2022-09-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Varför skulle något behöva ”ersätta” Bitcoin? Du vet väl att Bitcoin inte används till något annat än att köpas och säljas?
Brukar du gå runt på universitet och skrika åt forskarna att du inte förstår hur andragradsekvationer ska vara användbara? Ditt liv skulle ju inte förändras alls om vi slutade upp med dem.

När du inte klarar av att begränsa dig till din egen förmåga får du leva med att alla andra ser dig som hjärndöd.
2022-09-14, 18:59
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Brukar du gå runt på universitet och skrika åt forskarna att du inte förstår hur andragradsekvationer ska vara användbara? Ditt liv skulle ju inte förändras alls om vi slutade upp med dem.

När du inte klarar av att begränsa dig till din egen förmåga får du leva med att alla andra ser dig som hjärndöd.

Du menar att Bitcoin måste ersättas för din skull så att du har något att bråka om? 🤣

Vad används det till då? Snälla förklara för lilla dumma farbrorn som inte förstår dina svåra ord.
2022-09-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Vad används det till då? Snälla förklara för lilla dumma farbrorn som inte förstår dina svåra ord.
Digitalisering av värde.

Du måste förklara vad av det du inte förstår. Ingen har hävdat att det påverkar just ditt liv på något sätt alls. Det gick väldigt länge bra att klara sig i samhället utan digitala verktyg överhuvudtaget, posta vykort, betala sina räkningar på det fysiska bankkontoret osv. Men om www skulle/ska försvinna så behövde/behöver det betyda att något ersätter det, oasvett om just du använder det eller inte.
2022-09-14, 19:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Digitalisering av värde.

Du måste förklara vad av det du inte förstår. Ingen har hävdat att det påverkar just ditt liv på något sätt alls. Det gick väldigt länge bra att klara sig i samhället utan digitala verktyg överhuvudtaget, posta vykort, betala sina räkningar på det fysiska bankkontoret osv. Men om www skulle/ska försvinna så behövde/behöver det betyda att något ersätter det, oasvett om just du använder det eller inte.
Flyger över huvudet på folk på samma sätt som "Digitalisering av information" flög över huvudet på folk på -90 talet.

Om man inte kan äta det, eller använda det som skydd mot väder och vind, då har folk svårt att förstå att det skulle ha något värde.
2022-09-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
För något du köpt men inte fick, eller för något som annat köpt för ditt kortnummer?

So what? Dom kommer få tillbaka pengar även om dom hade betalat med Lightning, kanske inte direkt men ändå.

Nej Celsius har inget med VISA och korttransaktioner att göra, vilket var vad som diskuterades.
Har man kryptos hos SEB i framtiden, så antar jag att man har det för att bankgarantin gäller även dem. Så fortfarande är Celsius inte relevant, hur man än vrider på det.

Konsumentköplagen gör ingen skillnad på HUR du betalat. Det står inget om kort dragningar i den.

OAVSETT så kan du lösa det med en escrow. En multi sig lösning där betalningen inte går igenom förens köparen kviteratt att hen fått varan levererad. Detta jag redan påpekat.
Finns massor av olika tjänster, tex: https://www.escrypto.com/

Så om jag köper något på Alibaba för 300 000:-, och inte får det så betalar VISA/Mastercard alltså tillbaka? Jag är tveksam...
För något jag köpt med mitt kort, inget obehörigt köp. Banken ifrågasatte inte ens, betalade bara tillbaka.

Vadå får tillbaka pengarna om dom betalat SAS-biljetter med lightning? Det grundar sig på att SAS själva betalar tillbaka och har inget med lightning att göra Är det svårt för din trånga skalle att fatta att lightning inte har något köpskydd? Med kreditkort står kortutgivaren som garant för att du får tillbaka din KREDIT. Samma gäller inte vanliga bankkort. Sluta tramsa om att man kan polisanmäla/kronofogden etc. Samma sak gäller kreditkort PLUS att kortutgivaren hjälper dig.

Såklart ska du komma med absurda exempel "om man köper något för 3 miljoner på Ebay betalar din kortutgivaren tillbaka?"

Du har fortfarande inte lagt fram något belägg för att lightning har någon försäkring.

Anledningen till att jag nämner Celsius eftersom det är ett klockrent exempel på att INGEN krypto är försäkrad. Marknaden är oreglerad och därför finns det inget som skyddar dig mot förluster. Nothing. Jag som älskar krypto kan iaf erkänna och inse det. Vakna.
2022-09-14, 20:57
Medlem
Citat:
Kollade nu och det där är ju också helt irrelevant för diskussionen. Lightning har inget kortnummer som kan bli kapat.

När det gäller felaktiga varor eller utebliven leverans, så skall man fylla i ett dokument som dom utvärderar innan du får några pengar. Har du rätt, så får du pengar tillbaka medans kortföretaget processar ärendet mot säljaren för att få pengar i sin tur.
Jag tror inte du får några pengar om du köper från någon skum utländsk sida. Däremot om du köper från svenska sidor som lyder under konsumentköplagen.
Jag ger upp. Du kommer aldrig ta till dig något.

JAG VET av egen erfarenhet att min kortutgivare betalar tillbaka mina egna köp utan att ställa frågor. Visst finns det alltid en gräns för hur mycket man kan mjölka, men skyddet finns och fungerar. Ingen kommer såklart aldrig acceptera att man utnyttjar systemet, men gör man det med en rimlighet så funkar det. Sen kan du fortsätta svamla om "konsumentköplagen" och att den skulle vara något att skryta om.

Lightning kan bli kapat om man kommer in på någons telefon utan lösenord. Sådana köp går inte att få tillbaka. Tar någon ditt kort så spelar det ingen roll, banken står för kostnaden. Och mitt exempel handlar om ett köp man genomfört själv.

SAS dröjde läääänge innan man betalade tillbaka. Man ska inte behöva gå via kronofogden och "konsumentköplagen" för att få tillbaka sina pengar. Varför är du så anti-kreditkort när dom funkar?

Hur mycket bonuspoäng och förmåner tjänar du på dina lightning-köp?
Senast redigerad av david-taxi 2022-09-14 kl. 21:01.
2022-09-14, 21:00
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
För något jag köpt med mitt kort, inget obehörigt köp. Banken ifrågasatte inte ens, betalade bara tillbaka.

Vadå får tillbaka pengarna om dom betalat SAS-biljetter med lightning? Det grundar sig på att SAS själva betalar tillbaka och har inget med lightning att göra Är det svårt för din trånga skalle att fatta att lightning inte har något köpskydd? Med kreditkort står kortutgivaren som garant för att du får tillbaka din KREDIT. Samma gäller inte vanliga bankkort. Sluta tramsa om att man kan polisanmäla/kronofogden etc. Samma sak gäller kreditkort PLUS att kortutgivaren hjälper dig.

Såklart ska du komma med absurda exempel "om man köper något för 3 miljoner på Ebay betalar din kortutgivaren tillbaka?"

Du har fortfarande inte lagt fram något belägg för att lightning har någon försäkring.

Anledningen till att jag nämner Celsius eftersom det är ett klockrent exempel på att INGEN krypto är försäkrad. Marknaden är oreglerad och därför finns det inget som skyddar dig mot förluster. Nothing. Jag som älskar krypto kan iaf erkänna och inse det. Vakna.

Citat:
Jag ger upp. Du kommer aldrig ta till dig något.

JAG VET av egen erfarenhet att min kortutgivare betalar tillbaka mina egna köp utan att ställa frågor. Visst finns det alltid en gräns för hur mycket man kan mjölka, men skyddet finns och fungerar. Ingen kommer såklart aldrig acceptera att man utnyttjar systemet, men gör man det med en rimlighet så funkar det. Sen kan du fortsätta svamla om "konsumentköplagen" och att den skulle vara något att skryta om.

Lightning kan bli kapat om man kommer in på någons telefon utan lösenord. Sådana köp går inte att få tillbaka. Tar någon ditt kort så spelar det ingen roll, banken står för kostnaden. Och mitt exempel handlar om ett köp man genomfört själv.
Jag tycker inte att det känns jättebekvämt att någon godtyckligt kan dra pengar från mitt konto om jag sålt en vara till någon som betalar med kort. Att banken inte ens ställer frågor och direkt betalar ut till den jag sålt till och tar mina pengar. Riktigt illa. Köp bitcoin.
2022-09-14, 21:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Orkar inte dra det ett 10:e varv. Allt du tar upp har redan avhandlats.

När det gäller försäkringar så finns det massor av escrow tjänster och försäkringar att köpa, om man tycker att man behöver det.

Bottom line, VISA erbjuder inget som inte kan erbjudas till Lightning också (förutom att kontokortsnummret blir kapat, vilket aldrig kan ske på Lightning...)
2022-09-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Jag tycker inte att det känns jättebekvämt att någon godtyckligt kan dra pengar från mitt konto om jag sålt en vara till någon som betalar med kort. Att banken inte ens ställer frågor och direkt betalar ut till den jag sålt till och tar mina pengar. Riktigt illa. Köp bitcoin.
Det är banken som tar från sin ficka, inte från säljaren?
2022-09-14, 21:03
Medlem
Citat:
Orkar inte dra det ett 10:e varv. Allt du tar upp har redan avhandlats.

När det gäller försäkringar så finns det massor av escrow tjänster och försäkringar att köpa, om man tycker att man behöver det.

Bottom line, VISA erbjuder inget som inte kan erbjudas till Lightning också (förutom att kontokortsnummret blir kapat, vilket aldrig kan ske på Lightning...)
Jo, förmåner, hotell, hyrbilar, bonuspoäng, VIP-tjänster etc. Praktiken ränta på alla köp.

AMEX snackar jag om iofs, inte VISA.
2022-09-14, 21:04
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jo, förmåner, hotell, hyrbilar, bonuspoäng, VIP-tjänster etc. Praktiken ränta på alla köp.
För det första är det något som kunderna i slutändan betalar för på ett eller annat sätt. Inget är gratis.

För det andra...skulle det inte gå att erbjuda motsvarande tjänster på Lightning menar du?
2022-09-14, 21:06
Medlem
Citat:
För det första är det något som kunderna i slutändan betalar för på ett eller annat sätt. Inget är gratis.

För det andra...skulle det inte gå att erbjuda motsvarande tjänster på Lightning menar du?
Med den logiken så är du emot alla försäkringar inkl. bilförsäkring och hemförsäkring

Det har jag inte sagt, men finns det NU? Nej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in