en vikt överläpp är. Men så såg jag en bild på CA - väldigt speciell överläpp. Bred och tydlig näsfåra ovan amorbågen. Fallande mungipor. Men också bild med en invikt överläpp.
Citera
2022-09-16, 20:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Jag tycker som sagt inte att det finns nåra "förbluffande likheter" mellan CP och "dubbelgångaren " CA.

Däremot tycker jag att det finns en sån mellan Mårtens fantombild och CA.

Uppfattningar om likhet är såklart rätt subjektiva, men jag blir ändå förvånad om folk inte ser en påtaglig likhet mellan Mårtens fantom och CA:s passfoto från 1992.

En sak jag dock vill lyfta är att de som benämnt honom som CP:s dubbelgångare är folk som sett honom i verkligheten. Och om vi ska tänka oss att de inte ljuger eller har fel så måste det ju baseras på något, och bildmässigt är de ju inte lika vad vi vet. Då handlar det förmodligen till stor del om rörelsemönster.

Eller kan dubbelgångare ha syftat till namnen, och att detta missuppfattats.

Man borde analysera vad hos CP som matchar GM. Och sen jämföra dessa saker med CA. För CA stämmer ju så bra in på mördarens signalemente enligt Åsgård, och 1989 menade ju många att CP stämmer så bra in på mördarens signalemente.

Edit: tittade på Mårtens fantombild och CA:s passfoto igen. Det är nästan otroligt hur lika ansiktsuttrycken är. Vet inte om jag fokuserat på uttrycket för, men det är fascinerande.

Önskar jag kunde editera bilder så jag kunde sudda ut den skuggan som får det se ut som skägg på Mårtens fantombild. För skägget ska ju inte vara där enligt Mårten. Det var väl att inklippningen av kepsen som råkade få med sig ett skägg.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-16 kl. 21:43.
Citera
2022-09-16, 21:48
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Önskar jag kunde editera bilder så jag kunde sudda ut den skuggan som får det se ut som skägg på Mårtens fantombild. För skägget ska ju inte vara där enligt Mårten. Det var väl att inklippningen av kepsen som råkade få med sig ett skägg.
Om någon som är duktig på Photoshop kunde ta Mårtens fantombild och lägga till ett par pilotglasögon och en keps så vore det intressant, eftersom det är på detta sätt Mårten beskrev Grandmannen, medans Mårtens fantombild varken visar glasögon eller keps.
Senast redigerad av kato85 2022-09-16 kl. 21:52.
Citera
2022-09-16, 21:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Den vikta överläppen reagereade jag på i Lisbets uttalanden, hade svårt komma på vad en vikt överläpp är. Men så såg jag en bild på CA - väldigt speciell överläpp. Bred och tydlig näsfåra ovan amorbågen. Fallande mungipor. Men också bild med en invikt överläpp.

Den var väl vit(ljus) enligt Lisbeth snarare än vikt?
Därav detta med nyrakad mustasch som både CP och VG "belastades" för.
VG och mustasch-tricket(Anders Leopolds namn på det hela) och i CP's fall utreddes detta med hans mustasch.
Citera
2022-09-16, 22:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Den var väl vit(ljus) enligt Lisbeth snarare än vikt?
Därav detta med nyrakad mustasch som både CP och VG "belastades" för.
VG och mustasch-tricket(Anders Leopolds namn på det hela) och i CP's fall utreddes detta med hans mustasch.

Förhör med Joakim.
11696-00-B
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T11696-00-B

Lisbet ska ha berättat:
Det andra var något med överläppen, den var påfallande vit och vikt.
På ett sätt hon inte kunde förklara.

En annan intressant passage:
...Mårten uppfattat mannen vid Grand som längre än han själv (186),
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-16 kl. 22:31.
Citera
2022-09-16, 22:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Förhör med Joakim.

11696-00-B
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T11696-00-B

Det andra var något med överläppen, den var påfallande vit och vikt.

En annan intressant passage:
Mårten uppfattat mannen vid Grand som längre än han själv (186),

Förhör med Joakim? Som inte ens varit i närheten?
Varför inte gå på förstahands-källan och den som sett den vita överläppen? Lisbeth...
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVDFMbjBQQ19nbUk/view?resourcekey=0-mQiINRZYzrxHTE9XRRBGww

"Han har vit överläpp." (sid 6/19)
"bulliga kindknotor, vit överläpp," (sid 9/16)

Slarva inte!

Vad har längden med överläppen att göra?
Citera
2022-09-16, 22:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Förhör med Joakim? Som inte ens varit i närheten?
Varför inte gå på förstahands-källan och den som sett den vita överläppen? Lisbeth...
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVDFMbjBQQ19nbUk/view?resourcekey=0-mQiINRZYzrxHTE9XRRBGww

"Han har vit överläpp." (sid 6/19)
"bulliga kindknotor, vit överläpp," (sid 9/16)

Slarva inte!

Vad har längden med överläppen att göra?

Läs förhöret med Joakim. Det är rätt intressant. Visst, det är inte en förstahandskälla men han säger ju att hon pratat om vit och vikt. Det är ju inte något man själv lägger till i första taget.

Finns också en passage där man maskar vad Lisbet sagt om mannen. Det hade man önskat SE.

Längden är intressant i sin egen rätt. Eftersom Mårten jämför med sin egen längd. Och så klart intressant i denna tråd om 186 cm långe CA.

Platt överläpp säger Lisbet i ett förhör.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-16 kl. 23:01.
Citera
2022-09-16, 22:55
Medlem
omigas avatar
Citat:
Läs förhöret med Joakim. Det är rätt intressant. Visst, det är inte en förstahandskälla men han säger ju att hon pratat om vit och vikt. Det är ju inte något man själv lägger till i första taget.

Finns också en passage där man maskar vad Lisbet sagt om mannen. Det hade man önskat SE.

Längden är intressant i sin egen rätt. Eftersom Mårten jämför med sin egen längd.

Platt överläpp säger Lisbet i ett förhör.

Christer har verkligen en karakteristisk överläpp, kanske något man lägger på minnet.
https://ibb.co/RjBpXCj
Citera
2022-09-16, 23:03
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Om någon som är duktig på Photoshop kunde ta Mårtens fantombild och lägga till ett par pilotglasögon och en keps så vore det intressant, eftersom det är på detta sätt Mårten beskrev Grandmannen, medans Mårtens fantombild varken visar glasögon eller keps.

Två önskningar i en? Det går väl inte?

Jo, jag gjorde ett enkelt kinderägg med dels Mårtens fantom med ljusare haka, och dels densamma med pilotbricker: https://easyupload.io/4hq6k8

Jag insisterar fortfarande på att likheten är slående, med tanke på att Mårten vid denna tid inte hade minsta aning om vem CA var.
Citera
2022-09-16, 23:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Christer har verkligen en karakteristisk överläpp, kanske något man lägger på minnet.
https://ibb.co/RjBpXCj

Han har även lite av ett framskjutet hakparti på dessa bilder.

Samt att CA innehar en längd som i stort sett är i paritet med det Mårten säger.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-16 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in