• 1
  • 2
2022-09-11, 16:17
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det är inte jättetungt inom bänk om man är man, frisk och någorlunda ung.

Men, risk för skador i ffa axlar ska man inte underskatta.

Vi vet ingenting om OP. Ponera att hen är en 18 åring som precis har börjat gymma, då är 120kg otroligt mycket.

Crosspostat från Styrkelabbet:
Citat:
Om vi ska gå efter ExRx Strength Standards som du hittar här nedanför så kan en vuxen (18+ år) man med en kroppsvikt kring 80-90 kg förvänta sig att nå 100 kg bänkpress efter ett till ett par års styrketräning. (Jag väger 100 kg och för mig tog det mer än ett år.)

120kg är inget en otränad man klarar av bara sådär, alltså är det mycket vikt. Att förlöjliga OPs målsättning ÄR töntigt.
Citera
2022-09-11, 16:25
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Vi vet ingenting om OP. Ponera att hen är en 18 åring som precis har börjat gymma, då är 120kg otroligt mycket.

Crosspostat från Styrkelabbet:

120kg är inget en otränad man klarar av bara sådär, alltså är det mycket vikt. Att förlöjliga OPs målsättning ÄR töntigt.
Han skriver ju att han tar 90 nu.
Citera
2022-09-11, 16:49
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Haha, saaaatan vad töntigt att påstå att 120 inte är någon vikt. Alla har olika förutsättningar. Det som är mycket för en person är ingenting för en annan.
Jag vidhåller att 120 inte är någon vikt att tala om. Förutsättningen är ett lyft utan utrustning och utan klapp, men med träning fokuserad på bänk och givet att TS tar 90 utan fokuserad bänkträning. Det är du som är löjlig.
Citera
2022-09-11, 18:06
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Jag vidhåller att 120 inte är någon vikt att tala om. Förutsättningen är ett lyft utan utrustning och utan klapp, men med träning fokuserad på bänk och givet att TS tar 90 utan fokuserad bänkträning. Det är du som är löjlig.

> "jag vill gå från 90 - 120 på mindre än några månader hur gör jag?"

> "120 är lite"

> "Aha, vad bra, tack för hjälpen!"

Exakt vad är syftet med att poängtera att det är lite? Förlöjliga OP? Få dig själv att känna dig starkare än du egentligen är?
Citera
2022-09-11, 18:50
Medlem
Nattjags avatar
Citat:

> "jag vill gå från 90 - 120 på mindre än några månader hur gör jag?"

> "120 är lite"

> "Aha, vad bra, tack för hjälpen!"

Exakt vad är syftet med att poängtera att det är lite? Förlöjliga OP? Få dig själv att känna dig starkare än du egentligen är?

Du väljer att ignorera resten av mitt svar eftersom du blev butt hurt av att din förolämpning inte bet?

Syftet är att understryka att det inte är omöjligt och att det är värt att försöka. Det är en förmodligen hanterbar utmaning. Faktum är att det i regel är betydligt lättare att ta sig fråm 90 till 120 än från 120 till 150. Det senare är svårt för många att uppnå, särskilt då på kort tid.
Citera
2022-09-13, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8N
Hur blir jag fort stark som en oxe i bänk? Gäller de att bulka upp sig som fan och ba kötta bänk varannan dag eller vad är hemligheten, jag vill gå från 90 - 120 på mindre än några månader hur gör jag?

Finns junk volume, den verkar betyda att du inte tjänar så mycket, om ens något på att köra en muskelgrupp mer än 6 sets per pass, eller över 20 pass per vecka. Gränsen skiljer sig givetvis från person till person men kan vara en bra riktlinje.

Vanligtvis tycker jag att folk skall dela upp sina pass på:
Pass 1: 5-6 st femmor, klarar du bara fyror och kanske treor på sista seten så är det fine; klarar du 6 rep lägger du på lite vikt, om det blev många treor kanske du kan slänga in ett set extra.
Pass 2: 4-5 sets där du kör ca 10 reps, blir det 10, 9, 8, 8 är det helt ok.
Pass 3: 4-5 sets där du kör 15-20 reps.

Men nu sa du att du vill nå 120 fort, då hade jag bara blandat mellan typ 1 och 2; alternativt gjort något eget uppläg med kanske 5 sets där du kör 3 reps som kanske går ner mot två reps när det tar emot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in