Citat:
Hej!
Nu är det viktigt att förstå att jag personligen är ganska ny med CA-spåret. Jag har varit bekant med honom sedan 90-tal, men då under namnet "dubbelgångaren". Det är först nu (sedan i måndags faktiskt) som jag på riktigt grottar ner mig i materialet.
Och min upplevelse av CA-spåret har möjligtvis varit ganska så felaktig från inledningen.
Merparten av informationen fick jag av en nära vän som sålde in spåret ganska så felaktigt med facit i hand. Mycket fokus från denna vän låg på just utseendet och hur pass bra det passar in på det generella vittnesmålet etc. Han var också ganska otydlig gällande tidslinjen.
Han beskrev det som att vi har en man som stämmer in mycket bra mot det generella vittnesmålet (han kallade till och med honom för SE's dubbelgångare), bodde i anslutning till brottsplatsen och ägde rätt vapen. Han nämner "teve-incidenten" men får det att låta som att det är i närliggande tid till mordet. Han "sålde" också in självmordet som något som skulle ha hänt när polisen första gången kontaktade honom.
Som du förstår hade jag lite "annorlunda" ingångsläge i detta spår
När jag själv började titta på spåret i måndags utgick jag från GrK och de åtta punkterna.
• GH var vid tidpunkten för mordet bosatt på bekvämt gångavstånd från mordplatsen.
• Han var innehavare av en Smith & Wesson .357 Magnum med sex tums pipa.
• Han är en erkänt skicklig skytt.
• Han har visat sig ha detaljkunskaper utöver det vanliga om Palme-utredningens olika skeden.
• Han har fått minst två kallelser år 1990 men säger sig inte komma ihåg detta.
• Hans förklaring om omständigheterna kring försäljningen av vapnet 1992 är föga trovärdig.
• Han har uppgivit att han var sängliggande hemma dagarna före, under och efter mordet. Detta motsägs av annan utredning.
• Hans utseende, hållning och sätt att röra sig uppvisar förbluffande överensstämmelse med uppgifterna om Olof Palmes baneman.
Samtidigt vill jag poängtera att jag inte är intresserad av ett (för mig) nytt spår och enbart titta på medel och motiv. Min uppfattning är att i princip alla spår är ganska duktiga på att just ge belägg för medel och motiv. Alltså - kan personen (eller gruppen) haft tillgång till vapen och fanns det motiv?
För mig är det viktigt att utgå från själva brottsplatsen och hitta en trovärdig hypotes där personen eller gruppen passar in i det pusslet.
I CAs fall visste jag redan att det fanns medel och motiv (även om jag är tveksam till det ekonomiska motivet). Så jag började titta på annat först istället. Jag fastnade då för följande 2 punkter:
• Hans utseende, hållning och sätt att röra sig uppvisar förbluffande överensstämmelse med uppgifterna om Olof Palmes baneman.
• Han har visat sig ha detaljkunskaper utöver det vanliga om Palme-utredningens olika skeden.
Och ganska omedelbart uppstod det väldigt många frågor och i ärlighetens namn har jag fortfarande inte fått speciellt mycket klarhet i frågan. Och merparten (allt?) refererar hela tiden till LPs uttalanden. Vi ska inte fastna där, men jag är som sagt inte direkt imponerad av de uttalanden och anser de vara ganska så icke tillförlitliga.
Jag anser också att det (idag) finns för lite underlag att dra några slutsatser kring CAs utseende 86.
Det känns lite som att CP-sjukan ligger som en våt filt över alla uttalanden gällande CA.
Man har börjat släppa CP, men inte helt.
Gällande "detaljkunskaper" är det ju något som då behöver finnas utanför materialet.
Men utöver det finns det inget just nu som jag tycker saknar källor.
Som jag har skrivit innan. Just nu har jag följande bild av CA-spåret:
Vi har en man som bodde på "bekvämligt avstånd" till brottsplatsen och som var 34 år gammal vid mordtillfället. Min uppfattning är att han inte mådde bra. Depression, antisocial, paranoid och suicid. Han påvisar även ett allmänt förakt mot auktoriteter uppfattar jag det som. Han verkade inte heller tycker speciellt bra om Palme. Han ägde bevisligen ett vapen som kan skjuta rätt sorts kulor. Och denna typ av kulor har han bevisligen själv ägt. Han ger ett knepigt alibi samt en tveksam (osannolik?) förklarling på vad som har hänt med vapnet. Jag sympatiserar även med åsikten att han passar bra in på mycket i GMP även om jag ser vissa svårigheter med GrKs uttalanden om honom.