2022-09-14, 12:36
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Åter igen: det är inte mord när inte överlagt och när då en attackerad försvarae sig så förövaren dör är det absolut inte överlagt. Inte mord när man försvarar sig.

Stämmer, lär ju vara dråp i så fall alternativt vållande till annans död.
Citera
2022-09-14, 12:36
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Mörda? Att oskadliggöra angripare är inte mord. Att som man försvara sig själv och sin kvinna mot fyra maskerade män som tränger in i deras hem är inte mord. Menar du att man inte ska få försvara sitt hem, sig själv och sin familj mot våldsverkare?

Det är tyvärr så att den frågan är under omprövning just nu i Sverige. Väldigt mycket i självförsvar verkar tolkas som ”övervåld” nuförtiden. Man kunde ju bjudit på både Gevalia, saft och bullar i stället för att försvarat sig.
Citera
2022-09-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det får väl domstolen avgöra, men i mina ögon är det mord att sticka kniven i en medmänniska.

Du dör hellre och får rätt i domstol efteråt? Är det så du menar? Är det okej om vi andra gör lite mer pragmatiska val?
Citera
2022-09-14, 12:40
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det är väl klart att hemfridsbrott är allvarligt!
Men att ha rätt att mörda någon om denna inte utgör ett direkt dödligt hot kan inte vara rätt.

Huruvida inkräktaren utgör ett dödligt hot vet man väl först efter att denne mördat en själv, och då är det lite sent att tillämpa nödvärnsrätten. Får man försvara sig först när man fått kniven i magen?

Jag förstår varför man inte vill ha det som på vissa ställen i USA där man i princip har rätt att skjuta någon som på fyllan snubblat in på ens altan, det är ju lite väl hårt.

Tror du att de fyra männen som bröt sig in hade fredliga avsikter? Hur många gånger har man inte läst om ett gäng män som ska "skrämmas" eller råna någon där det istället går överstyr och de tortyrmördar rånoffret?
Citera
2022-09-14, 12:41
Medlem
Citat:
Det får väl domstolen avgöra, men i mina ögon är det mord att sticka kniven i en medmänniska.

Även om den människan slår dig eller försöker hugga dig med yxa?
Vi vet inte omständigheterna, men att bryta sig in hos någon är extremt aggressivt och hotfullt. Lägenhetsinnehavarna var helt klar i ett maktlöst underläge mot dessa 4 angripare. Även om vi i nuläget ej vet vad som så är det inte direkt orimligt att de som bröt sig in i lägenheten fysiskt angrep lägenhetsinnehavarna.
Att försvara sig mot 4 angripare är nog för de flesta personer i stort sätt omöjligt om man inte är beväpnad med något tillhygge som exempelvis kniv.
Det rimliga i denna händelse är nog att de mord anklagade råkat döda angriparna när den tvingats med våld värna för sitt liv.
Citera
Medlem
Citat:

Nu får man väl anta att inte någon av oss som nu är i tråden har blivit angripna i våra hem. Jag kan ha en bild av vad jag skulle vilja göra och hur jag skulle vilja agera. Svårt veta dock om man skulle bli skiträdd och passiv , överaggresiv och våldsam eller bara stå som sköld för att försvara sina ev anhöriga.
Helst hade jag aggerat våldsamt, ge förövarna vad de förtjänar. Jag skulle inte klara av att avgöra vilken nivå av våld som är tillåtet i situationen. Jag skulle nog inte kunna avgöra när förövaren är tillräckligt oskadligjord för att inte kunna resa sig och attackera mig i ryggen när jag går därifrån. Jag skulle troligen slå till personen inte längre rör sig eller andas. Men jag vet inte. Med det sagt så tycker jag alla förnumstiga lärobokskommentarer i trådar som dessa känns precis vad de är -teorier.
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Ny artikel i Ulricehamns Tidning (låst artikel):
Den man som är skriven i lägenheten där dubbelmordet skedde är tidigare känd av polisen. Han beskrivs av källor som involverad i narkotikarelaterade aktiviteter i Ulricehamn.

[...]

I den lägenhet där det grova brottet har skett är en ung man skriven. Mannen förekommer vid ett par tillfällen i brottsregistret, i samtliga fall i samband med narkotikarelaterad brottslighet.

Den senaste domen är från maj 2020. Då dömdes 21-åringen för rattfylleri, ringa narkotikabrott och brott mot knivlagen. Det efter två olika gripanden i grannkommuner till Ulricehamn. Han hörde då bil med kokain i kroppen vid ett tillfälle samt togs påverkad av kokain och med cannabis och kniv på sig vid det andra tillfället. Domen blev dagsböter.

Första gången mannen dömdes var 2017. Även då dömdes han till dagsböter för ringa narkotikabrott efter att ha haft cannabis både på sig och i blodet. Av yttrande från socialnämnden framgår att det inte föreligger någon särskild oro angående xxxx utveckling. Påföljden kan mot bakgrund härav stanna vid dagsböter, skriver tingsrätten i sin dom.

UT har pratat med två källor med insyn i kretsar där drogförsäljning och droganvändning förekommer. Båda känner väl till lägenhetsinnehavaren och tror att brottet kan vara drogrelaterat på något sätt.

[...]

Det är för UT okänt om lägenhetsinnehavaren varit inblandad i nattens drama, som offer eller misstänkt gärningsman.

Om en av de gripna är 21 år, så är det minst en av de dödade som är under 18 år.
Citera
2022-09-14, 12:42
Medlem
"Två personer greps i anslutning till händelsen och anhölls senare av åklagare. Det handlar om en ung man och en ung kvinna. Enligt polisen samarbetar man med socialtjänsten, mot bakgrund av de misstänktas ålder."

Kopplas socialtjänsten in t o m 18 års ålder?
Citera
2022-09-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Inte sjutton skulle jag mörda någon för att den tagit sig in i mitt hem. Det har hänt att folk gjort det, och ja, det är skrämmande. Det drömmer jag mardrömmar om. Men jag mördar inte i första taget, det kan ju t ex vara nån som är sinnesförvirrad eller senil. Ska man då döda denne?! Nej, självfallet agerar man endast
i självförsvar om det är absolut nödvändigt. Du skulle nog inte bli en bra polis.

Du förstår vad han menar.
Citera
2022-09-14, 12:44
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Inga namn eller skvaller från byn?
Citera
2022-09-14, 12:44
Moderator
HelgeBuks avatar
Det vore perfekt att säga att de trängde sig in och man var tvungen att försvara sig, när båda personerna är döda och inte kan säga emot. Om det var så att de faktiskt var inbjudna och sen blev mördade.
Citera
2022-09-14, 12:48
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det vore perfekt att säga att de trängde sig in och man var tvungen att försvara sig, när båda personerna är döda och inte kan säga emot. Om det var så att de faktiskt var inbjudna och sen blev mördade.

Om man blir inbjuden behöver man knappast klättra upp till balkongen och krossa rutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in