2022-09-11, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

Dock såg jag ett dokument publicerat av rysk politiker/Oligark? (Anti-Putin). Det var officiellt, men jag tror att det var en förfalskning. Den talade om cirka 48 000 döda ryssar - Inte från LNR/DNR utan ryssar från Ryssland. Pappret visade på hur många soldater ryska staten har betalt ut dödspengar för. Dokumentet var från slutet av Aug.
Jag har sett källor som säger förluster.
Förluster kan även betyda skadade är medräknade
Citera
2022-09-11, 12:10
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hårt pro-ryska kanaler har från början skyllt kriget på Nato och Väst. Nu har det dock börjat glida lite och många pro-ryska telegramkanaler har istället börjat beskylla den ryska presidenten och ledningen för kriget. I kanaler med många ryska följare.

Ska den ryska regimen snart stänga ner Telegram eller vad kan man vänta sig?

Setts av nästan 700 000 nu.

https://t.me/genshab/848
Kappvändarna börja nu dyka upp då de börjar förstå att kriget kommer att förloras rejält!
Citera
2022-09-11, 12:12
Medlem
Här är en utmärkt bild på hur den Ukrainska blixtoffensiven gick till

https://twitter.com/JominiW/status/1568737425597386752/photo/1

Det som öppnade upp det hela var det dåliga ryska försvaret runt Balaklaya
Citera
2022-09-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det blir nog en brigad till för Ukraina efter denna offensiv.

Ja det här var en effektiv vapen export från Ryssland till Ukraina det fina är att Ukraina har
soldater tränade för att använda dessa , bara att måla över Z och klistra på en Ukrainsk flagga.
Citera
2022-09-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Jag har sett källor som säger förluster.
Förluster kan även betyda skadade är medräknade

Det var döda. Då dokumentet visade på utbetalningar till familjer med döda familjemedlemmar (soldater som har dött i Ukraina)

Men jag vet inte om det är en fake. Jag vill se mer bevis.
Citera
2022-09-11, 12:15
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
På det viset. Du orkade ändå skriva att det var rappakalja. En rad eller två om exakt hur du resonerar vore inte fel. Du vet, så jag kan bemöta det.
Men kära nå'n- skall vi dra det igen menar du? Under nattens samtal om eventuellt bruk av massförstörelsevapen från rysk sida skrev jag;
Citat:
Ursprungligen postat av Annica
Att Ryssland skulle kunna använda kärnvapen är sådant jag är rädd för och det bör vi alla vara. Jag tror ändå att det ännu finns någon med vettet kvar där i Kreml men jag är ändå inte helt säker på den saken. Allt kärnvapenbruk kommer besvaras men inte av NATO eftersom denna organisation inte har några sådana vapen- däremot finns det länder som är anslutna till NATO som har kärnvapen i sin arsenal. Storbritannien kommer svara hårt på kärnvapenbruk, USA likaså. Frankrike och Kina är jag osäker på men antagligen även Frankrike... Ryssland kan inte använda kärnvapen med mindre än att Ryssland förstörs till fullo.

Om vi går till bruk av kärnvapen har vi kommit till vägs ände. Kärnvapen är helt obrukbara i strid- när de väl har engagerats finns ingen hejd eftersom ingen nation (inga andra kärnvapenmakter) kan tillåta att sådana används. Ett nyttjande av sådant vapen MÅSTE besvaras mångfalt annars har alla kärnvapen förlorat sin funktion och mening. De kan helt enkelt inte användas i strid, i konflikt och krig- de kommer aldrig någonsin löna sig att använda dylika vapen.
Varpå du kommer med fylleinlägget som även håller en påtaglig 'majjadoft'.
Citat:
Ursprungligen postat av Pjabas
Det stämmer inte. Ryssland kan använda kärnvapen, och risken är nu högre än någonsin i världshistorien. Men kärnvapen kan användas på många sätt. Också sätt som gör att NATO garanterat inte skulle svara med kärnvapenanfall mot Ryssland.
För det första; Kärnvapen kan inte användas på många olika sätt- de är menade att brisera och nog om det. Om de exploderar i havet, på marken eller i rymden spelar ingen roll... de briserar likt förbannat, även om så med olika utfall.

Det andra är; NATO har inga kärnvapen, inte ett enda. Ett NATO-anslutet land med egna kärnvapen skulle däremot svara på Rysslands eventuella kärnvapenangrepp- tror du annat så är du gravt underinformerad.
Citera
2022-09-11, 12:19
Medlem
HejaFinlands avatar
En allmän militärfråga till alla krigsexperter på FB. Man talar om motoffensiv i Kharkiv. varför är det en motoffensiv? Ryssland hade ingen offensiv där. Senast var väl mot Izium för flera månader sedan. Varför är det inte bara en offensiv helt enkelt? Skall allt vara motoffensiver?

Exempel på användningen av motoffensiv.
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här är en utmärkt bild på hur den Ukrainska blixtoffensiven gick till
https://twitter.com/JominiW/status/1568737425597386752/photo/1
Det som öppnade upp det hela var det dåliga ryska försvaret runt Balaklaya
Citera
2022-09-11, 12:22
Medlem
Varför inte skicka ner några JAS och visa hur bra planet är. Lite kapitalism är aldrig fel
Citera
2022-09-11, 12:23
Medlem
KillPus avatar
Händelser fr senaste dagar:

Denna video är bra betyg på vad orchernas armé är idag! Tank som tappar folk och kör i ett träd!

https://www.youtube.com/watch?v=fWfV12XnTH0

Ryssorchernas förklaring till panikartad flykt fr Kharkiv:

"För att uppnå ”specialoperationens” bestämda mål att befria Donbass togs ett beslut om att omgruppera de ryska trupperna som är stationerade i Balakleya- och Izyum-regionerna för att öka ansträngningarna i Donetsk-riktningen, rapporterade det ryska försvarsministeriet.

Inom tre dagar genomfördes en operation för att avsluta uppdraget och överföra Izyum-Balakliya-gruppen av trupper till DNR:s territorium, ett antal distraktions- och demonstrationsaktiviteter utfördes för att maskera truppernas verkliga omgruppering."

Och klockren trollning fr ukrainarnas sida:

"De verkliga målen för den ryska" SVO-operationen ", som inte nämndes i Ryska federationens säkerhetsråd:
1. Likvidation av enklaverna i "LDNR".
2. Krims återvändande till Ukraina.
3. Natos expansion.
4. Avvisande av gasmonopolet i Europa.
5. Förstörelse av ekonomin.
6. Isolering och järnridå.

Allt går enligt plan, före schemat," - Mykhailo Podolyak, rådgivare till chefen för Ukrainas presidents kontor."
Citera
Medlem
lapons avatar
Många rykten om donetskledaren Pushilin. Ännu inget riktigt bekräftat om hans flykt från Donetsk. Han skrev dock för en liten stund sedan på sin telegramkanal att situationen i folkrepubliken är svår, att de ukrainska styrkorna är "målmedvetna" : ".. på en vecka har motståndarnas projektiler träffat 983 platser. Som resultat är 63670 abonnenter utan el.." @pushilindenis
Den bilden stämmer knappast med vad det ryska försvarsdepartementet vill få fram.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Här har rySSnaZZarna haft bråttom. Minst 5 stridsvagnar övergivna plus en massa andra pansarfordon.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/xbdk27/a_lot_of_captured_russian_tanks_near_izyum/
Citera
2022-09-11, 12:25
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En allmän militärfråga till alla krigsexperter på FB. Man talar om motoffensiv i Kharkiv. varför är det en motoffensiv? Ryssland hade ingen offensiv där. Senast var väl mot Izium för flera månader sedan. Varför är det inte bara en offensiv helt enkelt? Skall allt vara motoffensiver?

Exempel på användningen av motoffensiv.
Motoffensiv kan man väl göra mot en inkräktare som befinner sig på ens eget territorium? Tänker att det inte spelar någon roll om inkräktaren invaderade alldeles nyss eller för en månad sedan - offensiven är ju mot den som anfallit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in