2022-09-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Men herregud människa. INGEN har påstått att Iskander är tillverkat av komponenter från tvättmaskiner. Men det är väl självklart att det innebär problem om man inte längre kan köpa nödvändigt material på den öppna marknaden?
Sedan så handlade diskussionen framförallt om att ryssarnas material inte lever upp till den standard som alla trodde. Du gjorde en halmgubbe och sade att jag antagligen var en sån som gått på en skröna om att iskander var tillverkat av tvättmaskiner. Släpp det nu! Det enda jag påstått är att Rysslands krigsgrejor inte verkar kunna mäta sig med västs…på det stora hela. Om du är av en annan åsikt så får du gärna argumentera för det.
Jag har aldrig sagt att ryssarna har bättre vapen än väst.
Däremot har jag jävligt svårt att tro att världen näst största vapenexportör bygger sina vapen av delar från hushållsmaskiner som vissa här påstår.
Citera
2022-09-11, 19:00
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Dom hade det ja. Om de kan träffa annat är barnsjukhus är omtvistat och jag tar helst inte ryska siffror på det.

Nu har de ingenting.

De har fortfarande någon sorts raketer de skickar iväg mot ukrainska städer, här ett exempel från idag,
https://twitter.com/DemeryUK/status/1569002989653827584?s=20&t=QfVcBKfRnPFKNzpHUmM9Eg.

Dock verkar de bara skickas på måfå, denna jag bifogade träffade ett villaområde…
Citera
2022-09-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det ryska flyget sägs (enligt egen utsago) i stor utsträckning sakna moderna siktes-system. Det gör att dom behöver gå ner på så låg höjd att dom blir åtkomliga för mobilt axelburet luftvärn, ex vis stinger. Förlusterna blir då för stora.
Intressant teori
Så när nu ryskt flyg avfyrar från kaspiska havet, 1200 km från målet, och träffar avsedd byggnad i Ukraina?
Vad siktar de med då menar du?

Du behöver revidera dina informationskällor. Förstår att det kan vara krävande, vi är mitt inne i ett informationskrig av en massivitet vi inte sett tidigare. Men försök för din egen skull.
Citera
2022-09-11, 19:01
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men hur är det nu - Krim tillhör idag?

Skall inte Ukraina ha tillbaka hela Krim?

O de ryssvänliga kan flytta till Ryssland - ryssland har ju redan tvångsförflyttat
och givit frivilliga ryska pas

De ryssvänliga flyr mot Ryssland i detta nu, dock verkar majoriteten inte släppas in, trots sina nya ryska pass. Långa bilköer vid gränsövergångarna.
Citera
2022-09-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Klockrent!

Rysk teknik i ett nötskal!

Hur ska såna undermänniskor kunna klara av att tillverka vapensystem som kan överträffa västs?

Fixar man inte ett fungerande pariserhjul med en teknik som krävs för det, lär det bli värre med avancerade vapen...

Kan det tom vara sanktionerna som gjorde att de inte fick till hjulet?

Kretskorten från tvättmaskinerna kanske inte klarade de låga varvtal som skiljer mellan centrifugvarv och pariserhjulsvarv?

Om det är sant så är det klockrent! De får skaffa en handvev till pariserhjulet och rekrytera lite folk som blivit av med sina jobb på McDonalds.
Citera
Medlem
Citat:
Ännu en kappvändare som känner av vad som komma ska....
Det är nog så att Putin likt dom flesta diktatorer inte har riktiga vänner nära sig utan enbart sliskiga rövslickande kappvändare. Det är ju därför avlägsnandet av en diktator ofta sker så snabbt och blir så brutalt.
Så vid en viss tidpunkt eller händelse kan ju allt rämna för Putin som dessutom redan har förlorarstämpel i pannan på grund av sanktionerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Dom hade det ja. Om de kan träffa annat är barnsjukhus är omtvistat och jag tar helst inte ryska siffror på det.

Nu har de ingenting.
Ok..så ukrainska soldater var inte inne i civila byggnader och hade posteringar..
Soldaterna var naturligtvis ute på gatorna och väntade på fienden.
Bra..då vet vi det.
Citera
2022-09-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
De ryssvänliga flyr mot Ryssland i detta nu, dock verkar majoriteten inte släppas in, trots sina nya ryska pass. Långa bilköer vid gränsövergångarna.

Inga problem - de får skriva kontrakt o bli ryska soldater för 45-50,000 i månaden - de är ju redan på plats
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det bästa vore om de kunde befria Melitopol. Då skulle de sedan kunna gå västerut och skära av alla trupper i Kherson.

Ja eller mot Azov-havet och skära av landförbindelsen Krim/Donbas och skjuta sönder Krimbron från kusten där. Då är både Krim och Kherson avskuret. 17 mil från Berdiansk till bron, kan man skjuta så långt?

Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men hur är det nu - Krim tillhör idag?
Skall inte Ukraina ha tillbaka hela Krim?
O de ryssvänliga kan flytta till Ryssland - ryssland har ju redan tvångsförflyttat
och givit frivilliga ryska pas

Krim är Ukrainskt. Erkänt av Sovjet och två gånger av Ryssland. Och hela världen utom typ Syrien och Nordkorea.

Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Låter som en bra plan. Såg någon som hävdade att Donesk kanske tas sist då mycket starka försvar byggts där sedan 2014. Menade att det kan vara lättare att kuva Krim tom, då de kan kapa vattenflöden och förnödenheter och bomba Kerch bridge.

Ja men om Ukraina kommer så långt att det är gränserna sedan 2014 så kommer de ha brigader nog att attackera både Krim och Donbas samtidigt. Deras armé växer hela tiden.
Citera
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Kommer nästa ukrainska offensiv gå mot Berdiansk o Mariupol?

Deras största styrkor är i norr, känns troligare att de går mot Luhansk.
Citera
2022-09-11, 19:05
Medlem
Citat:
Nyss påstod du 100 mil?

Då var det ett civilt köpcentrum som du var så nöjd med att de lyckats träffa?

Varför är det så bra med massa döda oskyldiga civila som gör att du måste skryta med det?
Normala människor känner ju bara avsky mot sån terror?

Med en lättare stridspets når den ca 100 mil.
Citera
2022-09-11, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Kommer nästa ukrainska offensiv gå mot Berdiansk o Mariupol?

Jag tror mot Melitopol. Jag har studerat kartan. Den staden är viktig, men vi får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in