2022-09-11, 11:56
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du är helt otrolig. Tror du att du vinner argument på detta sätt?

Du tar inte till dig något av informationen du nyss har fått och sedan får det på något sätt till att jag skriver halmstrån? Är du 13 år gammal?
Du greppar efter halmstrån, det är ditt enda sätt att inte inse att du målar in dig i ett hörn varje gång.
2022-09-11, 11:59
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du greppar efter halmstrån, det är ditt enda sätt att inte inse att du målar in dig i ett hörn varje gång.

Jag såg faktiskt inga motargument alls till min förklaring om realräntor och varför det din kompis beskrev inte är möjligt i verkligheten. Så jag undrar vem som sysslar med halmstrån?

Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
All in all talar mycket för att det i nuläget är mer profitabelt att sälja datorkraft till Universitet, företag och organisationer än gräva Bitcoin ...

Det är detta som inte verkar gå fram hos vissa skribenter. De förstår inte att det som säljs är datorkraft och inte specifikt något relaterat till bitcoin.

(sedan har jag redan tidigare förklarat varför det är falskt att detta skulle vara bra för miljön)
2022-09-11, 11:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Självklart läste du bara ingressen eftersom du var rädd att texten skulle motbevisa dig. Men visst, jag kan producera andra citat från företaget:

"Crusoe Brings Value To Stranded Energy Resources Through Computation Crusoe captures wasted energy and uses it to power advanced computing systems"

De listar vad det används till:

"Artificial Intelligence and Deep Learning"

"Blockchain and Cryptocurrency"

"Compute - Intensive Research"

Du menar att företaget BARA är lönsamt när det kommer till Bitcoin-delen? Låter ju lite märkligt att ett företag (för att vara snälla?) skulle bjuda andra intressenter på beräkningar de inte gör vinst på.

De UNDERSÖKER alltså enligt dig om det går att köra annat på flare gas? Wow.
I praktiken ser vi att man väljer att köra Bitcoin på dessa källor. Bra så, då tar inte Bitcoin energi från något annat samtidigt som Bitcoin bidrar till bättre miljö.

Bitcoin är bra för miljön ur den aspekten.
2022-09-11, 12:08
Medlem
Har försökt kolla runt lite på nätet, men hittar inte svaret på hur många Kwh det går åt för att gräva en bitcoin idag (såklart att det skiljer på beräkningskapacitet och hur energieffektiva processerna är, men ungefärligt).
2022-09-11, 12:09
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag såg faktiskt inga motargument alls till min förklaring om realräntor och varför det din kompis beskrev inte är möjligt i verkligheten. Så jag undrar vem som sysslar med halmstrån?

Det är detta som inte verkar gå fram hos vissa skribenter. De förstår inte att det som säljs är datorkraft och inte specifikt något relaterat till bitcoin.

(sedan har jag redan tidigare förklarat varför det är falskt att detta skulle vara bra för miljön)
Du fick både argument och följdfrågor som du vägrade svara på. Nu visade det sig att du inte förstod argumenten. Det förvånar mig inte.

Ses vi vid nästa halmstrå?
2022-09-11, 12:11
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Har försökt kolla runt lite på nätet, men hittar inte svaret på hur många Kwh det går åt för att gräva en bitcoin idag (såklart att det skiljer på beräkningskapacitet och hur energieffektiva processerna är, men ungefärligt).
Enklast är att ta totala energimängden och dela det på antal btc som mineas.
2022-09-11, 12:11
Medlem
Citat:
I praktiken ser vi att man väljer att köra Bitcoin på dessa källor.

Nu är vi där med bevisbördan igen: du slänger dig med olika påståenden. Alltid utan källor.

Kan du länka till en källa som visar att man "i praktiken" väljer att köra Bitcoin på dessa källor?

Varför skulle det betala sig bättre än att sälja till Deep learning eller till stora institutioner som behöver det till annat? Uppenbarligen är de redan kunder:

Citat:
Existing compute customers include Massachusetts Institute of Technology’s Computer Science and Artificial Intelligence Lab (MIT-CSAIL)
Senast redigerad av PolisenOrebro 2022-09-11 kl. 12:15.
2022-09-11, 12:18
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nu är vi där med bevisbördan igen: du slänger dig med olika påståenden. Alltid utan källor.

Kan du länka till en källa som visar att man "i praktiken" väljer att köra Bitcoin på dessa källor?

Varför skulle det betala sig bättre än att sälja till Deep learning eller till stora institutioner som behöver det till annat? Uppenbarligen är de redan kunder:
Du fick en länk tidigare idag och massor i tråden jag skapade på ämnet. Bara googla på flare gas och Bitcoin själv.
2022-09-11, 12:32
Medlem
Citat:

Vad spelar det för roll att bråka om spillenergi säljs till deep learning eller till Bitcoin? Det kanske används till båda? Och det kanske beror på vad som är mest lönsamt för tillfället?

Poängen är att Bitcoin används (av bl a Vattenfall) som en buffert för att tillvarata spillenergi, till exempel på nätterna. Bitcoin kan alltså bidra till att göra förnybar (från sol, vind, vatten och geotermisk) elproduktion mer lönsam och därmed främja dess utveckling och utbyggnad.

Det är ju en bra sak, vad är det att vara kritisk emot?

Annars ser jag största miljöfördelarna med Bitcoin att vara motvikten till masskonsumtion. Om det är troligt att Bitcoin behåller sitt värde över tid, eller kanske till och med ökar i värde blir detta en motvikt till masskonsumtionen. Vi sparar i högre grad inför framtiden och blir mer kräsna i våra köpmönster. Vilket leder till produkter med högre kvalitet.

Problemet med dagens system är att vi genom skuldsättning använder morgondagens energi och resurser för att stimulera dagens ekonomi.
2022-09-11, 12:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du fick en länk tidigare idag och massor i tråden jag skapade på ämnet. Bara googla på flare gas och Bitcoin själv.

Varför skulle man få information om användning flare gas till andra tillämpningar än bitcoin med den sökningen? Verkar vara lite så din hjärna också funkar. Allt som inte innehåller ordet "bitcoin" åker ut.
2022-09-11, 12:41
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Varför skulle man få information om användning flare gas till andra tillämpningar än bitcoin med den sökningen? Verkar vara lite så din hjärna också funkar. Allt som inte innehåller ordet "bitcoin" åker ut.
Om man vill googla på bevis att Bitcoin mine:as på flare gas är det dumt att söka på något annat ord. Oavsett så är bevis redan framfört. Finns det bevis mot detta bevis?

Avdelning halmstrån… 😀
2022-09-11, 12:42
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Om man vill googla på bevis att Bitcoin mine:as på flare gas är det dumt att söka på något annat ord. Oavsett så är bevis redan framfört. Finns det bevis mot detta bevis?

Avdelning halmstrån… 😀

Frågan var ju huruvida det även används till andra beräkningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in