2022-09-11, 16:14
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gargamel-2k
Det r det som r lite av problemet med digitala rster. Det gr inte att veta att din rst faktiskt blev som du ville.
Kanske, _kanske_ att man skulle knna lsa det med ngon blockchain-historia, men d blir det as omjligt fr gemene man att verifiera.

Problemet med att ha det digitalt ht r att det blir enklare att hacka tyvrr. Se t ex rstrknningsmaskinerna i USA, inte ett direkt vattenttt system utan brister.

Det system vi har nu r trgt och gammalmodigt, men nr det kommer till ngot s viktigt som val r inte det ngot dligt.
Citera
2022-09-11, 16:15
Medlem
Blev verraskad p storleken av de skrmar som hyser valsedlarna. Riktigt stora och omjliga att glutta in i. Bra dr av de utlndska valobservatrerna som ppekade det gamla synliga systemet.
Citera
2022-09-11, 16:17
Medlem
Soterns avatar
Ker verallt till valet. Kan de nu in inte ens ordna ett val. Allt verkar ha havererat i samhllet. Det har fungerat i ver hundra r men nu r det kaos.
Citera
2022-09-11, 16:22
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Rstrkningen r ppen, vill du stlla dig och kontrollera rkningen r det bara att gra det.

Jag vet men det finns inte tillrckligt med kontrollanter. Sjlv orkar jag inte st dr. Ska lobba fr rstning hemifrn till nsta val med bankid.
Citera
2022-09-11, 17:10
Medlem
Jag lste p SVT text-TV att riksdagsvalet i r r det skraste genom tiderna. Vad detta nu innebr?
Citera
2022-09-11, 17:11
Medlem
Inte direkt valfusk kanske, men nr jag skulle rsta p fm idag och medans jag stod och vntade p min tur, s reagerade jag p att en person fre mig inte visade legitimation nr han lmnade in sina kuvert. Tnkte d frst bara att dom kanske var bekanta -personen som rstade och valfrttarna (typ samma lder och i ett litet samhlle).

Men nr det var min egen tur s begrde dom heller inte legitimation, utan dom gick bara efter rstkortet, och ville inte se leg frens jag frgade rtt ut om dom inte vill se det, vilket dom d gjorde.
I vrigt gick det rtt till, rstsedlar fanns, sg att det var mitt namn i rstlistorna dom kryssade fr, och att kuverten hamnade i ldorna.

Mer bristflliga rutiner n valfusk kanske
Citera
2022-09-11, 17:13
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Nej det r brevbrarna p order frn socialdemokrater slnger SD valsedlar

Skert...

Jag nskar att svenska hgern slutar dra p sig offerkoftor och skyller ifrn sig. Det klr inte mnniskor som borde strva efter att vara rakryggade.
Citera
2022-09-11, 17:14
Medlem
Bergamotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Jag vet men det finns inte tillrckligt med kontrollanter. Sjlv orkar jag inte st dr. Ska lobba fr rstning hemifrn till nsta val med bankid.

Hur har du tnkt lsa problemet att nn aktivist p Valmyndigheten skulle kunna lgga in en extra programrad som t.ex. ndrar var femte digital rst p SD till en p V?
Citera
2022-09-11, 17:17
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Jag lste p SVT text-TV att riksdagsvalet i r r det skraste genom tiderna. Vad detta nu innebr?

Skraste valet fr sosseregeringen, vad annars?
Citera
2022-09-11, 17:28
Medlem
Ser att det finns lite diskussion om elektronisk rstning.

Det finns ett stort problem med elektronisk rstning. Nr du vl har knckt systemet s har du knckt det. Vilket gr att ndra 2% av rsterna kostar nstan lika mycket som att ndra 30% av rsterna. Och hur mnga fr tillgng till apparaterna och krypteringsnyckel fr att skerstlla att maskinerna rknar rsterna korrekt? r vldigt ltt att hvda skerhetsskl och bara muta dom f "oberoende" kontrollanterna av maskinerna och koden i dom.

Medans det manuella systemet vi har nu krver mer och mer resurser desto mer rster man vill ndra. Och det r vldigt enkelt ven fr vem som helst att vervaka och frst vad som sker. I kortfattade termer vervaka rkningen kolla vad dom skickar ivg nr dom rknat. Sen jmfr med vad som tas emot och summeringen av dom olika valkretsarna.
Citera
2022-09-11, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Blev verraskad p storleken av de skrmar som hyser valsedlarna. Riktigt stora och omjliga att glutta in i. Bra dr av de utlndska valobservatrerna som ppekade det gamla synliga systemet.

Tyckte det var lite mrkligt dock att man gick bakom skrmen och hmtade sedlar, sedan fick man dom 3 kuverten i handen, fr att sen g till skynket och klistra kuverten. Varfr inte ha kuvert och sedlar tillsammans s man kan fixa allt bakom skrmen??
Citera
2022-09-11, 17:41
https://live.aftonbladet.se/val2022/...okal.AeWkNBqfA

nyans gnar sig t lite valfusk , suprise suprise .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in