2022-09-11, 14:12
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Blev en tokig länk.
woops bättre länk
Citera
2022-09-11, 14:13
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Vad denna Oleksandr Syrskyi, som tydligen ska ha måttat "Ukrainsk hjälte" redan i April i år, borde tilldelas för lämpligt pris efter Kharkiv-Izyum-operationen vet jag inte men eftersom vi i Väst har alla ukrainska uppoffringar mot ondskan att vara tacksamma över så hoppas jag han får nått riktigt fint och tungt bläng hängt på sig tids nog som värd under ett statsbesök till Kiev i ett fritt Ukraina.

https://twitter.com/EerikNKross/status/1568588403591061504
En stilig man, i motsats till de många plufsiga söndersupna ryska officerare vi sett.
Citera
2022-09-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Den Ukrainska befolkningen kommer också vilja närma sig väst. Där Ukraina tidigare varit polariserat i sin syn på Ryssland, kommer all välvilja gentemot Ryssland vara fullständigt bortblåst. Det kommer vara ett våldsamt driv hos den ukrainska befolkningen att komma med i EU och Nato. Ryssvänliga kommer fördrivas också från östra Ukraina.

Jag hoppas och tror du har rätt. Ett tillskott på 40 miljoner nya optimistiska västmedlemmar och ett land med enorm industrialiseringspotential kommer göra världen till en bättre plats. Andra forna sovjetstater kanske kan få inspiration att vilja göra upp med sin förtryckare också.
Citera
2022-09-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Idioten är snarare du som inte tycks förstå att Ryssland gjort sig beroende av väst och västs industriteknik

Ryssland kan tillverka vapen med hjälp av västs teknologi samt västs komponenter Att tillverka något och att serietillverka något är helt olika saker .

Sanktionerna har mosat Rysslands tillverkningsindustri för många år framåt och att ställa om till kinesisk teknik lär ta många många år och då med tvivelaktig kvalitet samt reservdelstillgång. Det är inte grovsmide vi pratar om ( Ryssland klarar för övrigt inte av att leverera redan uppfyllda kontrakt till exempelvis Indien eftersom komponenterna i produkten är under sanktioner)
Du är ju helt pantad.
Tror du på allvar att ryssland har gjort sig beroende av sin största fiende nato för att kunna producera sina vapen.
De tio*största exportörerna av större vapensystem*2017-2021 var:

USA (39%)Ryssland (19%)Frankrike (11%)*Kina (4,6%)Tyskland (4,5%)*Italien (3,1%)*Storbritannien (2,9%)*Sydkorea (2,8%)*Spanien (2,5%)*Israel (2,4%)
Källa.
Svenska fred.
Citera
2022-09-11, 14:19
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Jag hoppas och tror du har rätt. Ett tillskott på 40 miljoner nya optimistiska västmedlemmar och ett land med enorm industrialiseringspotential kommer göra världen till en bättre plats. Andra forna sovjetstater kanske kan få inspiration att vilja göra upp med sin förtryckare också.
Jag känner mig helt säker på att jag har rätt. Miljoner Ukrainare kommer också komma hem efter kriget och har mött våra fungerande västländer där de fått skydd och nya vänner.
Citera
2022-09-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Källa på det?
Svenska Fred.

USA (39%)Ryssland (19%)Frankrike (11%)*Kina (4,6%)Tyskland (4,5%)*Italien (3,1%)*Storbritannien (2,9%)*Sydkorea (2,8%)*Spanien (2,5%)*Israel (2,4%)
Citera
2022-09-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhartman47
Precis som Königsberg eller Kalingrad dom tog det bara, egentligen tillhör detta område Polen

Svårt att säga emot.
Kaliningrads status kan mycket väl bli föremål för förändring när väl Nazisten Vladimir Putin förlorat sitt krig i Ukraina.
Rysslands tid som supermakt är för evigt förbi,och det finns egentligen inga rimliga skäl sett i detta sammanhang att Kaliningrad inte skall tillhöra Polen.

Jag är ju helt övertygad om att Ryssland aldrig mera kommer att kunna förhandla om sådana här saker ur maktposition..och det förändrar ju det mesta i så fall.
Citera
2022-09-11, 14:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Kolla flödet på liveuamap, den senaste timmen. Par orter med flagghissning och ryska kanaler hävdar att all väster om Olski är i Ukrainas händer.

Oj då kanske Kharkiv stad äntligen slipper den ryska terrorbeskjutningen som de haft sedan krigets start. Heja Ukraina!

Undrar om det bara är för den stora militära förlusten eller om det är början på en ny strategi för Ryssland? Vad blir deras plan nu?
Citera
2022-09-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Tror du på allvar att ryssland har gjort sig beroende av sin största fiende nato för att kunna producera sina vapen.
Ja, det er nettopp det de har gjort. Det finnes mange rapporter rundt dette, og her finner du en av de.

Microelectronics produced in the United States and allied countries are crucial components of Russian weapons systems used in the Ukraine invasion, according to a report by Britain’s Royal United Services Institute.
https://www.voanews.com/a/silicon-lifeline-report-reveals-western-technology-guiding-russia-s-weapons-in-ukraine/6708050.html
Citera
2022-09-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Du är ju helt pantad.

Källa.
Svenska fred.

Tror du köparna av ryskt krigsmateriel känner sig nöjda nu när det visar sig att produkterna är totalt underlägsna mot västs grejor. Ska bli intressant att se listan från svenska freds 2022 - 2026. Tror inte Ryssland har så stor del av kakan då. Sen är det ändå ett faktum att rysk försvarsindustri är beroende av tex halvledare och annan teknologi som väst utvecklar och äger. Siffror från innan 24 feb 2022 är helt irrelevanta eftersom Putin ritade om spelplanen helt då och försatte Ryssland i en sällan skådad kris.
Citera
2022-09-11, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
'

Kan det vara så att många ryssar är på ukrainas sida o medvetet lämnar kvar krigsmaterial mm så att
ukraina snabbt skall kunna mer krigsmaterial o därigenoom få ett snabbt slut på kriget så att alla ryssar får åka hem

Ungefär även om jag tror att det mer handlar om vad som händer för honom privat.
Han lämnar nog bara kvar den för att det ändå snart är soppa torsk och så hoppas
han att det inte finns någon ny färdigtankad dom kan skicka fram honom i igen
Citera
2022-09-11, 14:31
Medlem
De ryska nazisterna har lämnat Kharkiv Oblast helt å hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in