Citat:
Ursprungligen postat av
nyfikenknappis
Jag som är liberal har inte så väldigt mycket emot SDs politik per se men desto mer alarmerande är det att partiet mestadels verkar bestå av svagbegåvade individer som drar opassande skämt i tid och otid. Tänker t.ex. också på mailutskicket som en i SD skickade ut om att fira Tysklands anfall mot Polen, och nu detta. Herrejösses.
Är jag den enda som gärna ser lite mer slipade människor i en regering?
De svamlar och beter sig konstigt för att vara politiker.
I augusti 2022 bjöd en SD-tjänstemän på gofika i riksdagskansliet. Han ville fira Nazitysklands anfall mot Polen.
"Man firar Polens heroiska insatser" sa Åkesson.
För gubben var polack.
Men han fick en varning för hur han formulerade sig eftersom det snarare ser ut som att tyskarnas invasion ska firas och står inget om att fira nåt polskt motstånd.
Nån av de 30 inom SD som fick mailet lär ha reagerat stort eftersom AB fick ta del av det.
"Mejlets rubrik lyder "Andravärldskrigsinledelsefika" och inleds ”Med anledning av 83-årsdagen av Nazitysklands anfall mot Polen", för att sedan avslutas med en uppmaning att fira i ett lunchrum."
Presschefen:
"– Han har fått en skriftlig varning just för så här uttrycker man sig inte. För det är otydligt. Men motivet är glasklart i det här fallet."
Kanslichefen:
"– Jag har sett det och jag har meddelat medarbetaren att det var totalt olämpligt, och han har bett om ursäkt för det."
https://www.gp.se/nyheter/sverige/sd-om-kritiserat-mejl-syftet-har-vantolkats-1.80091504
Det är lite förbistring ang helg här också.
Kanske det kommer en rumänsk förklaring sen?
"Att han använde ordet ”fira” beklagar han, men det finns en förklaring.
" – Verbet är alltså ”świętować”, vilket beroende på sammanhang kan betyda ”fira”, ”högtidlighålla”, ”helga” och liknande, som i ”helgdag”, säger han."