Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Du är naiv. Israel stödjer Azerbajdzjan. Iran stödjer Armenien. Både Azerbajdzjan och Iran är shia-muslimer. Religionen är mindre viktig. Dock är nationalitet viktigt. Väst vill ha Azerbajdzjans olja samt Azerbajdzjan har mer eller mindre rätt, precis som Ukraina har.
Ukraina och Ryssland är båda delvis Ortodoxa men de krigar med varandra. De är båda Slaver och har gemensam historia och ändå krigar de.
Naiv tror jag inte jag är. Jag förstår visst att krig inte startas utifrån religion. Men jag vet vilka man sympatiserar med. Den anfallne är alltid den gode i väst liksom de mest demokratiska och de man känner mest samhörighet med, utifrån deras kultur.
Det stämmer med hur det ser ut just nu i Ukraina, om du tänker efter. Krigen startar utifrån folkblandning. Om ett område i ett land bebos av människor som anser att de tillhör ett annat folk, vill de vara fria och bestämma över sig själva. Inte att andra ska göra det. Det är vad som sker i båda länderna. Antimultikultur.
Problemen kan lösas med folkomflyttningar eller genom krig. Eftersom folkförflyttningar anses som inhumana, väljer man krig med tusentals döda istället, tills folken har delat sig och dragit en gräns mellan varandra. Sen blir det fred. Jugoslavien är väl det bästa exemplet på det.