2022-09-12, 21:26
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Hanif Bali retweetar någon undersökning bland iranier med svenskt medborgarskap. SD får 35% och tillsammans med M får de mer än 50% tillsammans.

Det är min erfarenhet också. Väldigt många svensk-perser som dras till SD. Det finns ett media/nyhetsföretag som heter Stockholmian som presenterar svenska nyheter på persiska. Om man kikar i kommentarerna där är det ganska mycket SD sympatier.
Citera
2022-09-13, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det är Kristerssons uppgift nu att förhandla fram ett regeringsunderlag som håller. Jag tror han kan lyckas. Det har aldrig hänt vad jag vet att en riksdagsman hoppat av sitt parti första dagen på jobbet.

Vi får se. Jag är mindre hoppfull. Blir det cirkus kring allt ihop lär det visa sig till helgen. Så snart som möjligt efter valresultatet på Onsdag kommer nog Kristersson gå fram med sin (M)-(KD) regering.

Det som kan starta allt ihop är väl om (L) insisterar på att få vara med. De verkar ju vara ett utfattigt parti och löner från regeringskansliet är viktiga för dem.

Citat:
För det tredje så är det inte alls säkert att det går att få ihop en regering på vänstersidan, så det finns en stor risk för en eventuell Liberal avhoppare att ha sålt smöret och tappat pengarna.

Jo. Vänstersidan får nog heller inte ihop något. Går det mer än ett par veckor tror jag risken finns att det blir makt-strid inom (C) dessutom. Då är vänster-sidan körd.

På sikt är dock ett (C) som hittar tillbaka till högern räddningen för (S). Det kommer fortfarande bli omkring 50% för deras regeringsalternativ och utan (C) så finns chansen för (S) att åter klättra upp till omkring 40%.

Citat:
Från SDs sida så tror och hoppas jag att man skippar kravet på statsrådsposter nu, men gör klart för Kristersson inofficiellt att man kräver en regeringsombildning efter två år där SD tas in i regeringen. Det kommer efter ett tag att framstå som märkligt att ha en minoritetsregering som samlar mindre än en tredjedel av väljarna, så det kommer att kännas helt naturligt att SD om ett par år tar regeringsansvar.

Tror man helt enkelt skippar statsrådsposter. Frågan är dock om (L) är beredda att göra det samma utan bråk eller om (M)/(KD)/(L) måste röstas ner i riksdagen först? Vi får se.
Citera
2022-09-13, 09:31
Medlem
Citat:
Hanif Bali retweetar någon undersökning bland iranier med svenskt medborgarskap. SD får 35% och tillsammans med M får de mer än 50% tillsammans.

Ser det likadant ut bland Syrianer (men då KD och SD)?

Tror inte det, då hade SD legat mycket bättre till i Södertälje och Botkyrka-
Citera
2022-09-13, 10:07
Medlem
Citat:

Ser det likadant ut bland Syrianer (men då KD och SD)?

KD i dessa nivåer, ja. SD går också framåt. Sedan tror jag ej SD hade landat på hela 35% hos iranierna heller.

Valdistrikt Glasberga är rätt representativt för en yngre generation av denna folkgrupp i Södertälje (som har det ganska bra ställt). Förra valet hade KD över 30% här. I år tappar man över 10%, som ser ut att ha landat hos SD och M. KD och M får egen majoritet här detta val (se länk).

Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
SD ligger bra till i Södertälje, högre än för riket.
Citera
2022-09-13, 10:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Tror jag inte. Perser är rätt unika. Om du får en arbetskamrat från Iran som bott här hela livet så är han svensk. Om din arbetskamrat är en arab som bott här i tre generationer så är han en blatte på alla sätt och vis. Lite generaliserat men poängen gäller.
Just därför är KD och SD stora bland syrianer;
De klanröstar till stor del.

Inom KD har de en företrädare för sina intressen. SD driver islamfrågan och tidigare tog partiet upp den viktigaste frågan av alla;
Folkmordet på armenierna.
Även om SD svängt i NATO - frågan lär folkmordsfrågan fortfarande väga tungt.
Senast redigerad av LadySweden 2022-09-13 kl. 10:37.
Citera
2022-09-13, 10:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
SD går ju som tåget i syrianernas områden. Här kan du se dessa resultat;
https://resultat.val.se/val2022/prel/RD/kommun/02/0181

Edit:
Kolla gärna även på KD!
Citera
2022-09-13, 10:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Framtiden ser också ljusare ut för högerpartierna om man ser hur skolvalen gått i år.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bg5Aw5/moderaterna-storst-i-skolvalet-2022

Det preliminära nationella valresultatet Skolval 2022. Resultat från 2018 inom parentes.

Socialdemokraterna 16,23 procent (19,3)
Centerpartiet 7,83 procent (12,1)
Feministiskt Initiativ 1,25 procent (1,8)
Kristdemokraterna 9,29 procent (3,9)
Liberalerna 4,36 procent (5,0)
Miljöpartiet 4,69 procent (10,2)
Moderaterna 27,07 procent (21,6)
Sverigedemokraterna 20,88 procent (15,6)
Vänsterpartiet 7,90 procent (8,8)
Övriga 0,49 procent (1,6)
Citera
2022-09-13, 11:00
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Framtiden ser också ljusare ut för högerpartierna om man ser hur skolvalen gått i år.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bg5Aw5/moderaterna-storst-i-skolvalet-2022

Det preliminära nationella valresultatet Skolval 2022. Resultat från 2018 inom parentes.

Socialdemokraterna 16,23 procent (19,3)
Centerpartiet 7,83 procent (12,1)
Feministiskt Initiativ 1,25 procent (1,8)
Kristdemokraterna 9,29 procent (3,9)
Liberalerna 4,36 procent (5,0)
Miljöpartiet 4,69 procent (10,2)
Moderaterna 27,07 procent (21,6)
Sverigedemokraterna 20,88 procent (15,6)
Vänsterpartiet 7,90 procent (8,8)
Övriga 0,49 procent (1,6)

Ugh ogillar att falska Moderaterna är så högt här. Menmen SD ökar i snabbare takt procentuellt.
Citera
2022-09-13, 11:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ugh ogillar att falska Moderaterna är så högt här. Menmen SD ökar i snabbare takt procentuellt.

Har mest varit orolig för att alla ungdomar ska rösta rödgrönt men det här ser klart bättre ut och ger mig lite hopp.
En liten brasklapp är väl att många invandrarskolor kanske inte har skolval så där försvinner nog många röster på S eller Nyans.
Citera
2022-09-13, 11:31
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Har mest varit orolig för att alla ungdomar ska rösta rödgrönt men det här ser klart bättre ut och ger mig lite hopp.
En liten brasklapp är väl att många invandrarskolor kanske inte har skolval så där försvinner nog många röster på S eller Nyans.

Är ju att rösta rödgrönt om man röstar Moderaterna idag. Kanske inte retoriskt men man följer samma agenda dvs Davos.
Citera
2022-09-13, 11:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Är ju att rösta rödgrönt om man röstar Moderaterna idag. Kanske inte retoriskt men man följer samma agenda dvs Davos.

Jo, ska man se det så kan vi lika bra lägga ner allt vad politik heter då alla ändå är styrda från högre ort.

Kan vi bara få lite mindre PK i politiken och ta hand om de viktiga frågorna så är vi en bit på väg.
Citera
2022-09-13, 12:17
Medlem
Citat:

Att en viss typ av skolor kan vara underrepresenterade i skolvalet 2022 har knappast någon betydelse för den jättestarka högertrenden. De skolorna var ju rimligen lika underrepresenterade i skolvalet 2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in