2022-09-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Jag har aldrig sagt att ryssarna har bättre vapen än väst.
Däremot har jag jävligt svårt att tro att världen näst största vapenexportör bygger sina vapen av delar från hushållsmaskiner som vissa här påstår.

Ingen tror det…även om det är roligt att raljera. Däremot så har det visat sig att ryska soldater har med sig rena konsumentprodukter, såsom privata GPS:er osv. Man drar då den helt korrekta slutsatsen att ryska soldater verkar vara dåligt utrustade. Det är mycket gamla grejor (riktigt gamla) och improviserade lösningar på fältet.
Det är liksom inte värdigt ett modernt land som aspirerar på att vara en supermakt. Det vittnar om att Ryssland är långt mer misskött och korrupt än någon kunnat tro. Ganska chockerande faktiskt.
Citera
2022-09-11, 19:37
Moderator
-Info-s avatar
Ytan som Ukraina återtar från ryssarna blir bara större och större. Nu har Ukraina återtagit 8 990 kvadratkilometer yta från ryssarna på 7 dagar:

https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/

Och ryssarna då? Vad har de lyckats med under de här dagarna? Har de tagit någon yta alls?

Jo, faktiskt. De har tagit 20 kvadratkilometer yta från Ukraina under samma tidsperiod (7 dagar).
Citera
2022-09-11, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Krim tillhör Ukraina men är tydligen ockuperat av ryssarna - hur funkar daily life - vilka valutor
gäller o hur militärbefäst är Krim av ryssar eller rättare ryska armen - dvs hur lätt kan ukraina
få kontroll över hela krim frånsett att invadera hela denna stora halvö o befästa den.

Antar att krim är rikt o bördigt minst som resten av de bra bördiga delarna av ukraina

När jag var på Krim för 5 år sen så var den militära närvaron minimal. Bilder på Putin hängde på hotellen och dom jag pratade med var glada över att tillhöra Ryssland.
Citera
2022-09-11, 19:38
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ja, och det är ju fullt rimliga krav som ställs från Ukrainas sida. Inget förhandlingsläge egentligen. Ryssland går utför.

Nu har ju också politiker i Moskva hängt på kolleger i S:t Petersburg och vill ha Putin dömd för högförräderi. Detta är viktiga händelser, även om det inte får gehör så har det kommit upp på agendan. Skulle Putin kräva full mobilisering eller att använda kärnvapen så lär ju inte protesterna minska direkt...

Ukraine will talk with Russia only if 🇷🇺troops leave 🇺🇦territory, including Crimea & Donbas - Podoliak

According to him, after withdrawal, 🇺🇦 might hold negotiations with Russia on reparations, security guarantees, & responsibility for Russia's war crimes
euromaidanpress.com/2022/09/11/ukr…
Citera
2022-09-11, 19:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveyousomuchfun
Intressant teori
Så när nu ryskt flyg avfyrar från kaspiska havet, 1200 km från målet, och träffar avsedd byggnad i Ukraina?
Vad siktar de med då menar du?

Du behöver revidera dina informationskällor. Förstår att det kan vara krävande, vi är mitt inne i ett informationskrig av en massivitet vi inte sett tidigare. Men försök för din egen skull.

Ja du lilla gubben.. Det är lite skillnad på bomfällning över ukrainska mobila positioneringar och att skicka GPS-styrda missiler mot på förhand inprogrammerade mål med kända koordinater. Typ, äpplen vs kattfoder. Men det är du uppenbart för dum för att begripa.
Citera
2022-09-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Nu är inte detta mitt specialområde men min katt har en GPS-sändare runt halsen så vi vet på några meter när var hon är. Kan man inte ha en sån i en stridsvagn?
Det finns inget som heter GPS sändare. En GPS är en mottagare. Den kan kompletteras med en 3G/4G model som skickar positionen över internet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Flyglarmen går i hela Ukraina just nu.
Vad är på G?
Källa?
Citera
Medlem
Xedomes avatar
Ukraina har de senaste dagarna återtagit tusentals kvadratkilometer mark från Ryssland.

Här hela livefeeden från The Guardian idag.
Kommer varje dag :

https://www.theguardian.com/world/live/2022/sep/11/ukraine-russia-war-zaporizhzhia-nuclear-power-plant-has-shut-down-says-operator-live

Dagens stora nyhet i de stora internationella, allmänt vedertagna medierna.

Se upp för ryska troll i tråden : på Facebook har de en hel armé som håller till baea på ryska ambassadens hemsida i Sverige (Stockholm)!

🇸🇪💞🇺🇦

✌️
Senast redigerad av Xedome 2022-09-11 kl. 19:42.
Citera
2022-09-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
När jag var på Krim för 5 år sen så var den militära närvaron minimal. Bilder på Putin hängde på hotellen och dom jag pratade med var glada över att tillhöra Ryssland.

Du borde inte besöka ockuperat mark. Av moraliska skäl men eftersom det inte är aktuellt kunde du ju tänkt på att du nu är listad.
Citera
2022-09-11, 19:44
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz

Intressant. Vad gjorde du som svensk på Krim? Jag var där 2008 och den ukrainska flaggan vajade överallt, precis som det blir snart igen.
Citera
2022-09-11, 19:46
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Märkligt att de flyende ryska trupperna som lämnat alla tunga vapen bakom innan de flydde lyckades döda så många AFU under sin panikflykt?

Kanske skrattade de Ukrainska trupperna ihjäl sig då de såg tattarna springa?
Det är väl ännu mer märkligt att de hade tid att räkna både de döda och skadade ukrainarna, som ju borde befinna sig flera kilometer från de retirerande/flyende ryssarna. Låter som en helt vanlig höftning en sk Putingissning.
Citera
2022-09-11, 19:46
Moderator
-Info-s avatar
Ukraina håller på att vinna kriget - så vad blir Putins nästa steg?

Citat:
Efter Ukrainas vinster – Putin kan ta farliga beslut

Ukrainas militära framgångar kan tvinga den ryske presidenten Vladimir Putin att fatta farliga beslut som kan få inrikespolitiska konsekvenser.
– Om Putin väljer att höja insatserna så kommer kostnaderna för det ryska folket att öka, säger Rysslandsexperten Martin Kragh.

https://www.expressen.se/nyheter/efter-ukrainas-vinster-putin-kan-ta-farliga-beslut/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in