Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Om de ryska förlusterna är i nivå med vad UA anger så förstår man att Ryssland får problem att fylla upp luckorna. Då det inte är ett krig utan en specialoperation så går det inte att mobilisera.
Med drygt 50.000 döda och 75.000 -90.0000 sårade så blir det luckor. Tusentals anställda soldater verkar dessutom ha sagt upp sig och åkt hem. Luckorna fylls med bottenskrap, så även om volymen hålls uppe så sjunker kvaliteten på de ryska styrkorna.
Ryssland har försökt sätta upp flera stridsgrupper parallellt men bara fått ihop en enda på 12.000-15.000 man.
Det lär knappast räcka för några större offensiver.
Ukrainas siffror är troligen en överdrift. Jag skulle halvera antalet döda och ha en större spridning på antalet skadade. Det beror inte på att Ukraina ljuger med vilja utan det är vanligt att överdriva. Till ex Jag läste att minst 20-30 procent av ryska stridsvagnsförluster (Sådana man har skjutit på) har varit övergivna stridsvagnar. Besättningen har alltså flytt tidigare.
Ryssarnas korta kontrakt kommer nu tillbaks och biter dem i röven. Och det blir inte bättre av att det går dåligt på slagfältet.
Hur som helst ryssarna har just nu uppenbara problem med personal
Dock såg jag ett dokument publicerat av rysk politiker/Oligark? (Anti-Putin). Det var officiellt, men jag tror att det var en förfalskning. Den talade om cirka 48 000 döda ryssar - Inte från LNR/DNR utan ryssar från Ryssland. Pappret visade på hur många soldater ryska staten har betalt ut dödspengar för. Dokumentet var från slutet av Aug.
Jag tycker offensiven att ryskt material fungerar i rätta händer. Offensivens spets var Ukrainare i "ryska" stridsvagnar.