2022-09-14, 20:52
Medlem
VonHelmholtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ja - inflationsmålet var heligt och jätteviktigt och krävde minusräntor endast när KPI låg runt 1,5 procent -> katastrof!!! Som vanligt är det vi som inte haft vett att ta några lån som får betala kalaset. Man offrar hellre hela landet än att - som någon finansjeppe uttryckte det, minns ej just nu - "blåsa ut bubblan på en gång".

Ponera att det är som du säger. Hur skyddar man sitt kapital bäst mot detta? Och att ta stora lån är inte ett alternativ då jag är uppfostrad att undvika sådant beteende.

Är guld det bästa alternativet? Börsen ser ju, lite paradoxalt med tanke på inflationen, inte så lovande ut just nu.
Citera
2022-09-14, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
"Hysteriskt" roligt 😅😅😅

Nej, du är inte alls dryg? 😅☝️☝️☝️

Som sagt - Att du tycker jag är dryg är inte min huvudvärk.
Att faktiskt vara dryg är något annat.

Hur vore det om du försökte svara på frågorna? Jag bad ju dig att inte skriva om du inte tänkt göra det.
Du är väldigt off topic.

Försök nu inte igen komma med något ”hysteriskt roligt”. Det biter liksom inte och hör inte till sakfrågan.
Citera
2022-09-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vad Gaggar du om? Vad är "allmänna" prisökningar?

Här har du prishistoriken så du inte uttalar dig utifrån en "magkänsla" utan baserar dina svar på fakta
https://tanka.se/prishistorik

Bensinpriset har ökat över 20% på 2 år.. och då har jag inte räknat på högst/lägst pris

Vad jag ”gaggar om” ?
Den allmänna prisökningen är ett vedertaget begrepp som rör det mesta som går att köpa. Följer allt som oftast inflationen, löneökningar, osv.
Du kan väl ändå inte mena att du inte hört begreppet ”allmänna prisökningar”?

Tanka var trevligt att du länkade. Det var nämligen precis där jag tittade tidigare idag. Just för att undvika ”magkänsla”. Åsna.

Januari 2020 var den på över 16:-

Hela våren 2019 16-17:- liter.

September/Oktober 2018 16:- över 16:- vid flera tillfällen.

Idag 2022 på god väg mot 2023 - 19:-

Runt 18% och det ligger klart i linje med precis allt annat de sista 4 åren. Det är mycket, men sticker inte ut på något sätt.
Dieseln har dragit iväg i mängder dock. Mest pga reduktionsplikten.
Citera
2022-09-14, 21:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Så är det. Det lustiga (eller snarare olustiga) var att man förr såg den där tokdåren på burken var och varannan dag varnande för "uppblåsta tillgångsvärden". Det snacket upphörde runt 16-17 - när det VERKLIGEN började bli ett problem... men Ingves och etablissemangets portföljer och deras kidz borätter i innerstan får inte värdemässigt hotas. Bättre då tycker man uppenbarligen att göra Sverige till inte bara Suedistan utan även Europas Venezuela. Alla snackar "75 eller 100 punkters höjning" den 20:e men Ingves kommer med hänsyn till en massa b-s höja 50, kanske t o m 25. Är beredd att slå vad om åtminstone ett sexsiffrigt belopp om detta - bara att PM;a så ordnar vi det juridisk-praktiska.
Nja, 75 punkter får Åsa-Nisse nog dra till med. Hade inflation backat till under 8 så hade 50 punkter räckt.
Trots allt kör FED en tuffare linje än tänkt och Åsa-Nisse hänger på.
Eg borde han dra till med 175 punkter men det lär inte hända.
Citera
2022-09-14, 21:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Så är det.
Jag själv är fundersam kring effekterna av de skulder som nu byggts upp och de pengar som riksbankerna tryckt samt den negativa ränta som fanns under flera år. Vad detta kommer innebära för framtiden. EU med Sverige lånar glatt vidare och jag kan inte se annat än att valutan blir mindre värd även på sikt

Ja risken är att både penningmängden ökar och förtroendet för kronan minskar. Därtill kommer sedan de kostnadsökningar som vår import för med sig (kostnadsinflation) samtidigt som fackföreningarna kommer att kräva mer i avtalsrörelsen, varvid vi göder en efterfrågeinflation. Bara en rejäl lågkonjunktur och begränsade lönepåslag kan vända den negativa spiralen.
Citera
2022-09-14, 21:09
Medlem
Deveshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
https://sverigesradio.se/artikel/inflationen-okar-till-nio-procent-hogsta-siffran-pa-over-30-ar

Smäller det nu?
Kommer vintern bli startskottet på en rejäl lågkonjunktur?
Vad gör ni för att trygga er ekonomi, går det ens när allt kollapsar?

Du har missförstått definitionen av inflation.

https://mises.org/wire/inflation-isnt-what-experts-say-it-confusion-terms-deliberate

Från artikeln: "Definition of inflation
The popular and textbook definition of inflation is a generalized rise in the prices of goods and services. Commonly measured by the Consumer Price Index (CPI). This definition is not wrong per se but it is inaccurate and grossly misleading, and deliberately so.

The original and accurate definition of inflation is the artificial increase in the supply of money (and credit). By artificial it is meant that the expansion of the supply of money is not determined by the market but rather by an agency that oversees the centralized and monopolized monetary system—usually a central bank."
Citera
2022-09-14, 21:15
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonHelmholtz
Ponera att det är som du säger. Hur skyddar man sitt kapital bäst mot detta? Och att ta stora lån är inte ett alternativ då jag är uppfostrad att undvika sådant beteende.

Är guld det bästa alternativet? Börsen ser ju, lite paradoxalt med tanke på inflationen, inte så lovande ut just nu.

Det går inte - börsen kommer vika 20-30 procent mer. Chansa? ALLT viker ju... vad jag gör? Sätter av KPIF plus två procentenheter (för att kompensera för fusket med underskattningen av Scb) av min nettolön, detta endast för att hålla mitt sparande konstant... (iofs varit en bra strategi jfr börsen... ).

Lgh i Dominikanska republiken? Kollat på lite dylika ting. Men den här skiten kostar mig skjortan såklart. Det mest komiska är att Maggan ska ha 30 % av min 1,5 % "avkastning"... ...men skitsamma, jag har gått från medborgare till motborgare. Lätt att med två obelånade fastigheter, fast ganska god lön, inga anmärkningar etc etc få lån - väntar bara på att inflationen tar fart på allvar. Sedan kan fogden aldrig komma ikapp mig i min Ferrari med målvakt...

Enda signal denna "signalpolitik" ger! Gå från att antal miljoner i nettoförmögenhet och inga skulder till att ta lån, leva loppan, och kronkalle jagar en på 5-6 miljoner, som han inte kommer åt i t ex Dom rep.

Jag tror det är så Makten och Ingves vill att man ska agera???????????
Citera
2022-09-14, 21:24
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
antar att ni fick 15% löneökning i år, annars suger det ju såklart..

Ja, som tur var fick jag igenom 14% höjning förra året. Hade dock inte fått någon höjning sedan 2019 innan dess, så i slutänden låter det bättre än vad det faktiskt var... problemet är ju att man vill ju inte tjata om löneförhöjning för ofta, men man vill inte heller dra till med rent absurda procentsatser när man väl gör det... svår balansgång...
Citera
2022-09-14, 21:33
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Ett jävla snack om räntorna,varken jag själv eller någon jag känner har rörlig ränta, alla jag vet har låst i minst 5 år.

Själv sitter jag säker till år 2026,är nog inte många som påverkas av en höjd ränta.

2021 hade en klar majoritet bundna räntor. Tror dock inte att den majoriteten har 5 år bunden ränta på under 1,5 %.

Någon som vågar spekulera i vad rörliga räntan kommer att ligga på i februari?
Citera
2022-09-14, 21:49
Medlem
VonHelmholtzs avatar
Citat:
Det går inte - börsen kommer vika 20-30 procent mer. Chansa? ALLT viker ju... vad jag gör? Sätter av KPIF plus två procentenheter (för att kompensera för fusket med underskattningen av Scb) av min nettolön, detta endast för att hålla mitt sparande konstant... (iofs varit en bra strategi jfr börsen... ).

Lgh i Dominikanska republiken? Kollat på lite dylika ting. Men den här skiten kostar mig skjortan såklart. Det mest komiska är att Maggan ska ha 30 % av min 1,5 % "avkastning"... ...men skitsamma, jag har gått från medborgare till motborgare. Lätt att med två obelånade fastigheter, fast ganska god lön, inga anmärkningar etc etc få lån - väntar bara på att inflationen tar fart på allvar. Sedan kan fogden aldrig komma ikapp mig i min Ferrari med målvakt...

Enda signal denna "signalpolitik" ger! Gå från att antal miljoner i nettoförmögenhet och inga skulder till att ta lån, leva loppan, och kronkalle jagar en på 5-6 miljoner, som han inte kommer åt i t ex Dom rep.

Jag tror det är så Makten och Ingves vill att man ska agera???????????

Jag gillar hur du tänker men det är kanske lite väl drastiskt för min livssituation. Men om det fungerar för dig så kör hårt.

Jag hade mer tänkt mig någon slags kapitalflykt till något som är denominerat i en mindre Svarte Petteresk valuta än kronan. Därav guld men kanske även amerikanska aktier kan vara av intresse. Det känns trots allt som att FED tar inflationen på större allvar än RB.
Citera
2022-09-14, 21:59
Medlem
volvo 240s avatar
Detta är helt sjukt. De måste isåfall höjja folks inkomster motsvarande för att hinna ikapp. Men vi är iaf inte ensamma, USA har ju tex 8.3% och de länder som toklåstner under corona lär det gå ännu sämre för.
Citera
2022-09-14, 22:09
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonHelmholtz
Jag gillar hur du tänker men det är kanske lite väl drastiskt för min livssituation. Men om det fungerar för dig så kör hårt.

Jag hade mer tänkt mig någon slags kapitalflykt till något som är denominerat i en mindre Svarte Petteresk valuta än kronan. Därav guld men kanske även amerikanska aktier kan vara av intresse. Det känns trots allt som att FED tar inflationen på större allvar än RB.

Med tanke på bl a de usla amerikanska statsfinanserna, det enorma budgetunderskottet, m fl faktorer "borde" en dollar kosta 7-8 sek och inte över 11 som om en månad.

Ädelmetaller är en chansning - historiskt ligger det högt. På medellång sikt skulle jag avråda. På 10-15 års sikt tvärtom.

"Amerikanska börsen" - nja, akta dig... tror i princip ALLT fortsätter falla. Vad du än gör köp inte luftslott som Tesla med tresiffriga P/E för där kommer vi se riktiga ras. En av orsakerna till dagens inflation är kapitaliseringen av tillgångsvärden - alltså att hushållen köper bröd och smör för sålda Atlas Copco-aktier, köpta av en t ex utländska placerare. Då frigörs ännu mer likviditet. Och inflationsbrasan tilltar. Med så högt M2 och så låga realräntor vore det ett under om inflationen kring Jul är ensiffrig TROTS djup djup lågkonjunktur. Tack Ingves!

Tror på fastigheter som s a s stått utanför QE-racet i USA och Europa. Karibien skulle man ju passat på när kronan var stark.

(När jag som motborgare flyr från framtida skulder så... ...I don´t give a damn... kanske blir Samoa! )
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-09-14 kl. 22:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in