2022-09-13, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Det är ju några år kvar till 2030.

Inditex (Zara) och alla andra fast fashion-verksamheter har haft det lite tuffare i pandemin. Jag ser inte att folks intresse för billigt mode skall bytas ut mot billigt icke-mode eller dyr designer-mode. Att hela denna branschen skulle försvinna någon gång snart ser jag inte alls. HM group har många fina varumärken och gör en rimlig vinst.

HM är inte mode. Varje gång jag går till hm vilka ser jag då utgör klientelet? Jo 92% somalier. Exakt.
Citera
2022-09-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Nej, det är inte bara du. Aktiekursen lider nog bara av att den under så lång tid gått baklänges ifrån en tid då förväntningarna var allt för höga.

Bra nyckeltal, 5% direktavkastning, fina återköp av aktier så vinsten per aktie lär fortsätta uppåt i god takt. och HM lär kunna höja sina priser i takt med inflationen så jag betraktar aktien som relativt inflationsskyddad. Om inget oförutsett inträffar så behåller jag aktien till all time high. Det är möjligt att det tar 2-3 år, men med jag kan vänta. Med den direktavkastningen plus att volatiliteten är hög så man får bra betalt för att ställa ut lite optioner också.

Var finns uppsidan for hm?

Man har blivit förnedrade i Kina.

Amerikaner är för feta för deras kläder.

Européer tycker att deras design är ful.

Det är över.
Citera
2022-09-13, 14:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
När får vd sparken?

Det är nog fan nästan större chans att H&M lämnar börsen än att hon får sparken.
Citera
2022-09-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
HM är inte mode. Varje gång jag går till hm vilka ser jag då utgör klientelet? Jo 92% somalier. Exakt.

Det är väl inte så konstigt då det känns som att det är 95% somalier ute när man lämnar hemmets ytterdörr.

Med det sagt, HM trodde dom var för stora för att falla. Ett 90-tals tänk med fysiska butiker genomsyrade deras filosofi och när dom väl insåg att dom var tvungna satsa på e-handel var det för sent. Och när dom väl började hårdsatsa så var deras handelsplattform föråldrad och omständig.

Jag vet inte hur dom ska kunna vända på skutan, därför håller jag mig långt borta.
Citera
2022-09-29, 08:38
Medlem
Raytheons avatar
Oops, kan bli blodigt idag...

Citat:
Klädbolaget H&M redovisar en justerad rörelsevinst för det tredje kvartalet som bommar förväntningarna.

Rörelseresultatet blev 902 miljoner kronor (6 272). Rörelsemarginalen var 1,6 procent (11,3). Kvartalet har belastats med en engångskostnad på 2 104 miljoner kronor avseende avvecklingen av den ryska verksamheten.

Justerat rörelseresultat uppgick till 3 006 miljoner kronor (6 272), väntat var 4 259, med en justerad rörelsemarginal på 5,2 procent (11,3).

Resultatet före skatt var 689 miljoner kronor (6 093).

Resultatet efter skatt blev 531 miljoner kronor (4 692), och per aktie 0,32 kronor (2,83).

https://www.avanza.se/placera/telegr...pdatering.html
Citera
2022-09-29, 12:37
Medlem
smoerreboms avatar
De har nu nyligen justerat villkoren för klädinsamling. Istället för femtio spänn på 300 kr köp får man nu bara tio procent rabatt på en vara.

Riktigt sniket och aritmetiskt felaktigt eftersom inflation borde öka värdet på det man lämnar in.

Högst tveksamt om det är värt att avvara en plastpåse och släpa dit för detta

Känns som att det var länge sen hm var det där smarta prisvärda företaget nu
Citera
2022-09-29, 16:02
Medlem
Raytheons avatar
Blev inte så illa som jag trodde men under hunkan iaf. Stödköps kanske.
Citera
2022-09-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Blev inte så illa som jag trodde men under hunkan iaf. Stödköps kanske.
Har ju redan tagit ordentligt med stryk, återköpsprogrammet är väl fortfarande igång med?
Citera
2022-09-30, 08:13
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Har ju redan tagit ordentligt med stryk, återköpsprogrammet är väl fortfarande igång med?

Absolut, men rapporten var katastrofal och att den inte gick ner mycket mer än börsen i övrigt var en mild reaktion. Misstänkte då att Persson köpte en del för att försvara hundringen. Det lär ju meddelas snart om så var fallet. Förmodligen är det ett psykologiskt stöd att det ses som ett fynd av retail investerare att köpa under 100. Många som missade chansen under Coronadippen. Blir intressant att se hur det går framöver. Borde gå ner mer efter att 100-slaget är förlorat.
Citera
2022-09-30, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Absolut, men rapporten var katastrofal och att den inte gick ner mycket mer än börsen i övrigt var en mild reaktion. Misstänkte då att Persson köpte en del för att försvara hundringen. Det lär ju meddelas snart om så var fallet. Förmodligen är det ett psykologiskt stöd att det ses som ett fynd av retail investerare att köpa under 100. Många som missade chansen under Coronadippen. Blir intressant att se hur det går framöver. Borde gå ner mer efter att 100-slaget är förlorat.
Ja, eller så har vi fått alla dåliga nyheter nu och resan uppåt kan vänt.
HM säljer inga dyra kläder och blir förmodligen ett bra alternativ när folk måste gå ner en prisnivå.
Citera
2022-09-30, 08:49
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Ja, eller så har vi fått alla dåliga nyheter nu och resan uppåt kan vänt.
HM säljer inga dyra kläder och blir förmodligen ett bra alternativ när folk måste gå ner en prisnivå.

Vi får hoppas det.
Citera
2022-10-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
De har nu nyligen justerat villkoren för klädinsamling. Istället för femtio spänn på 300 kr köp får man nu bara tio procent rabatt på en vara.

Riktigt sniket och aritmetiskt felaktigt eftersom inflation borde öka värdet på det man lämnar in.

Högst tveksamt om det är värt att avvara en plastpåse och släpa dit för detta

Känns som att det var länge sen hm var det där smarta prisvärda företaget nu

Ja, sniket drag.

Samtidigt börjar man införa kostnad för returer - till att börja med i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in