2022-09-15, 12:33
Medlem
Kaptenkirks avatar
Som jag alltid sagt det spelar ingen roll hur mycket el man sparar då dom ändå bara höjer den fasta avgiften för att kompensera.
Citera
2022-09-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torabora
Detta är vettigt tycker jag. Om Sverige ska vara först ut med alla galna åtgärder så bör vi rimligen bli försäkrade av EU på att vi ska ha maxtak på elpriser och bränslepriser och dessutom kompensation för att folk inte ska bli ruinerade här. Det ska ju löna sig att godhetsknarka.

Jag tror dock seriöst att politikerna (speciellt energiministern vi haft) inte har en jävla aning om vad dem sysslar med eller vad som faktiskt pågår och hur allt hänger ihop. Dem står bara där med stora frågetecken i pannan. Provocerande faktiskt då jag pröjsar i princip bort halva min inkomst till staten, och dessutom ännu mer i momser etc.

Avgå alla, nu

Ja energiminister Farmanbar började ju sin roll med att skämma ut sig i Aktuellt om jag minns rätt.
Det snackades om planerbar energi och han verkade inte ens förstå vad det betyder.
Hur kan man vara energiminister och inte veta det?

Vid det här laget vet han nog det, men inte i början.
Citera
2022-09-15, 13:04
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag syftade på energi per kapita. Sverige konsumerar mer energi nu för att det bor betydligt fler människor i Sverige men den tunga industrin har gått ner och vi använder mindre el per person i hemmen trots att vi har betydligt fler elektriska apparater. Vi behöver dessutom betydligt mindre el från kärnkraft eftersom det finns fler typer av elproduktion som vi inte hade tillgång till tidigare och vi kunde ex. inte köpa el från andra länder lika lätt då heller.

Dina försök att vara smart faller rätt platt när du inte ens adresserar det jag skriver.
Själv glömde du adressera den länk jag gav att vår elkonsumtion beräknas öka 120% på 10-20 år, och det tar 8 år att bygga ett kärnkraftverk. Fakta verkar jobbigt för dig i allmänhet och jag noterar bara slagord och förnekelse i dina inlägg. Exakt det som förstörde för EU.
Senast redigerad av Barents 2022-09-15 kl. 13:06.
Citera
2022-09-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ja. Men skillnaden är att prisutvecklingen på havsbaserad vindkraft går ner medans kärnkraft blir dyrare och dyrare för varje år.

Rimligen borde också kärnkraft bli billigare. Nya reaktorer kan utnyttja otroligt mycket mer av bränslet innan det är uttjänt.

Hade vi haft sådana reaktorer idag så hade det som nu ligger som avfall kunnat fortsätta att nyttjas för att producera el.

Har svårt att se hur det kan bli dyrare. Snarare borde det bli mycket billigare.
Citera
2022-09-15, 13:08
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Rimligen borde också kärnkraft bli billigare. Nya reaktorer kan utnyttja otroligt mycket mer av bränslet innan det är uttjänt.

Hade vi haft sådana reaktorer idag så hade det som nu ligger som avfall kunnat fortsätta att nyttjas för att producera el.

Har svårt att se hur det kan bli dyrare. Snarare borde det bli mycket billigare.
Det finns inga fakta bakom "kärnkraft blir dyrare". Urankostnaden för hela Sveriges behov är 2 miljarder per år, och jag känner inte till något annat som fördyrats. Det behövs t.ex inte fler personer som arbetar med kärnkraft, finns inga säkerhetskrav som ökat kostnader osv.
Citera
2022-09-15, 13:16
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Helt sinnessjukt.
Varför skall svenska kunder betala för att tyskarna vill ha el?

Skall du betala för att grannen vill köpa något?

Well vi betalar ju för världsmedborgarna också. Och alla bidrag som tömmer Sverige. Inte helt märkligt vi får det sämre här varje år och att de plockar från pensionerna, höjer åldern, tillåter paus på lånen osv... Pengar måste tas från någonstans.
Citera
2022-09-15, 13:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Det är väldigt få nya reaktorer som är något annat än U-235 reaktorer vilket betyder att priset kommer öka även för gamla reaktorer när efterfrågan på uran ökar. Kostnaden för alternativa reaktorer är givetvis en anledning till att man hellre bygger gamla beprövade U-235-reaktorer.

Visst är det bättre att bygga reaktorer som kan använda MOX-bränsle men faktum är att det inte är såna som byggs.
Citera
2022-09-15, 13:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det finns inga fakta bakom "kärnkraft blir dyrare". Urankostnaden för hela Sveriges behov är 2 miljarder per år, och jag känner inte till något annat som fördyrats. Det behövs t.ex inte fler personer som arbetar med kärnkraft, finns inga säkerhetskrav som ökat kostnader osv.

Uranmalmen har blivit 5 gånger dyrare de senaste 20 åren när världens kärnreaktorer varit konstant. Nu planeras mer än 50 stycken nya på kort tid, det kommer givetvis att leda till en ökning av urankostnaderna.
Citera
2022-09-15, 14:09
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Skickar man högspänning 400 kv 100 mil så tappar man ca 12 procent i förluster.

Du som verkar hemma på detta, hur många kwh blir dessa 12% av 400kv.
Jag får med din uppgift förlust på 48.000kwh på en 400kv ledning, har jag räknat rätt ?
Så med 2,16:- timpris/kwh i SE4 x 48.000kwh =103.680:- förlust per tim.

Om vi antar att en packad grävmaskinist skulle råka gräva av en elmatare på 400kv vid strandkanten, då skulle vi helt plötsligt ha överskott i el här hemma pga avbrottet mot utlandet....
Citera
2022-09-15, 14:26
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Nu har även "rätt sida" varit med i processen att förstöra det "perfekta elnätet" som vi hade på 80-talet och lovsjungit "marknaden", så det kvittar vem vi skäller på.
Valboskapen har fått de politiker de röstat på och det blir kanske inte bättre än så i en demokrati?

Demokrati o demokrati... ett spelsystem som har stått som garant för likriktning och makt med fördel S och ibland med lite tur att C eller M fick leda landet men att dem var rätt så nöjda ändå och i stort ense med socialdemokratin o vice versa och inte får vi välja ut en Statsminister i separat heller tyvärr och får där av ibland igenom lida rena stolpskott bara för det att vi tror på den politik som ligger till grund som typ nu igen.

Demokratin som tanke är det inget fel på och ej heller i praktiken om det görs rätt.
Citera
2022-09-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ja. Men skillnaden är att prisutvecklingen på havsbaserad vindkraft går ner medans kärnkraft blir dyrare och dyrare för varje år.

Vad är det för argument?

Mitt argument är att ditt argument är oväsentligt. Det finns massvis med pengar, du vill få det till att kärnkraftverk skulle ruinera Sverige. Snarare tvärtom skulle jag säga.

Hursomhelst, jag börjar tro att du är ett trollkonto.
Citera
2022-09-15, 14:45
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Visst är det bättre att bygga reaktorer som kan använda MOX-bränsle men faktum är att det inte är såna som byggs.
Nej. Mox är fem gånger dyrare än vanligt bränsle, orsakar korrosion och är betydligt farligare vid en olycka. Varför tror du japan de-moxar en del av sina verk?
Citat:
Uranmalmen har blivit 5 gånger dyrare de senaste 20 åren när världens kärnreaktorer varit konstant. Nu planeras mer än 50 stycken nya på kort tid, det kommer givetvis att leda till en ökning av urankostnaderna.
Ingen säljer nån "uranmalm". Handelsvaran är yellowcake. Dessutom är priset på uran en piss i nilen av kostnaden för ett kärnkraftverk.

Sluta svamla om sånt du inte har en aning om din luffare.

När priset når 80 dollar kommer en massa malpåsade gruvor att startas upp.
Senast redigerad av bajssprutan 2022-09-15 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in