2022-09-11, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Du förstår väl vad Putin försöker göra? Putin har allt att vinna på att dra ut det och krashar europa och ukrainska ekonomi, offensiv är dyrt och kostsamt. Putin var nöjd med en låg intensiv krig vilket nu tyvärr verkar ha blivit intensiv.

Vilket land tror du drabbas hårdast ekonomiskt av kriget? Kan hjälpa dig med svaret; Ryssland. Om du inte tror på det får du gärna nämna ett land som har blomstrat i samband med sanktioner.

Den ryska propagandan har varit stark i Europa. Många har blivit lurade, du verkar vara en av dem. Men propagandan som vi ser är ingenting i jämförelse med det som pumpas ut inne i Ryssland. Folket tror att RuAF är världens bästa militär. Nu när Ryssland får stryk av Ukraina kommer det garanterat leda till missnöje gentemot ledningen i landet, det om något kommer drabba det nuvarande Ryssland stenhårt.
Citera
2022-09-11, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
3 flygplan och en helikopter också.

Det är väl några av Tillsons Su-25 som har råkat flyga in i en manpads.

Här är en Su-34:

https://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1568710616868704258
Citera
2022-09-11, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om de ryska förlusterna är i nivå med vad UA anger så förstår man att Ryssland får problem att fylla upp luckorna. Då det inte är ett krig utan en specialoperation så går det inte att mobilisera.
Med drygt 50.000 döda och 75.000 -90.0000 sårade så blir det luckor. Tusentals anställda soldater verkar dessutom ha sagt upp sig och åkt hem. Luckorna fylls med bottenskrap, så även om volymen hålls uppe så sjunker kvaliteten på de ryska styrkorna.
Ryssland har försökt sätta upp flera stridsgrupper parallellt men bara fått ihop en enda på 12.000-15.000 man.
Det lär knappast räcka för några större offensiver.

Ukrainas siffror är troligen en överdrift. Jag skulle halvera antalet döda och ha en större spridning på antalet skadade. Det beror inte på att Ukraina ljuger med vilja utan det är vanligt att överdriva. Till ex Jag läste att minst 20-30 procent av ryska stridsvagnsförluster (Sådana man har skjutit på) har varit övergivna stridsvagnar. Besättningen har alltså flytt tidigare.

Ryssarnas korta kontrakt kommer nu tillbaks och biter dem i röven. Och det blir inte bättre av att det går dåligt på slagfältet.

Hur som helst ryssarna har just nu uppenbara problem med personal

Dock såg jag ett dokument publicerat av rysk politiker/Oligark? (Anti-Putin). Det var officiellt, men jag tror att det var en förfalskning. Den talade om cirka 48 000 döda ryssar - Inte från LNR/DNR utan ryssar från Ryssland. Pappret visade på hur många soldater ryska staten har betalt ut dödspengar för. Dokumentet var från slutet av Aug.

Jag tycker offensiven att ryskt material fungerar i rätta händer. Offensivens spets var Ukrainare i "ryska" stridsvagnar.
Citera
2022-09-11, 10:18
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Problemet är att dagens operation hade antagligen fungerat hyfsat väl år 2013. Att Putler med sin ledning inte förstod att UA kraftigt hade förändrat och förstärkt sina styrkor sedan dess är förbluffande.
Detta är diktaturernas stora problem. När de godtyckligt avsätter eller avrättar medarbetare som inte presenterar den information som diktatorn vill höra, så vågar ingen längre presentera sanningen. Despoten sitter då på toppen med en tillrättalagd bild av verkligheten som gör att de beslut som tas blir dåligt underbyggda.
Putler är tydligt inspirerad av Hitlers snabba anfallskrig mot Polen, med skillnaden att ryssens uselt byggda stridsvagnar rasade ihop innan de hade nått Kiev.
Citera
2022-09-11, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Man har ju haft det på känn efter alla u åtar som sjunkit eller gått på grund. Men detta kriget har gjort så all översättning av rysska militären försvunnit. Blir inte förvånad om det inte ens finns några kärnvapen i deras förråd.

Med tanke på att underhållet av kärnvapen är brutalt dyrt (USA lägger 15-20% av sin försvarsbudget på det), kan vi utgå från att Ryssland absolut inte har så många funktionsdugliga kärnvapnet som det sägs. Ryssland har nämligen inte råd.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Hmmm, Antyder han att Ukraina kommer fortsätta att kämpa inte bara tills Ryssland lämnat Ukraina utan tills Ryssland förlorar sin förmåga till angreppskrig?
"The task of Ukraine is to deprive the Russian Federation of the desire to think that it can attack neighboring countries

The Armed Forces of Ukraine will stop where our interests end. And the interests of the Armed Forces of Ukraine will end where the end of the Russian under-empire begins, - Danilov."

https://twitter.com/antiputler_news/status/1568850298399072256
Citera
Medlem
Citat:
Problemet är att dagens operation hade antagligen fungerat hyfsat väl år 2013. Att Putler med sin ledning inte förstod att UA kraftigt hade förändrat och förstärkt sina styrkor sedan dess är förbluffande.
Nu har Ryssland nött med sin spets och får svårt att återkomma om det inte sker väldigt stora reformer och moderniseringar.
Ett nytt vinterkrig för Ryssland.

Om Putin haft rätt information så hade han knappast lanserat sin specialoperation. Korruptionen och ineffektiviteten i Ryssland måste vara större än vad t.o.m. ryssarna själva kunnat tro. Detta är ofta fallet med i grunden destruktiva företeelser och rörelser - att de helt enkelt i slutändan förgör sig själva. Antingen så slits de sönder inifrån av interna bråk och konflikter eller så tar de livet av sin livsmiljö likt cancer.
Citera
2022-09-11, 10:24
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering angående offensiven och den är väldigt positiv, offensiven kommer att fortsätta.

Citat:
Morgonuppdateringen 11.09.2022. Idag kommer jag att redovisa de nyaste framgångarna lite tidigare än den officiella men den kommer under dagen.
DONBASS: Separatistrepublikens olagliga "regering" har flytt Donetsk hals över huvud eftersom ukrainska styrkor har gått till attack på flygfältet, ett flygfält som förstördes redan 2014. Att huvudfigurerna flyr visar att de inte har någon tro på sig själva eller den ryska arme'n. Man räknar helt enkelt med att våra trupper kommer att gå in i Donetsk.
KHERSON: Bilohirka är officiellt under Ukrainsk kontroll. Ännu inte officiellt men även Oleksandrivka, nere i södern, är tagen av de våra.
KHARKIV OCH LUHANSK: Det surrar envisa rykten om att 37 höga ryska officerare förhandlar om att sträcka vapen i Vovchansk, norra Kharkiv. Staden Borova är enligt tillförlitliga källor också ukrainsk just nu. Lyman, Yampil och Kreminna säges också vara under ukrainsk kontroll. Dessutom sägs det pågå strider i förorten till Sievierodonetsk. Dagen visar resultatet av de ukrainska ansträngningarna.
Så till en MYCKET intressant sak som kommit fram under den ukrainska intensiva offensiven. Ryssarna verkar inte ha haft någon som helst brist på ammunition och pansar. De våra har lagt beslag på ca dubbelt så många pansarvagnar än de man startade offensiven med. Artillerigranater, patroner, kulsprutor, sinkon, AK-47;or för att kunna utrusta en hel brigad. Artilleripjäser, även sådana som verkar just ha kommit ur föråd, ingengörstruppers utrustning, minsvepare, lastbilar och övriga fordon. Med detta i beaktande kan den ryska kolapsen inte bero på någonting annat än ovilja till att strida kombinerat med superlåg stridsmoral.
Min uppfattning av framtiden är att hela Kharkiv kommer att vara befriad inom kort och de egentliga striderna börjar nu i Donbass. Vi kan svälta ut ryssarna i Kherson utan större problem. Däremot så vore kriget till 70% vunnet IFALL vi tar Donetsk.
Jag har säkert anledning till att återkomma under dagen.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2022-09-11, 10:26
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Till skillnad från dig har jag en välmående familj och ett jävligt bra liv. Detta vill jag försvara. Just nu är dvärgen i Kreml det största hotet mot detta.
Om nu Ukraina stolt försvarar resten av världen mot asen, så ställer jag gärna upp på att stötta dessa hjältar. Om det nu är högre elpriser, räntor eller något annat så är jag gärna med och bidrar.
Det är också fint att se hur samtliga åtta riksdagspartier står upp mot Rysslands aggression och för den ukrainska befolkningen. Förutom att det är rätt sak att göra, så kan vi inte tillåta att Ryssland börjar sluka länder i sitt närområde. Då står Putler snart och knackar på vår dörr.
Rysstrollen här i tråden försöker skämta bort risken att Sverige skulle bli invaderat av Ryssland, men jag kan GARANTERA att det ligger kartor i Putlers War room som innehåller planer på hur man skulle kunna ta Sverige. Sannolikt prioriterat betydligt lägre än invasion av andra, tidigare Sovjet-länder, men hade vi inte haft något försvar så hade Sverige varit en munsbit för ryssen.
Citera
2022-09-11, 10:27
Medlem
Japp, nu vinner Ukraina.

Ukraina är lysande. Ryssland är genomusla.

Kriget är vunnet. För femte gången senaste halvåret ^^
Citera
2022-09-11, 10:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ukrainas siffror är troligen en överdrift. Jag skulle halvera antalet döda och ha en större spridning på antalet skadade. Det beror inte på att Ukraina ljuger med vilja utan det är vanligt att överdriva. Till ex Jag läste att minst 20-30 procent av ryska stridsvagnsförluster (Sådana man har skjutit på) har varit övergivna stridsvagnar. Besättningen har alltså flytt tidigare.

Ryssarnas korta kontrakt kommer nu tillbaks och biter dem i röven. Och det blir inte bättre av att det går dåligt på slagfältet.

Hur som helst ryssarna har just nu uppenbara problem med personal

Dock såg jag ett dokument publicerat av rysk politiker/Oligark? (Anti-Putin). Det var officiellt, men jag tror att det var en förfalskning. Den talade om cirka 48 000 döda ryssar - Inte från LNR/DNR utan ryssar från Ryssland. Pappret visade på hur många soldater ryska staten har betalt ut dödspengar för. Dokumentet var från slutet av Aug.

Jag tycker offensiven att ryskt material fungerar i rätta händer. Offensivens spets var Ukrainare i "ryska" stridsvagnar.

Det kan vara så att rysk materiel fungerar om man har bra soldater men vi skall trasha den fullständigt för att omöjliggöra rysk framtida vapenexport. Det är viktigt att förstöra rysk vapenindustri. F.ö. så är nog alla som köper ryskt lika dåliga som ryssarna.
Citera
2022-09-11, 10:29
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
3 flygplan och en helikopter också.

Ja 3 flygplan o 1 helikoptrar är mycket :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in