2022-09-15, 14:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torabora
Mitt argument är att ditt argument är oväsentligt. Det finns massvis med pengar, du vill få det till att kärnkraftverk skulle ruinera Sverige. Snarare tvärtom skulle jag säga.

Hursomhelst, jag börjar tro att du är ett trollkonto.

Jag tror det är helt öppet för dig att investera i kärnkraft om du vill göra det, i synnerhet med en borgerlig regering. Problemet är att det inte finns några företag som är intresserade så du får starta ett eget bolag.
Citera
2022-09-15, 14:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Nej. Mox är fem gånger dyrare än vanligt bränsle, orsakar korrosion och är betydligt farligare vid en olycka.

Idag är det fem gånger dyrare ja. Uran lär bli betydligt dyrare än så inom en 15-årsperiod om du tittar på prisutvecklingen de senaste 20 åren.

Citat:
Ingen säljer nån "uranmalm". Handelsvaran är yellowcake. Dessutom är priset på uran en piss i nilen av kostnaden för ett kärnkraftverk.

Nej, kostnaden är flera procent. Om du dubblar kostnaden på uran så kommer slutpriset gå upp med uppåt 20%. Om priset fyrdubblas går priset upp omkring 80%.
Citera
2022-09-15, 14:52
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Idag är det fem gånger dyrare ja. Uran lär bli betydligt dyrare än så inom en 15-årsperiod om du tittar på prisutvecklingen de senaste 20 åren.

The cure for high prices is high prices.
Citat:
Nej, kostnaden är flera procent. Om du dubblar kostnaden på uran så kommer slutpriset gå upp med uppåt 20%. Om priset fyrdubblas går priset upp omkring 80%.
Källa på det. Tills dess är det fantasier från en sönderrökt hjärna.
Om priset på uran dubblas kommer såklart fler att vilja sälja = lägre priser.
Citera
2022-09-15, 14:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Själv glömde du adressera den länk jag gav att vår elkonsumtion beräknas öka 120% på 10-20 år, och det tar 8 år att bygga ett kärnkraftverk. Fakta verkar jobbigt för dig i allmänhet och jag noterar bara slagord och förnekelse i dina inlägg. Exakt det som förstörde för EU.

Jag tycker det verkar extremt orealistiskt att Sverige helt plötsligt skulle behöva mer än dubbelt så mycket el på 10 år när vi använder mindre el idag per capita än vi gjorde 1990 trots alla cannabisodlingar, gamingdatorer och elbilar.
Citera
2022-09-15, 14:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
The cure for high prices is high prices.

Källa på det. Tills dess är det fantasier från en sönderrökt hjärna.
Om priset på uran dubblas kommer såklart fler att vilja sälja = lägre priser.

Titta på historiken, mupp:

https://tradingeconomics.com/commodity/uranium

Uran är ett av de mest sällsynta elementen på planeten. Toppen 2007 var när en gruva blev översvämmad och marknaden fick frispel.
Citera
2022-09-15, 15:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Du som verkar hemma på detta, hur många kwh blir dessa 12% av 400kv.
Jag får med din uppgift förlust på 48.000kwh på en 400kv ledning, har jag räknat rätt ?
Så med 2,16:- timpris/kwh i SE4 x 48.000kwh =103.680:- förlust per tim.

Om vi antar att en packad grävmaskinist skulle råka gräva av en elmatare på 400kv vid strandkanten, då skulle vi helt plötsligt ha överskott i el här hemma pga avbrottet mot utlandet....

Du kan inte räkna så öht. Förlusten beror helt och hållet på vilken typ av överföringsmetod och spänning man använder.
Citera
2022-09-15, 15:19
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Jag tycker det verkar extremt orealistiskt att Sverige helt plötsligt skulle behöva mer än dubbelt så mycket el på 10 år när vi använder mindre el idag per capita än vi gjorde 1990 trots alla cannabisodlingar, gamingdatorer och elbilar.
Ja vem ska jag tro på, en anonym FB-källa eller Energiföretagens analys utförd av Energiforsk och Profu, enligt artikel i tidningen Energi 2021.
Citera
2022-09-15, 15:25
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Uranmalmen har blivit 5 gånger dyrare de senaste 20 åren när världens kärnreaktorer varit konstant. Nu planeras mer än 50 stycken nya på kort tid, det kommer givetvis att leda till en ökning av urankostnaderna.
Varför ljuga när du känner till google? Priset har halverats sedan toppen 2008 och har därefter i det närmaste varit konstant i 15 år.

https://capital.com/uranium-price-forecast

https://lh3.googleusercontent.com/Fkdg25Oychmbmo-HmgbkCpRUnHKi4FuSDaq84xLRQUwqhwzzmVQ9d9Y5Nu5rmGx71 d5qIfAuJMxhs4JUTJtdi8S_zKt0p_vF1VSs 29VzwcEfuBV4kJvGxPsHn57Hv68PTJSSfqPz

Miljöpartist?
Senast redigerad av Barents 2022-09-15 kl. 15:27.
Citera
2022-09-15, 15:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ja vem ska jag tro på, en anonym FB-källa eller Energiföretagens analys utförd av Energiforsk och Profu, enligt artikel i tidningen Energi 2021.

Jag säger inte att du ska lita på mig utan tänka själv. Jag antar att den här supersmarta analysen utgick från att Facebook, Google, Amazon plus femtielva andra stordataföretag ska bygga nya datorhallar i Sverige av någon anledning. Personligen tror jag att få av de här företagen kommer vara kvar i Sverige om 10 år även om jag själv en gång trodde att Facebook skulle vara helt utdöd för länge sen.
Citera
2022-09-15, 15:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Varför ljuga när du känner till google? Priset har halverats sedan toppen 2008 och har därefter i det närmaste varit konstant i 15 år.

https://capital.com/uranium-price-forecast

https://lh3.googleusercontent.com/Fkdg25Oychmbmo-HmgbkCpRUnHKi4FuSDaq84xLRQUwqhwzzmVQ9d9Y5Nu5rmGx71 d5qIfAuJMxhs4JUTJtdi8S_zKt0p_vF1VSs 29VzwcEfuBV4kJvGxPsHn57Hv68PTJSSfqPz

Men jag menade från 20 år sen. Titta vad priset var 2002 och knip käft.
Citera
2022-09-15, 15:28
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Jag säger inte att du ska lita på mig utan tänka själv. Jag antar att den här supersmarta analysen utgick från att Facebook, Google, Amazon plus femtielva andra stordataföretag ska bygga nya datorhallar i Sverige av någon anledning. Personligen tror jag att få av de här företagen kommer vara kvar i Sverige om 10 år även om jag själv en gång trodde att Facebook skulle vara helt utdöd för länge sen.
Troligen dagens sämsta argument på FB. I någon tråd.

Tips. I fortsättningen diskuterar vi fakta och inte vad du tänkt fram. OK?

Miljöpartist?
Citera
2022-09-15, 15:29
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Men jag menade från 20 år sen. Titta vad priset var 2002 och knip käft.
Så det stämmer inte att uran-priset halverats sedan 2008 och varit ungefär samma i 15 år på raken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in