2022-09-11, 11:27
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du har rätt, jag kan inte hålla två motstridiga tankar samtidigt i huvudet eftersom jag är en rationell individ.
Du tror att nuvarande system är det enda som funkar och att räntor kommer fungera exakt likadant i en bitcoinvärld. Därför får du inte ihop det.
2022-09-11, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Om jag skrivit ”jag ser inget som tyder på att Bitcoin INTE är unikt i detta avseendet, hade du mått bättre då?

Det här med att likt värsta sortens autister försöka omtolka det som faktiskt avses istället för att förstå de ganska enkla poängerna som avses, är inte det jobbigt?

Poängen kvarstår, idag har vi massa flare gas och liknande där Bitcoin är det enda som man lönsamt kan köra på dessa energikällor. Beviset för det är att vi faktiskt ser just detta hända runt om i världen.

Läs den här texten:

https://ndlegis.gov/files/committees/67-2021/23_5148_03000appendixj.pdf

Återkom sedan.

Står du fast vid att
Citat:
Bitcoin är det enda som man lönsamt kan köra på dessa energikällor. Beviset för det är att vi faktiskt ser just detta hända runt om i världen.
?
2022-09-11, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Nej, du visar återigen att du inte förstår basala begrepp när det kommer till vare sig akademisk diskussion eller vetenskapsteori.

Låt mig förklara: det är jättebra om Bitcoin kan använda sig av spillvärme, överflödig energi från annan verksamhet eller något annat som gör att elektricitet som annars gått till spillo. Jag tvivlar inte en sekund på att viss del av energin kan användas enligt vad du anger.

En HELT annan diskussion är vem bevisbördan hamnar på när du skriver "Att Bitcoin sedan är unik i sin förmåga att kunna gå på elektricitet som annars gått som waste".

Det är okej att förklara att du uttryckte dig slarvigt och förtydliga. Det du istället gör är att gå in i en diskussion du inte kan vinna: nämligen vem som har bevisbördan för att Bitcoin är UNIKT när det kommer till att drivas av "energi som annars gått som waste".

Vissa här klagar på Kebabmedpommes oförmåga att se saker i gråskalor, men samtidigt är det ett väldigt svartvitt påstående att Bitcoin är UNIKT när det kommer till att använda överflödig energi från andra verksamheter. I synnerhet med tanke på att tillvarata exempelvis spillvärme från industrin har varit vanligt i Sverige sedan långt tillbaka.

Men är det inte så att det är just förmågan att omvandla spillvärmen till pengar som är unik? Givetvis kan man låta energi som annars hade slängts bort att kunna räkna ut PI eller något annat roligt. Men argumentet är att du kan få en bättre lönsamhet på tex ett vindkraftverk då du kan omvandla spillenergi till Bitcoin = pengar vid de tillfällen då det inte är lönsamt att sälja elektricitet på marknaden.

Eller från platser där avstånden är för stora för att transportera elen dit den ska.

Om man äger en oljekälla med en flare och kan välja mellan att räkna ut PI och att bryta Bitcoin så väljer man förstås det senare pga intäkten.
2022-09-11, 11:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Du tror att nuvarande system är det enda som funkar och att räntor kommer fungera exakt likadant i en bitcoinvärld. Därför får du inte ihop det.

Nej, det har jag inte sagt. Men ränta är något som måste ändå gå ihop rent logiskt och ekonomiskt.
2022-09-11, 11:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Om du kan släppa det specifika exemplet så kan du ju läsa den här artikeln för att se att Bitcoin bara är EN av flera användningsområden när det kommer till den gasen:

https://jpt.spe.org/innovators-seek-transform-flaring-money-and-power
Läste bara ingressen men den verkar handla om att UNDERSÖKA om det går att köra något annat på flare gas? Vet inte om du läste själv och kanske kan lägga fram eget argument ur artikeln?

Faktum är att i princip i all produktion måste man ta energin till produktionen. Visst finns det produktion som kan vara laggs nära ett kärnkraftverk eller liknande istället för i billiga Mojaveöknen, men det gäller att missförstå rätt här.

Det finns massor av energikällor var energi går till spillo för att dom är för otillgängliga för att utnyttja. Flare gas, vulkaner och andra geotermiska energikällor är exempel på det. Du har även sol, vind och vattenkraft som andra exempel.

Kan man driva Bitcoin på detta så faller argumentet om hur mycket energi Bitcoin drar, för det ändå energi som gått till spillo.

Läs detta ovan för vad det är och vad som avses. Eventuella felaktigt autistiska tolkningar av ord bara för att tjafsa emot undanbedes.
2022-09-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Läste bara ingressen men den verkar handla om att UNDERSÖKA om det går att köra något annat på flare gas? .

Självklart läste du bara ingressen eftersom du var rädd att texten skulle motbevisa dig. Men visst, jag kan producera andra citat från företaget:

"Crusoe Brings Value To Stranded Energy Resources Through Computation Crusoe captures wasted energy and uses it to power advanced computing systems"

De listar vad det används till:

"Artificial Intelligence and Deep Learning"

"Blockchain and Cryptocurrency"

"Compute - Intensive Research"

Du menar att företaget BARA är lönsamt när det kommer till Bitcoin-delen? Låter ju lite märkligt att ett företag (för att vara snälla?) skulle bjuda andra intressenter på beräkningar de inte gör vinst på.

Citat:
Crusoe was founded in 2018 and already has 40 flare-powered data centers with oil producers in North Dakota, Montana, Wyoming, and Colorado, with companies including Devon Energy, Kraken Oil & Gas, and Enerplus

De UNDERSÖKER alltså enligt dig om det går att köra annat på flare gas? Wow.

Citat:
Existing compute customers include Massachusetts Institute of Technology’s Computer Science and Artificial Intelligence Lab (MIT-CSAIL),
Senast redigerad av PolisenOrebro 2022-09-11 kl. 11:46.
2022-09-11, 11:44
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Nej, det har jag inte sagt. Men ränta är något som måste ändå gå ihop rent logiskt och ekonomiskt.
Vad är problemet med att du lånar btc av mig till 1%, 10% eller 20% ränta?
2022-09-11, 11:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vad är problemet med att du lånar btc av mig till 1%, 10% eller 20% ränta?

Det kan du läsa om i alla inlägg jag nyss gjort på ämnet i här tråden.
2022-09-11, 11:48
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det kan du läsa om i alla inlägg jag nyss gjort på ämnet i här tråden.
Så brukar det låta när du inte kan svara.

Ses vi vid nästa halmstrå?
2022-09-11, 11:51
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Så brukar det låta när du inte kan svara.

Ses vi vid nästa halmstrå?

Du är helt otrolig. Tror du att du vinner argument på detta sätt?

Du tar inte till dig något av informationen du nyss har fått och sedan får det på något sätt till att jag skriver halmstrån? Är du 13 år gammal?
2022-09-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Om man äger en oljekälla med en flare och kan välja mellan att räkna ut PI och att bryta Bitcoin så väljer man förstås det senare pga intäkten.

Detta är ett så märkligt (och ologiskt) påstående att jag inte ens vet om det är lönt att besvara det. Alla möjliga universitet, företag och organisationer betalar för olika typer av beräkningar (inklusive att beräkna irrationella tal).

Uppenbarligen ÄR det också lönsamt. Dessutom verkar ju lönsamheten i Bitcoin-miningen vara på nedgående: https://www.forbes.com/advisor/investing/cryptocurrency/is-bitcoin-mining-profitable/

Citat:
Profitability for Bitcoin mining sank to multi-month lows in July, according to data by crypto tracking website Bitinfocharts.com

All in all talar mycket för att det i nuläget är mer profitabelt att sälja datorkraft till Universitet, företag och organisationer än gräva Bitcoin ...
2022-09-11, 11:55
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Du är helt otrolig. Tror du att du vinner argument på detta sätt?

Du tar inte till dig något av informationen du nyss har fått och sedan får det på något sätt till att jag skriver halmstrån? Är du 13 år gammal?
Skriver halmstrån? Greppar halmstrån. Förstår att ordspråk inte går hem hos dig. Du behöver tydligare besked för att förstå. Check.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in