Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Citat:
21Shares’ insights into Bitcoin investors are thanks to the transparent nature of the blockchain, the digital ledger technology that underpins Bitcoin and many other cryptocurrencies.
“Each address has essentially a timestamp attached to the transaction, so if you bought in 2014, we would know that [someone] bought at 5pm CDT on a certain day two bitcoin, and that’s your cost basis,” says Ndinga. By collating all such timestamps, Ndinga’s firm can aggregate the cost basis for every bitcoin transaction on record.
Undersökningen verkar bygga på hur många bitcoin som har flyttats när priset var högre än när artikeln skrevs.
Men bitcoin kan flyttas utan att någon köper eller säljer. Jag har personligen nyligen gjort flera transaktioner i en flytt från en plånbok till en annan, utan att några bitcoin för den skull har bytt ägare. Så undersökningen bör nog tas med en nypa salt.
Därmed inte sagt att slutsatsen behöver vara felaktig. FOMO med påföljande kraftigt ras innebär att många ligger på minus. Inte så få kan säkert ha sålt med förlust till och med. Min första bitcoininvestering för drygt tio år sedan gjordes för övrigt precis på en lokal topp som följdes av ett ras på i storleksordningen 95 procent.
Den som sålde till mig tyckte säkert att han gjorde en jättebra affär: Men frågan är hur många bitcoin han har i dag?