Citat:
Under en övergångsperiod är det vettig att ha ett alternativ från offentlig sektor. Dom kanske inte formulerar det så. Men dom måste antagligen anpassa sig till dagsläget. Att säga att vi helt övergår till privata lösningar blir nog för mycket för väljarna.Man är inte emot privatisering men att staten fortfarande ska ha ett alternativ (när det kommer till sjukvård och skola ) om jag inte minns helt galet. Brandkår känns spontant oklart hur man privatisera för antar att det ändå blir staten som betalar ändå (dvs skattepengar). Har dålig koll på just brandkåren ska påpekas, vad är dennes inkomst ifall en privat aktör skulle ha den ifall vi bortser skattepengar som ett alternativ.
Danmark har (eller har iaf haft) privat brandkår. Det var ett argument på 80-talet. Borde inte vara ett problem när tom ett kommunistland som Danmark kan ha det.
Men jag köper att MED gör en situationsanpassning och talar i termer av en svagare övergång till privat. Det är nog ganska sansat.
Och därmed blir det vad dom vill. Att en del tänker att detta är bara steg 1 blir spekulationer.
Citat:
Behövs?Vem skall avgöra vad som behövs?
Är det jag?
Eller får Migrationsverket det uppdraget. Och anställer 2 unga nyexade genusvetare från södertörn för att avgöra.
Sedan skall dom sitta och avgöra när Ericsson behöver anställa kvalificerad personal. Och så säger dom nej.
Varför anser folk att detta är en bra lösning?
Inte speciellt. Jag är ganska härdad.
Citat:
Nej men du har inte förstått. Utan lyssnat för mycket på div byfånars fantasier. Försök ta dig ur det.Men ja menade att företag anställer folk som sen får ta del av hela vårt generösa välfärdsnät, som sen blir en last för Sverige. Moderaterna luckrade upp kraven för anställning vilket ledde till lönedumpning och att blattarna tog massa jobb. Men du har en poäng där, inte helt fel asså.
Infödda svenskar kostar ca 3 MSEK för skattebetalarna under sin uppväxt.
Detta tar staten ut via skatt under deras vuxna liv.
Arbetskraftsinvandrare har kostat 0 MSEK.
Men dom beskattas som svenskar.
Dvs det som händer är att invandrarna betalar svenskarnas uppväxt.
Arbetskraftsinvandrare, som det är idag och som det varit, åker ut om dom inte jobbar längre. Dom parasiterar inget på något välfärdssystem. Det är tvärtom, vi svenskar parasiterar på dom.
Det är verkligheten. Men byfånarna klarar inte detta. Det är för komplicerat för deras hjärnor.
----------------------
Sedan är det ingen lönedumpning. Tvärtom får nyexade civ ing, programmerar mm ganska höga löner.
Lite mer arbetskraftsinvandring hade dämpat lönekostnaderna och förbättrat företagens överlevnadsförmåga.
Vill minnas att du menade att jag skulle läsa på, fast det var jag som var mer påläst än vad du var.
Jag bara uppmärksammade den stolligheten.