2022-09-13, 18:19
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Tydligen räckte det med 12 HIMARS.

Kriget verkar ha vänt i och med förra veckans nederlag för ryssarna ja. Men jag tror inte det är på grund av HIMARS, de är inte ens huvudförklaringen i min tolkning av vad som händer. Det är ryssarnas numerära underläge. Varför de är i numerärt underläge är lite oklart.

- Möjligen har de faktiskt stora förluster, förorsakade av stormning av ukrainska positioner
- Möjligen har de moralproblem

Samt ukrainarna visade vid Kiev bra förmåga att förvalta det läge som uppstått.

F ö har jag inte kunnat logga in på Flashback på nån vecka då Flashback spärrat tillfälligt för utlandstrafik. Det gick att läsa med proxy via Finland, men tjafs när man skulle logga in.
Citera
2022-09-13, 18:20
Medlem
Jaha då har Scholtz haft ett 90 minuter långt samtal med Putin idag:

Temaet for praten var den pågående krigen i Ukraina og dens konsekvenser.
Scholz anmodet Putin om å finne en diplomatisk løsning så raskt som mulig, basert på en våpenhvile, tilbaketrekning av russiske styrker og respekt for den territorielle integriteten og suvereniteten til Ukraina, siterer Reuters.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/tysklands-scholtz-har-snakket-med-putin.KapCmfWoX?utm_source=vgfront&utm_content=dir ektewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet
Citera
2022-09-13, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Nervöst i Moskva.

Ring Road around Moscow is closed by the National Guard of Russia.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1569720917663649804
Tvådagarskarnevalen som är inne på dag 4 nu? Lite som tredagars kriget.
Citera
Medlem
Kiddieoxos avatar
https://twitter.com/VTokoi/status/1569713516046688259

Just nu verkar Ryssland ha ett anarkiproblem på väg.
Vem ska kväsa ryska soldater som går bärsärk ?
Kadyroviter, OMON?
Wagner?

RIP Ryssland.
Citera
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja man ser en viss tillnyktring. Ingen vill vara den som var sist med att byta åsikt när Putin hittas skjuten i sitt palats.

Alla som känner maffian vet hur det går när någon förlorar sitt beskydd från den grupp som sitter på våldskapitalet. När man av någon anledning blivit utesluten. Det brukar börja med att telefonen tystnar. Man finns liksom inte längre. Sedan tar det bara något dygn så är man borta. Om Putin inte får några samtal från Moskva nere på sin egendom i Sotji så vet han precis vad som händer. Allt har sin logik.
Citera
2022-09-13, 18:23
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Förmodligen är det så att: om man skall lämna en byggnad till fienden, så kan man likväl lämna ett visitkort.
-Det blir trots allt den lede fi, som får ta rätt på skiten.
Hm...
Skit som behöver städas bort...
Hm...
Ryska krigsfångar.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Rysk överste smet som en feg hare och lämnade sin trupp :

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1569692011460022279?t=7f6JZFtTxM1gI-tEZ9NdrA&s=19
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Det är som 10 små negerpojkar (romanen). Har du någon siffra på hur många som "råkat" gå hädan?

Nej jag har inte hållit räkning på dem. Något tiotal.
Citera
2022-09-13, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det spelar ingen roll om de har hundratals himars, för de har varken logistiken för att försörja dem eller dieseln för att sköta det i östra Ukraina.

Jag tror att kriget först kan vända till Ukrainas fördel när de börjar slåss på allvar i Odessa. Där är logistiken mycket enklare för dem, och de kan t om ha vissa lager i NATO-länder. Jag tror Donbass är kört, även om det kan ta tid. Det finns lite risk att ryssen av just denna anledning ger sig på Kharkov. Vi hoppas på fredsförhandlingar innan dess...

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Kriget verkar ha vänt i och med förra veckans nederlag för ryssarna ja. Men jag tror inte det är på grund av HIMARS, de är inte ens huvudförklaringen i min tolkning av vad som händer. Det är ryssarnas numerära underläge. Varför de är i numerärt underläge är lite oklart.

- Möjligen har de faktiskt stora förluster, förorsakade av stormning av ukrainska positioner
- Möjligen har de moralproblem

Samt ukrainarna visade vid Kiev bra förmåga att förvalta det läge som uppstått.

F ö har jag inte kunnat logga in på Flashback på nån vecka då Flashback spärrat tillfälligt för utlandstrafik. Det gick att läsa med proxy via Finland, men tjafs när man skulle logga in.

Ukraina kanske inte har tillräcklig logistik?

Det kanske går bättre för ryssen när de börjar slåss på allvar i Odessa?

Det är lite osäkert.

Däremot är ett säkert, dina tvärsäkra analyser och uttalanden om vad som kommer att hända i Ukraina åldras lika väl som ett glas mjölk i 30 graders värme.

Du är helt enkelt förjävla oinsatt.
Citera
2022-09-13, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Rysk överste smet som en feg hare och lämnade sin trupp :

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1569692011460022279?t=7f6JZFtTxM1gI-tEZ9NdrA&s=19

Överste Vladimir "pizz-råttan" Zavadskij som tidigare dekorerats för mod flydde Izium tillsammans med en transport av sårade medan soldaterna hans Tamanskaja-division var kvar och försvarade Izium.

Vad kan man egentligen förvänta sig om någon som enbart är där för att få ytterligare en medalj att hänga på mässdräkten? Den piss-ryzzka kulturen personifierad.
Citera
2022-09-13, 18:29
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Det är som 10 små negerpojkar (romanen). Har du någon siffra på hur många som "råkat" gå hädan?
Jag läste precis en artikel som räknar upp flera av de som råkat ut för olyckor under kriget. Börjar bli rätt så många nu faktiskt.

https://nypost.com/2022/09/12/russian-energy-exec-falls-to-his-death-from-boat/
Citera
2022-09-13, 18:30
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Ukraina kanske inte har tillräcklig logistik?

Det kanske går bättre för ryssen när de börjar slåss på allvar i Odessa?

Det är lite osäkert.

Däremot är ett säkert, dina tvärsäkra analyser och uttalanden om vad som kommer att hända i Ukraina åldras lika väl som ett glas mjölk i 30 graders värme.

Du är helt enkelt förjävla oinsatt.

Det var ju inte tvärsäkert. Jag har redan sagt i annan post att ryssarna kört fast i juli. Och jag skrev att jag trodde kriget skulle vända först om ryssarna ryckte längre fram mot Odessa (på grund av HIMARS). Det står jag fast vid. Däremot har det nu vänt på grund av ryskt numerärt underläge. Ukraina hade kunnat göra en liknande operation vid Kharkov även utan HIMARS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in