Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
För något du köpt men inte fick, eller för något som annat köpt för ditt kortnummer?
So what? Dom kommer få tillbaka pengar även om dom hade betalat med Lightning, kanske inte direkt men ändå.
Nej Celsius har inget med VISA och korttransaktioner att göra, vilket var vad som diskuterades.
Har man kryptos hos SEB i framtiden, så antar jag att man har det för att bankgarantin gäller även dem. Så fortfarande är Celsius inte relevant, hur man än vrider på det.
Konsumentköplagen gör ingen skillnad på HUR du betalat. Det står inget om kort dragningar i den.
OAVSETT så kan du lösa det med en escrow. En multi sig lösning där betalningen inte går igenom förens köparen kviteratt att hen fått varan levererad. Detta jag redan påpekat.
Finns massor av olika tjänster, tex:
https://www.escrypto.com/
Så om jag köper något på Alibaba för 300 000:-, och inte får det så betalar VISA/Mastercard alltså tillbaka? Jag är tveksam...
För något jag köpt med mitt kort, inget obehörigt köp. Banken ifrågasatte inte ens, betalade bara tillbaka.
Vadå får tillbaka pengarna om dom betalat SAS-biljetter med lightning? Det grundar sig på att SAS själva betalar tillbaka och har inget med lightning att göra

Är det svårt för din trånga skalle att fatta att lightning inte har något köpskydd? Med kreditkort står kortutgivaren som garant för att du får tillbaka din KREDIT. Samma gäller inte vanliga bankkort. Sluta tramsa om att man kan polisanmäla/kronofogden etc. Samma sak gäller kreditkort PLUS att kortutgivaren hjälper dig.
Såklart ska du komma med absurda exempel "om man köper något för 3 miljoner på Ebay betalar din kortutgivaren tillbaka?"
Du har fortfarande inte lagt fram något belägg för att lightning har någon försäkring.
Anledningen till att jag nämner Celsius eftersom det är ett klockrent exempel på att INGEN krypto är försäkrad. Marknaden är oreglerad och därför finns det inget som skyddar dig mot förluster. Nothing. Jag som älskar krypto kan iaf erkänna och inse det. Vakna.