2022-09-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
https://sverigesradio.se/artikel/inflationen-okar-till-nio-procent-hogsta-siffran-pa-over-30-ar

Smäller det nu?
Kommer vintern bli startskottet på en rejäl lågkonjunktur?
Vad gör ni för att trygga er ekonomi, går det ens när allt kollapsar?

Så blir det när man inte ens försöker. Jag förväntar mig höjd ränta med minst 1% nästa vecka samt att man säljer av eur/usd och köper sek.
Citera
2022-09-14, 22:22
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
https://sverigesradio.se/artikel/inflationen-okar-till-nio-procent-hogsta-siffran-pa-over-30-ar

Smäller det nu?
Kommer vintern bli startskottet på en rejäl lågkonjunktur?
Vad gör ni för att trygga er ekonomi, går det ens när allt kollapsar?

sd har lovat ingen inflation nu det är s som vill ha inflation sd ska fixa
Citera
2022-09-14, 22:23
Medlem
Gothenburgers avatar
Tack Socialdemokrater för att ni pumpade in sinnessjuka mängder covidpengar i systemet.

Nu väntar vi in nästa Tysonsmocka i plåten från en ny regering.

Hyperinflation (ökning 50%/månaden) i Sverige är fan en faktor att beakta...........Hur i helvete blev det så här?
Citera
2022-09-14, 22:24
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
- - - Åsa-Nisse hänger på. - - -

Du resonerar som om det fanns någon sans i vad Åsa-Nisse/Dufva Dementia håller på med...

"Med hänsyn taget till den rådande extremt svaga konjunkturen och energiprishöjningsar så..."

Jag kan reda höra honom motivera 50 punkter.

Som sagt PM:a för ett vad! 100 lakan upp till 999 999 (utlovade ju "sexsiffrigt" ) så bör avtal skrivas och våra resp juridiska biträden delta.

Ingves tror på något sätt att han kan åka snålskjuts på Fed och ECB (som redan de tar i för lite). Att den redan rekordsvaga kronan stabiliserats och t o m visar tecken på förstärkning pekar också mot 50. Även det med all säkerhet oroliga politiska läget (kommer ivf användas i Ingves motivering).

4-5 procent NEGATIV REALRÄNTA (MARKNADSRÄNTA) PÅ BLANCOLÅN!!!! Kan ingen vakna? DD t ex???? Ohlin, Lindbeck etc hade bara skrattat - "men det är ju en omöjlighet!!!". Och när inflationen kring Jul är tvåsiffrig är denna perversion ännu starkare.
Citera
2022-09-14, 22:25
Medlem
Inga problem att börsen ser ut som ett slukhål utan synlig botten.
Fastighetsmarknaden är en sten på väg mot havets botten för att citera delar av ett känt fotbollsreferat.

Det behövs lite gallring i snårskogen för att träden ska växa bättre. Nu gäller det att undvika en brasa som blir till en skogsbrand.

Kristersson och Svantesson från Norrland får hjälpa till att hugga lite döda träd för att hindra den.

Rent konkret handlar det om att stoppa gasproblemet växa bortom alla proportioner.
Citera
2022-09-14, 22:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
- - -
Rent konkret handlar det om att stoppa gasproblemet växa bortom alla proportioner.

Stoppa "marknadssystemet inom EU". Minns Trumpens FN-tal (var väl 17?) när delegaterna från Nazityskland hånskrattade när han varnade för att göra sig beroende av Ryssland och Nordstream. Tror inte de skrattar nu... tysksvinen har inte ens fixat LNG-möjligheter för Gulfgas eller norsk dito som backup. Kommer gå till historien som den största tyska missen sedan intåget i Prag 38, eller Klinsmanns jättefilmning på vilken Brehme kunde sätta straffen, var det 86, näe - 90??? ).
Citera
2022-09-14, 22:39
Medlem
lyktstolpes avatar
Lyckades få en löneökning med 7% känns bra
Citera
2022-09-14, 22:39
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealWolodarksi
JÄVLAR!!! Nu fan ballar det ur asså...

Hahaha fan vad de kommer behöva chockhöja räntan nu asså - JÄVLAR
En balanserad och cerebral reaktion, tydligt sprungen ur en djup livserfarenhet.
Citera
2022-09-14, 22:55
Medlem
Klappasäftens avatar
Är anledningen till att svenska riksbanken inte vågar höja räntorna lika mycket som FED är att svenskarna är så skuldsatta speciellt med bostadslån?
Citera
2022-09-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Så är det. Det lustiga (eller snarare olustiga) var att man förr såg den där tokdåren på burken var och varannan dag varnande för "uppblåsta tillgångsvärden". Det snacket upphörde runt 16-17 - när det VERKLIGEN började bli ett problem... men Ingves och etablissemangets portföljer och deras kidz borätter i innerstan får inte värdemässigt hotas. Bättre då tycker man uppenbarligen att göra Sverige till inte bara Suedistan utan även Europas Venezuela. Alla snackar "75 eller 100 punkters höjning" den 20:e men Ingves kommer med hänsyn till en massa b-s höja 50, kanske t o m 25. Är beredd att slå vad om åtminstone ett sexsiffrigt belopp om detta - bara att PM;a så ordnar vi det juridisk-praktiska.

Ja det märkliga är att så få svenskar går ut och faktiskt protesterar mot denna soppa. Vi är ju påväg att förlora allt vi jobbat ihop nu! Pengarna förlorar i värde hur snabbt som helst. Jag tror det blir 0,75 höjning men med denna inkompetenta gubbe vid rodret vågar jag inte hoppas på nåt.

Jag försöker skydda mig genom guld och skogsinvesteringar men tror fasiken den skiten går åt helvete också när Ingves styr
Citera
2022-09-14, 23:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelbolag
Ja det märkliga är att så få svenskar går ut och faktiskt protesterar mot denna soppa. Vi är ju påväg att förlora allt vi jobbat ihop nu! Pengarna förlorar i värde hur snabbt som helst. Jag tror det blir 0,75 höjning men med denna inkompetenta gubbe vid rodret vågar jag inte hoppas på nåt.

Jag försöker skydda mig genom guld och skogsinvesteringar men tror fasiken den skiten går åt helvete också när Ingves styr

Jo... ska också lämna kronan om inget dramatiskt händer. Här har man "byggt trovärdighet" och förde på 90-talet en penningpolitik som gjorde hundratusentals arbetslösa. Nu har man i tio år fört en politik som gjort de flesta till överbelånade. De får nu en bail out - skulle passa de flesta, maktetablissemanget inte minst. Hyperinflation inte en omöjlighet om inte Ingves slår till med 125, men det kan vi fetglömma.
Citera
2022-09-14, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tacka Riks-stanken och Ingves! Det är absolut ingen omöjlighet.

Då hittas ett lik i Upplands Väsby - värt att sitta livet ut. (på Samoa alltså... ).
Riksbanken har ett större problem att oroa sig för än Ingves: Riksdagen som fortsätter att spendera pengar.

Och här kommer det som ingen vill höra: Det som behövs är massiva nedskärningar i statens utgifter, men Riksdagen gör tvärtom. Alla dessa stimulanser, allt detta är ytterligare utgifter, vilket är det värsta du kan göra när du har ett inflationsproblem. Tyvärr är vi år och dagar bort från en inflationstopp. Det här är inte 1990. Det här är mer som 1970. Det här har bara börjat.

Riksbanken tappade kontrollen över Frankenstein 2008 när den började med QE. Och nu är Frankenstein tillbaka för att inkassera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in