2022-09-11, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Idag ligger det 1185 objekt till salu på Hemnet innanför tullarna i Stockholm. 525 av dem har visning idag...

Det börjar bli svårt att hitta objekt som går för över 100k/kvm. Nu är 100k det nya 120-125k och det finns enormt med objekt ute.
Man ser också att även om det kommer många på visningar så är 99% av alla som går på visning såna som ej har sålt själva och också avvaktar, endast de desperata säljer nu och stabiliseringen från Augusti börjar återigen bli en nedåtgående trend.

Varför hitta på lögner, det skadar bara tråden. 33 av de senaste 50 sålda objekten inom tullarna har gått för 100K/m2 eller mer. Alla sålda mellan 8-11 september.
Citera
2022-09-11, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Varför hitta på lögner, det skadar bara tråden. 33 av de senaste 50 sålda objekten inom tullarna har gått för 100K/m2 eller mer. Alla sålda mellan 8-11 september.
Korrekt, marknaden är -- omständigheterna till trots -- glödhet.
Citera
2022-09-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Tråkigt läge, tror inte ni är ensamma. Eller tror nog många sitter i samma sits.
En från andra sidan här så undrar jag ändå är det vissa planer som ställts in? Typ fjällresa, renoveringar (material har väl också skjutit i höjden) eller dragit in på viss lyx?

Ser matkassen annorlunda ut? Blir det mer falukorv än entrecoté?

Genuin fråga är rätt intressant ur en hyresgäst perspektiv som knappt drabbas ännu förutom matkassen och soppan då.

Njae, som jag skrev så påverkar det ingenting i vår vardag annat än att mängden pengar som läggs på sparkontot blivit mindre än tidigare. Under 2021 sparade jag exempelvis i genomsnitt 19000kr i månaden i fonder/aktier, men i år har detta sjunkit ganska rejält. Inte gjort en sammanställning ännu men skulle tro att det landar på runt 12000kr/mån (beroende på hur jävliga elräkningarna blir under hösten/vintern). Så det finns ju fortsatt viss marginal innan vi behöver ändra livsstil.

Tror dock de allra flesta har en betydligt lägre sparkvot än oss, så de som tidigare kanske bara kunnat lägga undan 5000kr/månad, kan säkert ha behövt göra justeringar i sin livsstil/val av mat.
Citera
2022-09-11, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag vill bara se bevis på att priserna gått ned 25% som hävdats av tidigare skribent.

Jag VILL att priserna ska gå ned. Men har inte mycket till övers för att låtsas att de har drt
Jag har bara anekdoter åt dig, det är inte 25% än, men iallafall 15%.

Och antalet köpare har minskat med 90%
Citera
2022-09-11, 15:51
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Njae, som jag skrev så påverkar det ingenting i vår vardag annat än att mängden pengar som läggs på sparkontot blivit mindre än tidigare. Under 2021 sparade jag exempelvis i genomsnitt 19000kr i månaden i fonder/aktier, men i år har detta sjunkit ganska rejält. Inte gjort en sammanställning ännu men skulle tro att det landar på runt 12000kr/mån (beroende på hur jävliga elräkningarna blir under hösten/vintern). Så det finns ju fortsatt viss marginal innan vi behöver ändra livsstil.

Tror dock de allra flesta har en betydligt lägre sparkvot än oss, så de som tidigare kanske bara kunnat lägga undan 5000kr/månad, kan säkert ha behövt göra justeringar i sin livsstil/val av mat.

Ja har ni dom marginalerna är det ju ingen fara förutom att svarta hålet blir lite större till elbolag osv.
Ja är väl en del som kan få det tufft men tror det flesta har marginal för dessa större utgifter. Inte många på er nivå men ändock utan att man går på knäna.
Tack för svar.
Citera
2022-09-11, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Inte realistiskt. Du glömmer det viktigaste: man måste bo. Foodora, leasingbilen, prenumeration på dagstidning, .... Finns enormt mycket overhead att skära i för genomsnittlige svensken.

Och du glömmer att Sverige är ett av de mest konsumtionskåta länderna i världen. Alla HR-brudar i innerstan kommer göra allt som krävs för att kunna fortsätta visa röven i ett par Lululemon och skryta om sin #interiordesign och #healthylifestyle på Insta. Jag ytor snarare att svensken kommer att försöka upprätthålla som livsstil in i det sista men till slut kommer någon av räntehöjningarna att vara dödsstöten. Sen om det är den nu i sep eller om det kommer framåt vintern eller nästa år låter jag vara osagt. Jag märker fortfarande en enorm naivitet hos människor i min närhet. Mantrat är fortfarande att bostäder alltid går upp i pris och att så fort kriget är slut kommer allt att vara normalt igen, när de inte fattar att normalt är att svenskar inte konsumerar som galningar utan man kör en 15 år gammal SAAB, åker utomlands 1g var 5e år och har en sommarstuga med utedass som fritidshus, inte ett topprenoverat hus med golfbana och skidåkning runt hörnet. När kriget är över och inflationen funkar kommer politikerna hitta nya sätt att skylla problemen de skapat på någon annan.

Ungefär som vid Brexit, det skulle ju vara typ jordens undergång för Storbritannien men vad hände? Absolut ingenting folk är så jävla korkade att man smäller av. Uttrycket NPC är verkligen den perfekta beskrivningen av en svenne.

Citat:
Och vi som lever i verkligheten kan konstatera att Ukraina har firat stora segrar på slagfältet de senaste dagarna, och att det här kriget kommer bli kortvarigt. Ryssen är körd, sorry alla Rysstroll i tråden men så är det.

Jag uttalar mig inte kring sanningshalten i detta men jag tror inte att kriget går så som MSM och övriga västerländska medier rapporterar. Kolla lite fristående Youtubers för en alternativ bild. Jag tror inte att detta krig tar slut innan 2024, alla fattar väl att Ryssland planerat detta i detalj och de effekter vi ser är givetvis beräknade av dem sen år tillbaka.
Citera
2022-09-11, 16:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
(Lägenheter)
Inte överens - dessa betalas ju av vinsten. Vinstskatten är 22 % oavsett om det är 200K eller 5M i vinst. Mäklaravgiften är en bråkdel av vad vinsten är om man säljer 2x dyrare, dessutom avdragsgill. Flyttkostnaderna ökar inte för att bostaden är dyrare.
Om jag flyttar och säljer en lägenhet för 4 MSEK och köper en ny för 4 MSEK, så måste jag betala:
* Vinstskatt
* Mäklararvode
* Flyttkostnader
från mitt övriga sparande.
Av dessa så ökar Vinstskatt med försäljningspriset.

Desto högre bostadspriser desto mer urgröps mitt övriga sparande.

Vad är det som hindrar dig och andra att förstå detta. Vilken detalj är det som är fel?`
Citera
2022-09-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars

Du fattar väl att det är typ 1% av befolkningen som har dessa marginaler? Vanliga par där mannen är någon trött kontorsnisse i Kista och tjejen jobbar på förskola har aldrig och kommer aldrig att spara vare sig 12 eller 19k/mån. En mer realistisk siffra är att de sparar kanske 3-4k gemensamt. Marginalen är borta direkt nu enbart genom dyrare soppa och mat.. släng sen på januaris elräkning så har du en stundande katastrof för svensson.

Släng in dina 12k/mån i inkasso- och indrivningsföretag så är du näste Kamprad om något år
Citera
2022-09-11, 16:23
Medlem
slemhogs avatar
De nyliberalas favoritbank kommer med en ny reviderad prognos

Swedbank: ”Mer troligt att Riksbanken höjer med 100 än 50 punkter”

Bara två veckor efter den stora konjunkturrapporten skruvar nu Swedbank upp sin prognos ytterligare och tror att Riksbanken höjer styrräntan med minst 75 punkter i september och ytterligare 75 punkter i november.
Vi ser en något högre sannolikhet för att styrräntan höjs med hela 100 punkter än att den ”bara” höjs med 50 punkter”, skriver de.
”Riksbanken har återigen underskattat inflationsutvecklingen och den nya inflationsprognosen kommer att justeras upp kraftigt i närtid. Därtill trummar andra centralbanker på med kraftiga åtstramningar och kronan är svag”, skriver Swedbank i sin senaste makroanalys.

Till novembermötet skruvar de upp prognosen från tidigare 50 till 75 punkter, följt av 25 punkter i februari.

Det skulle ge en styrränta på 2,5% i början av nästa år. I juniprognosen bedömdes styrräntan stiga till 2% fram till andra kvartalet 2025.

Källa: https://www.affarsvarlden.se/artikel/swedbank-mer-troligt-att-riksbanken-hojer-med-100-an-50-punkter?fbclid=IwAR2WfQoRM1XnF3-U0Gdo-4IGOG2 4W7f39Js1Rn94enxkkusrkgqJBW5I8Ns

Det blir bara värre och värre för de nyliberala bubbelförnekarna i tråden.

Minimum 3.8-3.9% turkprutad ränta för räntejagarna. 4.5% för resten av massan i Januari enligt Swedbank.
Rörliga räntan går över 5% i Mars.
Senast redigerad av slemhog 2022-09-11 kl. 16:30.
Citera
2022-09-11, 16:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Inte realistiskt. Du glömmer det viktigaste: man måste bo. Foodora, leasingbilen, prenumeration på dagstidning, .... Finns enormt mycket overhead att skära i för genomsnittlige svensken.
Så är det.

För många år sedan i bubbeltråden förklarade jag för den tidens bubbelpladdrare att bolåntagaren enkelt kunde spara in en ansenlig räntehöjning genom att bara sluta äta lunch på restaurang och ha med sig matlåda.
Med dagens priser är inbesparingen ca 1200/skalle. Dvs en räntehöjning på 2400 klarar man med en så enkel och bekymmerslös åtgärd.

Då blev bubbelpladdrarna hysteriska över att man skulle ha med sig matlåda.

(Jag blev då förvånad över bubbelpladdrarnas hysteri över att ha med sig matlåda till jobbet. Jag visste att jag hade kollegor som var högavlönade och med skuldfria villor som hade matlåda med sig. Och såg inte riktigt problemet. Men bubbelpladdrarna då var kanske osäkra 20-åringar som inte hade stake att ta med sig matlåda).
Citera
2022-09-11, 16:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
De nyliberalas favoritbank kommer med en ny reviderad prognos

Swedbank: ”Mer troligt att Riksbanken höjer med 100 än 50 punkter”

Bara två veckor efter den stora konjunkturrapporten skruvar nu Swedbank upp sin prognos ytterligare och tror att Riksbanken höjer styrräntan med minst 75 punkter i september och ytterligare 75 punkter i november.
Vi ser en något högre sannolikhet för att styrräntan höjs med hela 100 punkter än att den ”bara” höjs med 50 punkter”, skriver de.
”Riksbanken har återigen underskattat inflationsutvecklingen och den nya inflationsprognosen kommer att justeras upp kraftigt i närtid. Därtill trummar andra centralbanker på med kraftiga åtstramningar och kronan är svag”, skriver Swedbank i sin senaste makroanalys.

Till novembermötet skruvar de upp prognosen från tidigare 50 till 75 punkter, följt av 25 punkter i februari.

Det skulle ge en styrränta på 2,5% i början av nästa år. I juniprognosen bedömdes styrräntan stiga till 2% fram till andra kvartalet 2025.

Källa: https://www.affarsvarlden.se/artikel/swedbank-mer-troligt-att-riksbanken-hojer-med-100-an-50-punkter?fbclid=IwAR2WfQoRM1XnF3-U0Gdo-4IGOG2 4W7f39Js1Rn94enxkkusrkgqJBW5I8Ns

Det blir bara värre och värre för de nyliberala bubbelförnekarna i tråden.

Minimum 3.8-3.9% turkprutad ränta för räntejagarna. 4.5% för resten av massan.

Redan inräknat av alla BLTs enligt intelligentian i tråden 😁

KPIF för augusti kommer på onsdag, konsensus ligger på 9%. Botten för räntehöjning är nu 75p men 100p är helt klart ett kort som kan spelas.

Marknaden i Stockholm har inte kraschat i pris men i försäljningsvolym, är väl ner närmare 50% nu.
Citera
2022-09-11, 16:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Redan inräknat av alla BLTs enligt intelligentian i tråden 😁

KPIF för augusti kommer på onsdag, konsensus ligger på 9%. Botten för räntehöjning är nu 75p men 100p är helt klart ett kort som kan spelas.

Marknaden i Stockholm har inte kraschat i pris men i försäljningsvolym, är väl ner närmare 50% nu.
Då lär det bli 75 punkter, RB verkar följa FED slaviskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in