2022-09-14, 12:49
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det vore perfekt att säga att de trängde sig in och man var tvungen att försvara sig, när båda personerna är döda och inte kan säga emot. Om det var så att de faktiskt var inbjudna och sen blev mördade.

Det var 4 som trängde sig in enligt media.
Citera
2022-09-14, 12:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Om man blir inbjuden behöver man knappast klättra upp till balkongen och krossa rutan.

Man brukar heller inte vara maskerad.
Citera
2022-09-14, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Inga namn eller skvaller från byn?
Det verkar vara innehavaren av lägenhet 1203 som fått ovälkommen påhälsning. Han och/eller ung kvinna i lägenheten har dödat två inkräktare med knivvåld.
Citera
2022-09-14, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breeder
"Två personer greps i anslutning till händelsen och anhölls senare av åklagare. Det handlar om en ung man och en ung kvinna. Enligt polisen samarbetar man med socialtjänsten, mot bakgrund av de misstänktas ålder."

Kopplas socialtjänsten in t o m 18 års ålder?

Denna kommentar försvann i diskussioner om rätten till nödvärn.
Detta får mig att fundera. N.B som någon nämnde ska ju vara 21. Då kopplas inte socialtjänst in. Kan det vara kvinnan som är mycket yngre? Annars är det inte de personerna
Citera
2022-09-14, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Romer eller kaozblattar som håller på? Finska nationaldagen skärtorsdagen är ju inte just nu iallafall...
2 som brutit sig in och knivat de 2 i lägenheten och flertalet under 18 tyder ju på kaozfolk

Du lyckas alltså få ALLT fel, är du kanske en kaozblatte?
Citera
2022-09-14, 12:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Jo, tyvärr. Mannen i Skåne som sköt två kända kriminella, som hade härjat mot honom i åratal, han dömdes till dråp i slutändan, trots att han sköt dem först medan de höll på att hugga upp hans köksdörr. Det sätter tonen kan man säga. Vapenvåld gillas inte av domstolarna.

Fast det är väl skillnad på ett skjutvapen, där dödandet kan ske trots hyfsat avstånd till angriparen (utan motsvarande vapen) jämfört om man sliter åt sig en kökskniv och angripare ändå avancerar till inom räckvidd? Om en angripare är tillräckligt nära för att ta ett stryptag kan nog domstol se det ok att drämma in en kniv mellan revbenen på angriparen.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2022-09-14 kl. 12:58.
Citera
2022-09-14, 12:57
Medlem
zugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Inga namn eller skvaller från byn?
Döda Alexan*der Öb*erg och någon Mohammad är väl de senaste ryktet.
Citera
2022-09-14, 12:59
Medlem
Crabbofixs avatar
Om nån slår sönder en ruta och klättrar in mitt i natten är det bara att döda dom. rakt av.
det behöver inte ens utredas. det är bara att bära ut liken och sen gå vidare.
Citera
2022-09-14, 13:03
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det vore perfekt att säga att de trängde sig in och man var tvungen att försvara sig, när båda personerna är döda och inte kan säga emot. Om det var så att de faktiskt var inbjudna och sen blev mördade.

Märkligt agerande i så fall:

"Enligt Expressens uppgifter ska dessa först ha sökt kontakt via dörren och sedan via baksidan på lägenheten där de har klättrat upp på balkongen och slagit in en ruta."

https://www.expressen.se/nyheter/tva-doda-i-ulricehamn-maskerade-man-forsokte-trangs-sig-in/
Citera
2022-09-14, 13:04
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Om man maskerad bryter sig in hos någon får man räkna med att det kan gå illa. Jag har alltid en STOR vass jaktkniv bredvid mig på nattduksbordet när jag sover numera.

Ja, har man inte ens rätt att försvara sig själv och sin egendom har det gått långt.
Citera
2022-09-14, 13:04
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Om man blir inbjuden behöver man knappast klättra upp till balkongen och krossa rutan.

Ok finns det video eller liknande bevis för att det gick till så?
Citera
2022-09-14, 13:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Inte sjutton skulle jag mörda någon för att den tagit sig in i mitt hem. Det har hänt att folk gjort det, och ja, det är skrämmande. Det drömmer jag mardrömmar om. Men jag mördar inte i första taget, det kan ju t ex vara nån som är sinnesförvirrad eller senil. Ska man då döda denne?! Nej, självfallet agerar man endast
i självförsvar om det är absolut nödvändigt. Du skulle nog inte bli en bra polis.

Det beror väl på sättet den tagit sig in, tofflar en äldre granne in via dörren som står uppe på vädring med ett 'allå,' allå kan man väl sätta på kaffepannan men dementa brukar inte kunna samarbeta med andra individer och ta sig upp två våningar på en balkong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in