2018-01-28, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Då har du inte kollat länkarna, har bifogat fler än en. Vill du blunda för problemen, varsågod, det ändrar inte det faktum att ditt älskade Koppargården räknas till bland Sveriges värsta områden.

Jag hatar Koppargården och ser gärna att området jämnas med marken. Att kalla det för laglöst är dock extremt vilseledande. Vilket HD även senare fick erkänna när den berörda artikeln skrevs.

Blundar inte för problemen, som jag skrev i mitt inlägg för någon månad sedan har jag full förståelse för att man upplever delar av Landskrona som obehagliga. Min poäng var snarare att när många svenska städers problem ökat dem sista 10-15 åren, så har Landskronas problem minskat. Det ska dock inte tolkas som att jag anser Landskrona vara felfri stad eller något.
Citera
2018-01-28, 23:37
Medlem
Landskrona ligger väl lite före övriga Sverige, så att säga. SD toppade 2006, liksom. Kommunledningen har sedan dess givits/tagit sig möjligheten att agera icke-PK, vilket väl förr eller senare ger någon form av resultat.

Staden har ju hur som helst grym potential. Rent stadsplaneringsmässigt är det en av Sveriges mest imponerande städer. Omgivningarna är fantastiska och det geografiska läget är utmärkt. Problemet är väl att det än så länge är lite svårt att motivera för människor varför de ska bosätta sig i en delvis otrygg stad, när de kan bo i en närliggande kommun där dylika problem existerar i mycket liten utsträckning...
Citera
2018-04-02, 21:10
Medlem
Nkpgisits avatar
Jag förstår inte vad så många har emot Norrköping? En väldigt fin stad inne i stan på sommaren! Men visst mycket löst folk (där ingår väll antagligen jag med) men ändå ganska så fin stad med spårvagn och industrilandskap m.m
Citera
2018-04-18, 00:01
Medlem
Ludvika verkar vara en vidrig håla. Orten håller väl på att etablera sig som Sveriges arsle.

Citat:
”Folk har sagt att de är på väg att flytta”

https://www.dn.se/nyheter/sverige/folk-har-sagt-att-de-ar-pa-vag-att-flytta/
Citera
2018-04-18, 00:19
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nkpgisit
Jag förstår inte vad så många har emot Norrköping? En väldigt fin stad inne i stan på sommaren! Men visst mycket löst folk (där ingår väll antagligen jag med) men ändå ganska så fin stad med spårvagn och industrilandskap m.m

Du svarade själv på din fråga..
Citera
2018-04-18, 00:35
Medlem
Nkpgisits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Du svarade själv på din fråga..
Löst folk har alla städer! Men det är väldigt mycket snack om Norrköping! Tror inte den staden har fler idioter en någon annan
Citera
2019-05-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuyper
Trevliga städer

Nyköping - Fin stad med en spännande historia, en mysig å och omgiven av ett underbart skärgårdslandskap.

Lund - Känns väldigt osvensk i arkitekturen på ett positivt sätt och en trevlig samt bildad befolkning.

Mindre trevliga städer

Borås - Fult rådhus, ful stadskärna, blåser och regnar konstant samt Elfsborgs IF.

Eskilstuna Deprimerande knegarstad med Sveriges kanske fulaste kyrka. Ingen slump direkt att KENT kommer därifrån.

Otrevliga städer

Borlänge - DDR-liknande arkitektur, Sveriges fulaste köpcentrum (kupolen) och alldeles för mycket vandrande tält.

Enköping - Totalt intetsägande stad fylld av gråa betongklumpar och kommunalpolitiker med storhetsvansinne.
Du vinner tråden. Håller med i din analys.

Lägg till Visby och Sundsvall som en av de absolut trevligaste städerna.
Lägg även till Gävle som en av de otrevligaste städerna.
Citera
2019-08-08, 03:55
Medlem
Tierp. Kanske inte en ”stad”, men i alla fall. En polare bodde där två år. Han höll på att bryta ihop. Sura otrevliga människor. Ful arkitektur. Inte naturskönt.
Citera
2022-08-30, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag har aldrig förstått mig på folk som störs av att man inte hälsar på dem. Att bli hälsad på i förbifarten av människor jag inte känner påverkar inte mitt humör överhuvudtaget, det kan jag både ha och mista.

Det kan jag förstå, men att inte hälsa på någon man möter varje dag känns bara extremt drygt och otrevligt. Värst är fan äckliga unga mammor - så jävla otrevliga jämt! De beter sig som varenda man de möter är pedofil!
Nåväl, städer, Linköping - Sveriges mest deprimerande stad. För att inte tala om Mjölby eller Vadstena som är på plats 2 och 3.

Trevligast som stad är nog ändå Sthlm - det finns så otroligt MYCKET! Men människorna alltså, fy fan vad otrevliga de är! Man vill bara kräkas varje gång man är där.. Extra otrevliga är de mot restaurangpersonal - alltså det är på sociopat-nivå! De gör allt för att trycka ner andra människor hela tiden. Jag fattar inte varför och vad de skulle kunna få ut av det?

Borås är trevligt stad med trevliga människor men den kan vara så jävla ÖDE ibland så man blir helt suicid när man går genom stan vissa dagar.
Citera
2022-09-11, 14:31
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junne13
Jag har funderat på detta en stund och eftersom ledningen för Flashback förbjuder listor måste man motivera varför utvald stad befinner sig på just sin plats i rangordningen.

Sveriges trevligaste städer:
1. Jönköping. Man är så jävla trött på epitetet "Sveriges Jerusalem" så man vill bevisa motsatsen. Effekten: det har blivit en partystad.
Bonus är att det är landets vackraste stad.
2. Uppsala. Ja, ryktet är sant: alla är brunögda (svenskar och kanske finnar, men who cares). Men det gör inte Uppsala till nummer två. Det är den öppna och supertrevliga stämningen som tar hem poängen.Es
3. Eskilstuna (ett eget universum i Sverige, på samma sätt som Malmö. Plus trevligt och positivt. I detta enahanda land sticker Älsklingstuna och Malmö ut.
4. Malmö (samma som ovan, men i ännu högre grad. Malmöiter först, tvåa skåningar kanske, trea svenskar. Det är bara så trevligt med partikulariteter. Malmö skulle nästan kunna bli ett eget land!!
5. Askersund. En dröm från det förgångna.

Sveriges otrevligaste städer:
1. Stockholm (tarvar ingen förklaring, Stockholm har allt det som gör Sverige vidrigt men upphöjt till 2, inget av det som gör Sverige trevligt. Dessutom är skönheten helt överskattad)
2. Linköping (en as-if-stad i all sin prydno)
3. Norrköping (dito)
4. Västerås (så ful så det finns inte, och medborgarna i denna unkna stad går på som om det inte betyder något, som om allt ska vara asfalt och det är OK. Åsa Lindeborg, asfaltunderklassmänniskan kommer från denna ort, det säger allt...)
5. Östersund (det tristaste av Norrland har att bjuda på när det gäller ultrafeminism och nolltolerans mot alkohol)

+
Malmö
Uppsala
Stockholm i allmänhet, Södermalm i synnerhet
Söderköping
Sundsvall

-
Västerås, hemskare ort går inte att finna. Fruktansvärd på alla de sätt
Eslöv
Helsingborg
Mellerud
Trollhättan
Citera
2022-09-11, 16:41
Avstängd
Adelaides avatar
Landskrona - fin stad? Tjena, den påminner snarare om en liten polsk skithåla. Befolkningen är till största delen WT, invandrare och fattigpensionärer. En stad som jag dessvärre inte tror kommer växa trots det perfekta läget då man saknar något extra som får folk att flytta dit, tex en högskola. Alla från Skåne som jag träffat säger att de gärna undviker att åka till Landskrona till varje pris. Jag förstår varför.

Göteborg är också nämnt i tråden. Jag tycker Göteborg är en trevlig stad att bo i. Mindre stress än Stockholm och mer stadskänsla än Malmö. Väldigt rikt kulturliv. Invånarna är trevliga men lite för mycket lokalpatriotska.
Den typiske göteborgaren är för mig en ambitiös storstadsperson men med flera småstadsattribut (eller tvärt om?). Överlag en trevlig stad, jag skulle inte måla fan på väggen om jag var tvungen att flytta tillbaka.

En stad jag inte är så förtjust i är Kalmar. Folket i Kalmar är otrevliga och småtjuriga av sig. Finns inte så mycket där heller. Där står livet stilla.

Växjö är trevligare än Kalmar men jag upplever en viss lokalpatriotism där, som om de vill framställa Växjö som en större/bättre stad än vad det är. Arkitekturmässigt är Växjö förvånansvärt småstadigt för att vara en stad med 70.000 invånare. Centrumet är inte mycket större än Västerviks centrum. 2-3 våningshus i överflöd. Vacker skulle jag inte heller kalla staden.

En stad som jag verkligen gillade är Varberg. Var där på sommaren och det kändes som gamla Sverige. Så svenskt och jättefint och med trevliga och glada människor.
Senast redigerad av Adelaide 2022-09-11 kl. 16:44.
Citera
2022-09-21, 08:56
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Landskrona - fin stad? Tjena, den påminner snarare om en liten polsk skithåla. Befolkningen är till största delen WT, invandrare och fattigpensionärer. En stad som jag dessvärre inte tror kommer växa trots det perfekta läget då man saknar något extra som får folk att flytta dit, tex en högskola. Alla från Skåne som jag träffat säger att de gärna undviker att åka till Landskrona till varje pris. Jag förstår varför.

Göteborg är också nämnt i tråden. Jag tycker Göteborg är en trevlig stad att bo i. Mindre stress än Stockholm och mer stadskänsla än Malmö. Väldigt rikt kulturliv. Invånarna är trevliga men lite för mycket lokalpatriotska.
Den typiske göteborgaren är för mig en ambitiös storstadsperson men med flera småstadsattribut (eller tvärt om?). Överlag en trevlig stad, jag skulle inte måla fan på väggen om jag var tvungen att flytta tillbaka.

En stad jag inte är så förtjust i är Kalmar. Folket i Kalmar är otrevliga och småtjuriga av sig. Finns inte så mycket där heller. Där står livet stilla.

Växjö är trevligare än Kalmar men jag upplever en viss lokalpatriotism där, som om de vill framställa Växjö som en större/bättre stad än vad det är. Arkitekturmässigt är Växjö förvånansvärt småstadigt för att vara en stad med 70.000 invånare. Centrumet är inte mycket större än Västerviks centrum. 2-3 våningshus i överflöd. Vacker skulle jag inte heller kalla staden.

En stad som jag verkligen gillade är Varberg. Var där på sommaren och det kändes som gamla Sverige. Så svenskt och jättefint och med trevliga och glada människor.
Ja, Varberg lever upp på sommaren. Det är så många fler turister jämfört med till exempel Landskrona.

Landskrona är inte direkt överskattat. Eller det finns potential, som man brukar säga.
Senast redigerad av pudellus 2022-09-21 kl. 09:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in