2022-09-13, 09:50
Medlem
Det märks att många trogna rysslands-troll försvunnit från tråden - kvar är några enskilda troll som snarare förstärker Ukrainas sak och försvagar den ryska.

En fundering - det börjar gro rejält med missnöje i Ryssland och än så länge är det bara militären och nyligen ockuperade områden som förlorats.

kan ni tänka er missnöjet när Donetsk och främst Krim befrias?

Krim har ju ockuperats sedan 2014 och massa ryssar har köpt sommarstugor och investerat i Krim.

Kan ni tänka er hur stämningen blir i Ryssland när Ukraina återtar sitt territorium?

Givetvis har Ukraina rätt till både Donbass och Krim men jag tror ändå att Krims status är Ukrainas starkaste förhandlingskort. De har tidigare hintat om att de kan tänka sig att Krim blir självständigt eller liknande.

Nu när Ukraina fått möjligheten att köra ut Ryssland helt så kanske Krim kan användas som förhandling.

Ryssland drar sig tillbaka till Ryssland, Krigsskadestånd förhandlas fram (det måste bli enorma summor som betalas under 15-25 år i form av både pengar och gas), Ukraina får själva bestämma om de vill gå med i EU och/eller NATO.

I EU skulle de tas emot med öppna armar och skulle på sikt bli ett rikt och framgångsrikt land då de har mycket naturresurser och bördiga marker.
Citera
2022-09-13, 09:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Slutet närmar sig obönhörligt för putin & co, soldater flyr fältet i stora okontrollerade skockar. Kvarlämnade vapen, ammunitionslager och förnödenheter vittnar om total panik i de ryska leden. En hel värld bevittnar den fullständiga katastrofen som putin orsakat sitt land och dess befolkning.

Militärexperten: Ryssland har inte ork till motoffensiv

På bara några dagar har Ukrainas försvarsstyrkor i stort sett lyckats återerövra hela Charkivregionen i något som beskrivs som en historisk motoffensiv. Men det handlar inte bara om landområden – det kan visa sig vara en stor strategisk seger.

– Ryssland har inte längre ork till att gå till motoffensiv, säger Jörgen Elfving, före detta överstelöjtnant i Försvarsmakten

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/militarexperten-ryssland-har-inte-ork-till-motoffensiv
Jörgen Elfving skulle jag ta med en skopa salt, han stod och berättade hur Ryssland skulle skära av Ukraina på mitten och var totalt överlägsna när kriget började.
Att han har några djupare kunskaper om den ryska krigsmaktens förmåga är osannolikt.
Citera
2022-09-13, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Nu går Kreml all in på det enda de duger till. Hjärntvätteriet.

Inför skolstarten i Ryssland meddelar regimen att patriotism kommer bli en obligatorisk del av läroplanen i alla årskurser.

Ja, vi vet ju alla vad kreml-patriotism innebär.

Nordkorea 2.0. Here we go.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-09-04/mired-in-war-putin-presses-patriotism-lessons-on-schools

Kreml förbereder zombiebefolkningen för ett långt krig mot Ukraina.
Ja äkta patriotism behöver man inte pådyvla sin befolkning, den kommer inifrån av stolthet och gemenskap över och med sitt sitt land. Det Ryssland använder är hjärntvätt på den yngre generationen, ett vanligt agerande i diktaturer. Putin litar inte på sin egen befolknings patriotism helt enkelt.
I Ukraina däremot har ju lille Putin lyckats med konststycket att så en patriotism av guds nåde hos i stort sett varenda ukrainare allt från förskoleklasserna till pensionärsföreningarna. Zelesnkyj behöver därför inte påtvinga ukrainarna någon patriotism, den bara finns där. Och Zelenskyj är ju patriotismen personifierad i Ukraina bara genom att vara och synas och agera. En framsprungen och nu mycket respekterad folkvald ledare för sitt land.
Så att Ukraina i ett halvår har kunnat försvara sitt land och nu t.om gått på offensiv har nog inte enbart med vad man har och får i vapenväg även om det är avgörande för militära framgångar utan också den patriotism man känner mot sitt fosterland och vilket uppbackning den enskilde soldaten får för att motiveras att strida. God och framföra allt mättande förplägnad, hyfsad logi och klädbyten är t.ex inte att förakta. Där har Ryssland mycket att lära.
Citera
2022-09-13, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jörgen Elfving skulle jag ta med en skopa salt, han stod och berättade hur Ryssland skulle skära av Ukraina på mitten och var totalt överlägsna när kriget började.
Att han har några djupare kunskaper om den ryska krigsmaktens förmåga är osannolikt.

Nu ska du inte vara elak. Även flertalet av främsta experterna i väst på rysk militär hade många fel. Att känna till länders styrka och vilja är inte helt enkelt. Felet länder ofta gör och delvis med rätta är att de tittar på andra länder styrkor är att de ger dem 100 procent material och 100 procent beredskap och jmf med sina egna som givetvis inte har 100 procent material och 100 procent beredskap. Både Putin och väst hade fel när det gäller Ukrainas stridsvilja i början av kriget.

När jag såg de första bilderna på ryska fallskärmsjägare landa på flygplatsen utan för Kiev, så trodde jag nu får regeringen fly och vi kommer få se ett gerillakrig, Men jag hade som tur fel.

Till ex pratar nu Ukraina om att de lurade ryssarna med vilja att de skulle tro att offensivens skulle komma i Kherson och inte i Kharkiv. Jag är inte så säker på det. När man tittar på hur attacken börjar så börjar den som en sonderings attack och Ryska försvaret rasar ihop och det ser ut som lokala Ukrainska befällhavare beslutar sig att köra vidare. En av de ukrainska frontstyrkorna består av endast 11-15 stridsvagnar. Som hade kunnat stoppats av 2 antitank plutoner. Ryssarna hade inget. Och ryska försvaret rasar ihop för de har Ukrainska styrkor i sin rygg. Det jag vill säga det är väldigt svårt att veta vad som händer och det gäller även experter och höga officerare.
Citera
2022-09-13, 10:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Senaste ifrån min pessimistiska/realistiska ukrainska källa. Inte mycket händer nu, men den ukrainska sidan har ändå ryckt åt sig initiativet. Han diskuterar de möjligheter Ukraina nu har.

De nästan enda aktiva ryska trupperna är Wagnergruppen men ändå inga betydande ryska anfall. Dessutom mindre ryska anfall söder om Wagnergruppen, typ Bashmut. Faran för att RySSland skulle använda taktiska kärnvapen emot elförsörjningen i Ukraina tas upp, men ses inte som någon akut risk, men berörs ändå, liksom den politiska utvecklingen i den ryska cancersvulsten.

https://youtu.be/KBPyNbItp_8
Citera
2022-09-13, 10:17
Medlem
TonyBlundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Hej!

Är det ingen som känner som jag att kapitulationen är nära?!

Vilken dag som helst kommer Kiev kasta in handduken.

Känns som det går fort nu!

Ryssarna drar sig taktiskt tillbaka till gränsen där dom sedan släpper lös robothundarna in i Ukraina då jävlar är det nära!
Citera
2022-09-13, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Det är ju vad de flesta experter trodde DÅ
Även vi här på FB,
Så han har nog mer rätt denna ggn
Citera
2022-09-13, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Nej det är ingen omvärld som häpnar över någonting kanske dumma svenskar som inte är kapabla att ta in information från några andra källor än svt och annan msm dynga.

Kan säga så här håll koll på CNN i fortsättningen dom har nu officiellt helt nya ägare och ceo från den ANDRA SIDAN så att säga😉 Mycket sanning kommer att komna fram från den kanalen inom de närmsta veckorna.

Vart tog den andra ägaren vägen frågar ni? Han är arresterad misstänkt för landsförräderi och andra smaskiga saker mycket pga covid-19 bluffen men också detta krig och child trafficking, olagliga biovapen labb m.m som denna speciella militära operation har gått in och satt stopp för.

Ointressant
Faktum kvarstår. det går åt helvete för Ryssland
Citera
2022-09-13, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det spelar ingen roll om de har hundratals himars, för de har varken logistiken för att försörja dem eller dieseln för att sköta det i östra Ukraina.

Jag tror att kriget först kan vända till Ukrainas fördel när de börjar slåss på allvar i Odessa. Där är logistiken mycket enklare för dem, och de kan t om ha vissa lager i NATO-länder. Jag tror Donbass är kört, även om det kan ta tid. Det finns lite risk att ryssen av just denna anledning ger sig på Kharkov. Vi hoppas på fredsförhandlingar innan dess...

Tydligen räckte det med 12 HIMARS.
Citera
2022-09-13, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Senaste ifrån min pessimistiska/realistiska ukrainska källa. Inte mycket händer nu, men den ukrainska sidan har ändå ryckt åt sig initiativet. Han diskuterar de möjligheter Ukraina nu har.

De nästan enda aktiva ryska trupperna är Wagnergruppen men ändå inga betydande ryska anfall. Dessutom mindre ryska anfall söder om Wagnergruppen, typ Bashmut. Faran för att RySSland skulle använda taktiska kärnvapen emot elförsörjningen i Ukraina tas upp, men ses inte som någon akut risk, men berörs ändå, liksom den politiska utvecklingen i den ryska cancersvulsten.

https://youtu.be/KBPyNbItp_8

Jag är mest rädd att det sker en kupp emot Putin på grund av fiaskot i Ukraina. Och de som utför kuppen extrema nationalister. Det kan sluta med att USA och väst måste stödja Putin. Hur konstigt än det låter.

PS Jag vill gärna se Putin i Haag
Citera
2022-09-13, 10:28
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Google translate?

Värre, det är nån slags Ural-translate.
Citera
2022-09-13, 10:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det är ju vad de flesta experter trodde DÅ
Även vi här på FB,
Så han har nog mer rätt denna ggn
Hur har han inhämtat den djupa kunskapen? Genom att se på YT och läsa twitter som alla andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in