Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det är komiskt att du är så kaxig, när du inte har koll. Ukrainas president är "a government in which the supreme power is vested in the people and exercised by them directly or indirectly through a system of representation usually involving periodically held free elections. : a political unit that has a democratic government."
Han är folkvald direkt i nationellt val (till skillnad från i Sverige, där väljer vi ett parlament, som vi kallar för riksdag, som sedan utpekar den högste dignitären - men denna avsätts av parlamentet i sverige om parlamentet vill ha någon annan för att de inte gör som man vill i en förhandling). Yanukovich var den som tillsatte regeringen, inte parlamentet.
Yanukovich Avsattes i parlamentet, rimligt då han flydde landet som den landsförädare han var.
Och igen definitionen av demokrati förändras inte för att du är okunnig.
Citat:
Folkviljan vet ju inte vad som händer i förhandlingarna. Det vi vet från polls i starten av Euromaidan var att en minoritet var för att Yanukovich skulle skriva på, cirka 40%, och en nej-sida cirka 32% (se Wikipedia, Euromaidan). Rimligen skulle det behövas ett val för att folket skulle kunna sätta sig in i den deal som Yanukovich rejectade, och förhoppningsvis en majoritet bestämma sig för endera alternativet.
Så då är du ju inte helt efterbliven ? Eftersom kandsförädaren utlyste val, eller avgick då han inte kunde respektera folkviljan, inte ens när 100’000 människor protestesterade i veckor…. Nej vänta nu, han beordrade polis/militära att upplösa demonstrationer med dödligt våld….
Är det bara alkoholskador , eller är det någotdera?
Citat:
Om jag ska diskutera vidare, så vill jag ha ett svar på att du förstår vad jag skriver. Förstår du att i princip kunde EU ha gett Yanukovich en extremt dålig deal? Exempel: "ni får ett EU-avtal om varje ukrainsk familj ska ge sin förstfödde till EUs president" Vem ska säga nej till det? Svar: Yanukovich.
Jag vill inte tro att du är såefterbliven, men du menar alltså att ”Yanukovich”-demokratin legitimerar att införa antidemokratiska lagar och beordra dödligt våld mot sina medborgare enligt ”ni vet inte vad jag tackade nej till för eran skull”
Han ska AVGÅ om han anser att hans samvete inte tillåter honom att respektera folkviljan.
Citat:
Dvs det var INTE så att de via sitt presidentval folkomröstat om att de skulle gå med i EU. Det var ett handelsavtal som man skulle försöka "ro i hamn". Förstår du?
Du förstår väll att det där är lika irrelevant som allt annat du inte förstår.
Han hade två val, avgå för att han tyckte folket hade fel eller ro hem det.
Konspirationer, bussa polisen att skjuta på medborgare, fly till Ryssland, stifta antidemokratiska lagar är saker han inte ska göra.