2022-09-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Funderat lite på det där. Låt säga att ryssen backar till 2 mil från sin gräns, då kan ju deras artilleri stå i Ryssland och skjuta på Ukrainarna, men kommer då inte Ukraina skjuta tillbaka för att inte skjuta in i Ryssland? Eller gå över gränsen för att slå ut ryssens artilleri? Låter som Ryssen skulle få ”pass” för sitt artilleri då.
Ryssarna vet att de kommer få mothugg, så de gör bäst i att låta bli. Med den sönderfallande armén så lär de behöva sitta väldigt still i båten.
Citera
2022-09-11, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Ok, hur backar du upp detta? Fakta?

Det är väl bara att ta en titt på kartan att ett erövrat Ukraina inte är bra för Västeuropa och därmed inte heller för Sverige...
Citera
2022-09-11, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Men du... det hade vi ju redan sagt- att kärnvapen endast kunde användas som hot- ej praktiskt. Det var ju precis det vi konstaterade i samtalet så min fråga blir då åter- vad ville du säga med det där om; Vi hade alltså redan- innan du kom med detta här ovan- konstaterat att kärnvapen ej kan användas skarpt, utan endast som ett domoklessvärd som hänger över våra huvuden- svärdet kan inte användas av Ryssland med mindre än att Ryssland förgörs. Jag fattar helt enkelt inte vad du vill ha sagt- och sen det där med NATO... de har inga kärnvapen, vi kan avrunda dem till noll... på ett ungefär- cirka. Vad ville du säga mig? Jag läser dina inlägg- och andras, tveka inte om det men den saken garanterar inte att jag förstår dem, som i fallet med din nattpostning i slutet av vår diskussion.
Tråden innehåller många intressanta diskussioner, jag är bara en tillfällig besökare och läser inte allt.

Min poäng var att kärnvapen kan användas i avskräckande syfte, i första hand på Rysslands eget territorium.
Det är inte uteslutet att Ryssland kommer starta ett kärnvapenkrig.
Och då är det inte uteslutet att de först hittar andra vägar som är mer konstruktiva i deras ögon, och som inkluderar kärnvapen.

Ett kärnvapentest i Ryssland skulle kunna skapa stor rädsla bland folken i demokratiska länder, och skapa tryck på regeringarna att jobba för en kompromiss som för Rysslands del är bättre än att Ryssland bara ger upp och lämnar Ukraina.
Incitamentet finns, kanske är det osannolikt, men min poäng var att det finns en möjlighet att man använder kärnvapen på detta sätt.
Citera
2022-09-11, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
liveuamap håller med, volchansk föll igår och det lilla territoriet de höll norr om Kharkiv tycks ha övergivits/återerövrats under dagen
Russland oppgir hele Kharkiv Oblast.

https://twitter.com/wartranslated/status/1568927187457445889
Citera
2022-09-11, 14:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
liveuamap håller med, volchansk föll igår och det lilla territoriet de höll norr om Kharkiv tycks ha övergivits/återerövrats under dagen

Har de? Det ser jag inte på några kartor eller Twitter.
Citera
2022-09-11, 14:04
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Funderat lite på det där. Låt säga att ryssen backar till 2 mil från sin gräns, då kan ju deras artilleri stå i Ryssland och skjuta på Ukrainarna, men kommer då inte Ukraina skjuta tillbaka för att inte skjuta in i Ryssland? Eller gå över gränsen för att slå ut ryssens artilleri? Låter som Ryssen skulle få ”pass” för sitt artilleri då.
Fast de har redan skjutit in i Ryssland mot bl.a. Belgorod.
Att kliva över gränsen med trupper är dock stor skillnad.
Citera
2022-09-11, 14:04
Medlem
%s avatar
Citat:
Stämmer att jag inte hade det då men halsbandet kostar cirka 400 kr och sen abonnemang för 39 kr/mån, borde väl ryssen klara om de säljer några liter olja till nån annan diktatur. Men de har väl inte tänkt förlora några vagnar och då behövs det ju inte.
Det borde ändå gå att ta bort GPS-mottagaren och lägga de på ställen där man behöver hål i marken. Sen kan ryssarna bomba på bäst de vill.
Citera
2022-09-11, 14:06
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Har de? Det ser jag inte på några kartor eller Twitter.
Kolla flödet på liveuamap, den senaste timmen. Par orter med flagghissning och ryska kanaler hävdar att all väster om Olski är i Ukrainas händer.
Senast redigerad av Krösus Sork 2022-09-11 kl. 14:13.
Citera
2022-09-11, 14:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej, det är min egen slutsats. Om skurken i Kreml, skulle lyckas med det här kommer ryssen att komma närmare Europa. Eftersom de är det enda land som väljer att starta krig, är de ett hot mot alla grannar och freden i Europa.
Sen demokrati och det västerländska sättet att leva, vet jag inte om någon har lobbat om ens. Det är ett citat från en grav. En Finlandsfrivillig som stupade sist ryssen försökte anfalla fredliga grannar. De var det, han och finnarna dog för.
Annars hade ryssarna stått vid Torne älv eller ännu längre in och Åland hade varit en sovjetisk militärbas. Fundera på det du.

Men om du levat då skulle du väl ha sagt. Jag skiter i vem som vinner.

Precis som Königsberg eller Kalingrad dom tog det bara, egentligen tillhör detta område Polen
Citera
2022-09-11, 14:10
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Kolla flödet på liveumap, den senaste timmen. Par orter med flagghissning och ryska kanaler hävdar att all väster om Olski är i Ukrainas händer.
Blev en tokig länk.
Citera
2022-09-11, 14:10
Medlem
Sqrbankens avatar
Vad denna Oleksandr Syrskyi, som tydligen ska ha måttat "Ukrainsk hjälte" redan i April i år, borde tilldelas för lämpligt pris efter Kharkiv-Izyum-operationen vet jag inte men eftersom vi i Väst har alla ukrainska uppoffringar mot ondskan att vara tacksamma över så hoppas jag han får nått riktigt fint och tungt bläng hängt på sig tids nog som värd under ett statsbesök till Kiev i ett fritt Ukraina.

https://twitter.com/EerikNKross/status/1568588403591061504
Citera
2022-09-11, 14:12
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
nej det är det inte. Utgången i Ukraina har absolut inget med säkerhetsläget i sverige att göra. Lobbyisterna vill att du ska tycka så och du har gått på det. Outbildat
Lobbyisterna i Ryssland och rysstrollen här på forumet vill att vi ska tro att utgången i Ukraina inte har någon betydelse för säkerhetsläget i Sverige. När Putler nu gått full-Hitler och börjat invadera sina grannländer så är det självklart att Sverige påverkas av utgången i Ukraina-invasionen. På samma sätt som Sverige påverkades av Hitlers försök att ta över länder och bygga ett stort ryskt rike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in