2022-09-11, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Jag har inga som helst problem med att förstå om ryssen tappat markområden. Jag ser bara inga riktiga källor, jag är intresserad av konflikten vilket du inte verkar vara.
Sen, stava riktigt. Gör om gör rätt.

Är du säker att du inte har problem med det?
Vad ör RIKTIGA källor för dig?
Är du verkligen intresserad av själva konflikten? Eller är du enbart intresserad av att trolla ?
Försök inte vända på det lillen. Jag är intresserad av att veta hur det går och vad som händer vilket du INTE är.
Finns inga problem med stavningen. Du förstår utmärkt. Om du verkligen bryr dig om stavningen så hänger mobilen inte alltid med när man skriver.
Citera
2022-09-11, 11:49
Medlem
iDiot5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att Ryssland aldrig tagit nästa teknologiska kliv. Putler har fokuserat på råvarumarknaden och feta inkomster från denna. Försvarsindustrin är kvar i ett sovjetiskt 80 tal där elektroniken kommer från väst och Asien.
Maskinerna i vapenindustrin kommer från väst.

Och glöm ej korruptionen i leden, en bytande del av försvarsbudgeten som gått ner i fickorna på div höga potentater.
Resultatet ser vi nu, en krigsmakt som är i nivå med något afrikanskt hottentotland.
Citera
2022-09-11, 11:50
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hårt pro-ryska kanaler har från början skyllt kriget på Nato och Väst. Nu har det dock börjat glida lite och många pro-ryska telegramkanaler har istället börjat beskylla den ryska presidenten och ledningen för kriget. I kanaler med många ryska följare.

Ska den ryska regimen snart stänga ner Telegram eller vad kan man vänta sig?

Setts av nästan 700 000 nu.

https://t.me/genshab/848
Bra nyheter. Mer uppmärksamhet om misslyckadet i Ukraina gör att Putin hänger allt lösare och inte får stöd att fortsätta idiotin med att mobilisera.
Citera
2022-09-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Att Ryssland skulle kunna använda kärnvapen är sådant jag är rädd för och det bör vi alla vara. Jag tror ändå att det ännu finns någon med vettet kvar där i Kreml men jag är ändå inte helt säker på den saken. Allt kärnvapenbruk kommer besvaras men inte av NATO eftersom denna organisation inte har några sådana vapen- däremot finns det länder som är anslutna till NATO som har kärnvapen i sin arsenal. Storbritannien kommer svara hårt på kärnvapenbruk, USA likaså. Frankrike och Kina är jag osäker på men antagligen även Frankrike... Ryssland kan inte använda kärnvapen med mindre än att Ryssland förstörs till fullo.
Det stämmer inte som sagt.

Det finns en gråskala, där underjordiskt kärnvapentest är i nedre änden och atmosfäriskt test nära övre änden.

Med avskräckande syfte.
Citera
2022-09-11, 11:53
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Det slår hårt mot ryssarna med ja. Men på sikt precis som europa kommer komma tillbaka kommer ryssarna också återhämta sig. Dock blir världsbilden att Ryssland och Kina blir allt närmre vänner. Europa håller likt Ryssland även på att mobba kinserna. Kinserna har jag upptäckt är världsledande inom mycket tex. Huwai, hkvision, dji, chips, mycket mer. Kina kommer få billigare naturresurser och energi, europa inget. Nästa supermakt är Kina där ryssarna blir deras bitch. Just nu är ryssarna Europas bitch men läget ändrar sig synd.

Jag hade föredragit en värld där ryssarna och europa hade goda relationer istället för med kinserna.

Först ska Ryssland närma sig Kina, sen säger du att Ryssland mobbar Kina likt Europa??

Ryssland är slut som det land det är idag, vill de slippa sanktioner från väst behöver de bli en demokrati, samt utlämna krigsförbrytare a Putin, Lavrov, de få general som finns kvar.

Ryssland kommer förändras likt Tyskland efter andra världskriget. Kanske att Ryssland delas upp i två där Kina får halva landet och Europa halva.

Att Ryssland ska klara sig enbart genom allians med skurkstater som Kina, Syrien, Venezuela och Nordkorea kommer få Ryssland att ta många sekler att återhämta det de kört i botten senaste året.

Ryssland är just nu ett land som befinner sig 200år bakom övriga länder. De får leva med häst o vagn.
Citera
2022-09-11, 11:54
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Det stämmer inte som sagt. Det finns en gråskala, där underjordiskt kärnvapentest är i nedre änden och atmosfäriskt test nära övre änden. Med avskräckande syfte.
Äsch- du fattade inget av den diskussion som hölls kring eventuellt ryskt bruk av kärnvapen i kriget mot Ukraina. Här ovan kommer du med rena rama rappaklaljan- och det var ju ett tag sedan vi begåvades med sådant här i tråden. Tack för showen.
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-09-11 kl. 11:57.
Citera
2022-09-11, 11:55
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
NLAW byggs i Nordirland med svensk verkansdel.
Det är utvecklat av Bofors-Saab.
Citera
2022-09-11, 11:57
Medlem
Ryssland är utan tvekan Ukrainas största vapensponsor. RuAF har lämnat efter sig sanslöst stora mängder material i Kharkiv.

Hur många stridsvagnar är det här? 10 st på ett och samma ställe?

https://twitter.com/tinso_ww/status/1568880258631221249?s=46&t=xvjU7mnCzm0wOlJCN2oOcQ
Citera
2022-09-11, 11:57
Medlem
Citat:
Äsch- du fattade inget av den diskussion som hölls kring eventuellt ryskt bruk av kärnvapen i kriget mot Ukraina. Här ovan kommer du med rena rama rappaklaljan- och det var ju ett tag sedan vi begåvades med sådant här i tråden.
På det viset.
Du orkade ändå skriva att det var rappakalja. En rad eller två om exakt hur du resonerar vore inte fel. Du vet, så jag kan bemöta det.
Citera
2022-09-11, 12:01
Medlem
lyktstolpes avatar
Ska Ryssland återgå till någon form av I-land kommer de få lämna ut krigsförbrytare, Putin mfl. Även säga upp och lämna ifrån sig kärnvapen
Citera
2022-09-11, 12:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Ryssland är utan tvekan Ukrainas största vapensponsor. RuAF har lämnat efter sig sanslöst stora mängder material i Kharkiv.
Hur många stridsvagnar är det här? 10 st på ett och samma ställe?
https://twitter.com/tinso_ww/status/1568880258631221249?s=46&t=xvjU7mnCzm0wOlJCN2oOcQ

Ja det blir nog en brigad till för Ukraina efter denna offensiv.
Citera
2022-09-11, 12:03
Medlem
Citat:
Äsch- du fattade inget av den diskussion som hölls kring eventuellt ryskt bruk av kärnvapen i kriget mot Ukraina. Här ovan kommer du med rena rama rappaklaljan- och det var ju ett tag sedan vi begåvades med sådant här i tråden. Tack för showen.
En "användning" i kriget har dock kärnvapen i Ukraina. Det är ju helt klart att ryssarna har "Sjoffe" när de korsar gränsen tillbaka in i Ryssland. Att slå ut mål i Ryssland, det går bra men att Ukraina drar sig för att korsa gränsen ens med en tåspetts beror bara på en sak.

Om de kan använda det hotet även för att avtvinga visa vinster i själva kriget eller de efterföljande fredsförhandlingarna det är mer tveksamt.
Senast redigerad av Mashedpotatoe 2022-09-11 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in