Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Du skrev: "Vi är väldigt långt från att röra oss ned mot att utlåningen inte ökar längre."
Och det stämmer bra. Senaste siffran är +5.9%. Det är högre än för 1.5 år sedan. Och långt över 0.
Eller hur. Vi är långt från minskande utlåning.
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Jag skrev: "Vi ser dock en minskande takt i utlåningen tvärtemot vad du ville framhävda i ditt förra inlägg."
Och var hävdade jag ökande takt?
Det gör jag inte. Det du påstår är en ren lögn.
Kan du inte skilja mellan ökande minskande utlåning. Och ökningstakt?
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Vi närmar oss att det inte ökar längre vilket är tvärt emot vad du hävdar.
Du får visa att vi inte är långt ifrån. Lycka till. (Och det räcker inte med att det
känns så).
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Nej jag insinuerar inte utan du tolkar, dessutom felaktigt. Stor jävla skillnad.
Säger han som knökar in pyramidspel i samma mening som han vill varna folk för att köpa bostäder.
Jag tror samtliga läsare tolkar dina skriverier som att du just vill insinuera pyramidspel.
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Jag har inte skrivit att jag tror det kommer ha påverkan på marknaden i stort utan att de som äcklar sig i tråden är de som tror de kan påverka. Istället lyckas de kanske lura enskilda individer att ta väldigt korkade beslut.
När du förstår att den inte är marknadspåverkande, varför misstänkliggör du då andra. Det verkar inte nyktert.
Givet vad du skrivit tidigare ser du allt som pyramidspel och är missnöjd med att du inte kan övertyga andra om det. Då du känner i hela kroppen att du har rätt. Också är du arg på folk som gör andra bedömningar. Dom har ju fel, och fortsätter att ha fel, trots att dom hör när du berättar hur det är.
Det är ungefär som folk som lämnar jehovas vittnen. Dom är också hatade.
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
När folk skriver att det inte är så farligt, det vänder snart upp osv så är det att äckla sig. Eller så trollar folk vilket är minst lika illa.
Hur har du räknat ut det?
För du har väl räknat?
Inte ägnar du dig väl åt känslodravel?
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Jag hänger inte med här, när drog STIBOR iväg från reporäntan?
Under hela året. Markoekonomerna på bankerna har hela året pratat om att marknaden driver CB framför sig och kommer tvinga CB till räntehöjningar.
Och så har det blivit också. Tills slut har skillnaden mellan marknadsränta och reporänta blivit för stor och CB tvingats höja, för att minska gapet. Förtroendet för CB försvinner om dom inte sluter gapet. Gäller europa iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Och då det är en stark bevisad korrelation under en längre tidsperiod mellan repo och STIBOR 3 månader så skulle jag påstå att ditt påstående "De som påstår att Riksbanken styr räntan har en del att förklara. Jag brukar säga att CB kan småjustera räntan kring marknadsränta."
är rent humbug. (för korta räntor)
För det mesta så lägger sig ju CB nära marknadsränta och då accepterar marknaden det.
Men här fick vi en avvikelse iom att marknaden vill se högre räntor. Och CB inte agerade. Då ökar gapet.
Så det är inte konstigt att du kan mäta upp en god korrelation. Men det hjälper inte. Här falsifieras föreställningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Men det är en tråd om bostadsmarknaden just nu och vill du diskutera vad som påverkar räntenivåer/riksbankens roll etc så starta en ny tråd så kan vi diskutera det där.
Räntor sägs ha en del betydelse för huspriser. Just nu har väl den stora tänkta påverkan inte riktigt visat sig vara så stor som många fantiserat om.
Men du ville inte komma med en förklaring ang det jag kommenterade ursprungligen.
Ditt gnäll faller ganska platt utan en redogörelse.