2022-09-14, 15:44
Avstängd
psychicsailors avatar
Ryssland har kommunicerat att de kan använda kärnvapen vid ett existentiellt hot.

Men vad är det? Styckning av Ryssland är säkert det.

Jag är inte så påläst att jag har en bra definition av "existential threat", detta är det bästa (definition by example): Today, a truly existential threat to the United States would entail another country being able to permanently take away its freedom and change its democratic form of government, regardless of the preference of the citizenry.

Vad tycker ni skulle vara ett existentiellt hot mot Ryssland?

Vad betyder det att någon annan är "able" att ta någons frihet? Spelar det någon roll om det är Ryssland eller ett mikroland?

Handlar allt om territorium, eller finns det andra aspekter?

Har ni bättre definitioner på "existentiellt hot"?

Konkret är Krim intressant, eftersom Ryssland skulle kunna bli utsparkat därifrån om det går riktigt uselt. Det kan också i princip vara relevant om de annekterar DPR/LPR.

Jag har mina idéer själv, men en bra trådstart är mer öppen. Diskutera!
Citera
2022-09-14, 16:39
Medlem
holmiums avatar
Ja

Det innebär att Ryssland förlorar sin viktigaste flottbas i Svarta Havet.
En ev. förlust av Krim en förlust av ryskt territorium.
Angrepp på Krim är aggression direkt riktad mot Ryssland.
Citera
2022-09-14, 17:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Ja

Det innebär att Ryssland förlorar sin viktigaste flottbas i Svarta Havet.
En ev. förlust av Krim en förlust av ryskt territorium.
Angrepp på Krim är aggression direkt riktad mot Ryssland.

Köper du min definition av 'existentiellt hot'? På vilket sätt tycker du att förlusten av (defacto) militär supremacy över Svarta havet är ett existentiellt hot?

Vad är det som kan hända som skapar något som "being able to permanently take away its freedom and change its democratic form of government, regardless of the preference of the citizenry." om man inte har kontroll över Svarta havet?

Kan man förlora territorium utan att något är ett existentiellt hot?
Citera
2022-09-14, 17:08
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Köper du min definition av 'existentiellt hot'? På vilket sätt tycker du att förlusten av (defacto) militär supremacy över Svarta havet är ett existentiellt hot?

Vad är det som kan hända som skapar något som "being able to permanently take away its freedom and change its democratic form of government, regardless of the preference of the citizenry." om man inte har kontroll över Svarta havet?

Kan man förlora territorium utan att något är ett existentiellt hot?

Förlust av territorium är givetvis ett existentiellt hot.
Citera
2022-09-14, 17:12
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Förlust av territorium är givetvis ett existentiellt hot.

Varför? Beror inte det på? Inom min definition i alla fall?
Citera
2022-09-14, 17:16
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför? Beror inte det på? Inom min definition i alla fall?

Det borde vara uppenbart. Om ett land eller nation förlorar sitt territorium upphör det i praktiken.

Om det inte vore så som jag säger skulle territoriet i mellanöstern som idag kallas Israel helt sakna betydelse för det judiska folket.
Citera
2022-09-14, 17:17
Medlem
fernebos avatar
Nej.

Att förlora Krim är inte ett existentiellt för Ryssland. Jag förstår inte hur nånting de riskerar att förlora i det här kriget skulle kunna vara det. Existerade inte Ryssland före 2014 eller vadå?

Vi pratar ju om ukrainskt territorium som de rövat till sig. Inga länder i världen förutom Nordkorea och Syrien har erkänt annekteringen av Krim eller folkrepublikerna Luhansk och Donetsk som självständiga stater.

Svarta Havet har ryssarna tillgång till ändå och än så länge har inte Ukraina invaderat Ryssland.

Nej, det finns inget existentiellt hot och det vet Putin. Försöker han hävda nåt annat och börjar skramla med kärnvapen igen, så är det bara att ignorera honom. Han är slut ändå!
Citera
2022-09-14, 17:18
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Det borde vara uppenbart. Om ett land eller nation förlorar sitt territorium upphör det i praktiken.

Om det inte vore så jag säger skulle aldrig territoriet i mellanöstern som idag kallas Israel helt sakna betydelse för det judiska folket.

Det är ju inte Rysslands territorium och det vet både Putin och hela omvärlden.
Citera
2022-09-14, 17:19
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Det råder delade meningar om detta och det vet hela världen utom du.
Citera
2022-09-14, 17:20
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:

Om det inte vore så jag säger skulle aldrig territoriet i mellanöstern som idag kallas Israel helt sakna betydelse för det judiska folket.

Ja om man förlorar allt sitt territorium. Men inte om man bara förlorar en liten del av det. Ett intressant exempel är Danmark. De såg sig själv som en "utåtagerande" makt fram tills de fick bank på 1800-talet och miste en fjärdedel av sin befolkning och mycket territorium i kriget mot Tyskland 1864. Efter det slöt man sig inåt och försökte låta bli att vara med i krig. Man kan säga att den danska 'nationalånd' fick en existentiell kris och blev till något annat. I alla fall är det en vanlig självförståelse av den danska staten.

Så det både går och går inte att mista stora delar av sitt territorium.
Citera
2022-09-14, 17:22
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag tror de flesta ryssar, inklusive de som bor på Krimhalvön, inte skulle hålla med dig. Det faktum att Ukraina inte gjorde mer väsen av hela situationen tyder på att även de insåg att Krim utgjorde en väldigt speciell situation.
Citera
2022-09-14, 17:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Nej.

Att förlora Krim är inte ett existentiellt för Ryssland. Jag förstår inte hur nånting de riskerar att förlora i det här kriget skulle kunna vara det. Existerade inte Ryssland före 2014 eller vadå?

Vi pratar ju om ukrainskt territorium som de rövat till sig. Inga länder i världen förutom Nordkorea och Syrien har erkänt annekteringen av Krim eller folkrepublikerna Luhansk och Donetsk som självständiga stater.

Svarta Havet har ryssarna tillgång till ändå och än så länge har inte Ukraina invaderat Ryssland.

Nej, det finns inget existentiellt hot och det vet Putin. Försöker han hävda nåt annat och börjar skramla med kärnvapen igen, så är det bara att ignorera honom. Han är slut ändå!

Jag tror att argumentet är att det egentligen inte är Krim i sig självt. Utan den militära kontroll man utövar med en stor flottbas, och tillräckligt mycket landyta omkring den för att den ska gå att försvara. Att kunna segla ut från östra delen av svarta havet är tillräckligt för att skeppa råvaror i fredstid.

Jag är alltså inte helt oenig med dig, men jag tror ditt svar är missriktat. Och det intressanta är att flottan var där även 1991-2014, när Krim var ukrainskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in